Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kjøkkenmaskinen min "bråker"

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-10, 10:46   #1
olav66
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 5
olav66 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kjøkkenmaskinen min "bråker"

... og det voldsomt!

Så var jeg så heldig å få tak i akkurat samme type på loppemarked, og etter at jeg testet den der prutet jeg den ned til utrolige 20 kr(!!!) Fordi den bråkte, den også! "Bråket" ble lokalisert til denne delen, den delen der man plugger inn eltekrok, visp osv. På loppemarkedet fjernet jeg den øvre delen og kjørte maskinen og da gikk den nesten helt lydløst... så problemet lå altså i den øvre delen!

Da jeg kom hjem åpnet jeg min egen maskins øvre del og der fant jeg rester av et slags hvitt smøremiddel, noe som manglet helt på loppis-maskinen. Aha, tenkte jeg, øvre del må smøres! Men med hva slags smøring? Jeg hadde noe sykkelolje jeg tenkte jeg kunne bruke - først! Men, hva om sykkeloljen etter hvert renner ned i brøddeigen? Så tenkte jeg på tjukk grease, men den blir jo tyntflytende når maskinen går varm og ville vel også dryppe ned i bollen? Etter at disse 2 ideene ble strøket fra listen, sto jeg igjen med...

1000 kroners spørsmålet
. Inne i loppis-maskinens øvre del er det 5 hvite plasttannhjul og disse må vel smøres med syrefritt middel, tenker jeg. Tannhjulene var altså helt uten smøring - kan noen tipse meg om hva slags smøremiddel som skal brukes? Og hvor jeg eventuelt kan få tak i det?

Kjøkkenmaskiner e' kule greier og får jeg smurt den gir jeg den ene til min gode nabo

På forhånd takk!
Olav i Bergen

olav66 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 10:49   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenmaskinen min "bråker"

Aner ikke. Inne i ene dingsen til stavmikseren vår er det et tykt hvitt fettliknende stoff som ser helt motbydelig ut. Det smelter tydeligvis ikke, i allefall. Kanskje du kan ringe til en produsent og høre?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 11:12   #3
olav66
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 5
olav66 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjøkkenmaskinen min "bråker"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Aner ikke. Inne i ene dingsen til stavmikseren vår er det et tykt hvitt fettliknende stoff som ser helt motbydelig ut. Det smelter tydeligvis ikke, i allefall. Kanskje du kan ringe til en produsent og høre?

glitterchick: Sikkert det samme stoffet som jeg "mangler"... kan du sende meg litt i en fyrstikkeske? Neida, tøyser! Men takk for at du svarte Det med å ringe produsenten var også min første tanke men ble besvart med at de ville ha den inn til service. Og det kostet penger, uforholdsmessig mye i forhold til verdien av maskinen, så siden jeg er litt sånn "tusenkunstner" og elsker å finne ut av tingene selv, venter jeg og ser om noen dukker opp... med info.

olav66 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 11:16   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.896
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenmaskinen min "bråker"

Egentlig har jeg ikke peiling, men min første tanke var silikon. Det finnes så vidt meg bekjent et silikonbasert smøremiddel. Du får ta deg en tur på Biltema!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 12:23   #5
olav66
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 5
olav66 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjøkkenmaskinen min "bråker"

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Egentlig har jeg ikke peiling, men min første tanke var silikon. Det finnes så vidt meg bekjent et silikonbasert smøremiddel. Du får ta deg en tur på Biltema!

Hmmm... der sier du kanskje noe! Et silikonbasert smøremiddel... drypper det (ned i bollen) om det blir varmt nok?

olav66 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 13:09   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjøkkenmaskinen min "bråker"

Opprinnelig lagt inn av olav66, her.

Hmmm... der sier du kanskje noe! Et silikonbasert smøremiddel... drypper det (ned i bollen) om det blir varmt nok?

Det tror jeg egentlig ikke at det gjør, uten at jeg v e t det. Et smøremiddel må vel tåle litt temp.? Det finnes helt sikkert smøremidler som gjør det i hvert fall.

  Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 13:12   #7
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kjøkkenmaskinen min "bråker"

Noe sånt kanskje?
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykl...eie/PTFE-fett/

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ol...lfidfett-MoS2/

Ser ut som om de tåler varme i hvert fall.

  Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 13:30   #8
olav66
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 5
olav66 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjøkkenmaskinen min "bråker"

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm; [I

Acta est fabula, plaudite![/i]

Ja jeg håper at skuespillet er over og applauderer løsningen din. Turen går til Biltema. Varmgangs- og flammepunkt > 160ºC tilsier at midlene du anbefalte gjerne kan brukes, bare de ikke søler noe helt ******.

Takk skal du ha for tipsene...

olav66 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 13:31   #9
olav66
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 5
olav66 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kjøkkenmaskinen min "bråker"

Egentlig lå løsningen rett foran meg...

Etter å ha vasket plasttannhjulene skikkelig slik at de var helt rene helte jeg littegrann Odelia rapsolje (den grønne for steking) i en liten skål, fant fram en pensel jeg bruker til å smøre brødformer med og påførte forsiktig en liten dråpe på hvert tannhjul - bare litt - for tannhjulene smører seg selv når maskinen settes i gang - satte den så sammen igjen og startet opp. WOW - for en forskjell - den er absolutt ikke i nærheten av lydmuren lenger! Om jeg får litt matfett dryppende ned i bollen underveis gjør sikkert ikke det noe - det er jo matfett! Og denne rapsoljen tåler også høy oppvarming...

Case closed

olav66 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kjøkkenmaskin, smøring, vedlikehold


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no