Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ruinert av begravelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-12, 12:50   #1
Prøvende
Ingen skravlebøtte
 
Prøvende sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 306
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Ruinert av begravelse?

Må si jeg ble litt overrasket nå:
http://www.dagbladet.no/2012/01/30/n...else/19978394/

Er det virkelig SÅ dyrt å begrave en man har kjær på en ordentlig måte? 90000 tilsammen for det som "må" til?? Jeg har aldri organisert en begravelse selv, men synes dette hørtes helt horribelt ut! Damen det er snakk virker jo ganske oppegående, og det hun har valgt i begravelsen høres jo fornuftig ut.

Er det noen som har noe erfaring å dele? må man regne med minimum 30000, men gjerne mye mer for å få et menneske i jorda? Og finnes det egnetlig noe alternativ? Hva gjør man med dem som er ateister feks?

__________________
Hilsen Prøvende
2005, 2008, 2010
Prøvende er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:56   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.914
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Vi kom vel på rundt 50 k når min far døde i 2007. Så vidt jeg minnes var ca 25 k nødvendige utgifter og resten ble brukt på minnestund. Det er forferdelig dyrt. En venn av meg måtte ta opp lån når de skulle begrave sitt døde barn.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:59   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.734
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Vi betalte rett under 24.000,- da mamma døde, og da sparte vi i grunnen ikke på noenting, men vi hadde ikke minnesamvær etterpå. Hadde vi hatt det, måtte vi nok doblet prisen, tenker jeg. Vi hadde i tillegg gravsted og betalte bare for ny gravering og pussing av den gamle steinen.

Så ja, det er så dyrt. Det hun betalte for kisten var omtrent der de billigste kistene lå da vi begravet mamma, så det ser ikke ut som hun har overdrevet noe heller. Problemet er at man sitter der i sjokk og krise, alt må skje veldig fort, og man føler seg som verdens slemmeste menneske hvis man velger å ikke ha silkeduk til flerfoldige tusen i kisten. Jeg er veldig glad jeg visste i lang tid i forveien at mamma skulle dø, og vi hadde muligheten til å snakke om det og forberede oss på det, også økonomisk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 30-01-12 kl 13:05.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:59   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.211
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Jeg husker ihvertfall at et familiemedlem ble gravlagt, og man ble forespurt fra byrået om man ville ha "ansiktsklut". Det ville man, og vips - den kostet 900 kr.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:59   #5
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Bare gravsteinen alene koster jo en liten formue, gjør den ikke?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:59   #6
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Jeg har jo desverre fersk erfaring på området, og synes 90 000 var ekstremt dyrt. Vi brukte forøvrig samme byrå, men jeg bor i en mindre by.
Fakturaen kom på 38000, og var foruten alt rundt selve begravelsen inkludert annonser i aviser, blomster og kiste.
Minnestunden var utenom, og kostet 14000.
Det var helt uaktuelt å tenke økonomi oppi det hele, vi tok de valgene vi ønsket og følte at vi fikk god veiledning fra begravelsesbyrået.

Det er vel også slik at pårørende med inntekt under en viss sum kan søke om å få noe stønad fra NAV.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:59   #7
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.912
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Begravelse er fryktelig dyrt, husker ikke hva svogeren min sin begrvelse kom på, men det var endel. Bare det å frakte han fra Trondheim å tilbake til Sunnmøre(ble fraktet med helikopter til st.olavs i full hast men døde på operasjonsbenken) kostet en god del tusen å sidenhan var så lang så passet han heller ikke inn i normal kistestørrelse så da måtte de ha dyrere kiste også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:00   #8
Maysen
Nyter et nytt liv
 
Maysen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Innlegg: 1.229
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Jeg vet at bestemor var ute med over 40 000 kr til hennes samboer`s begravelse for 5 år siden.
Og der var det ikke noe ufornuftig, helt ordinær gravstøtte, og ikke noe unødvendige ting.
Så ja, detkan virke som at å begrave noen faktisk koster mye.

__________________
Mamma til tvillinger født august 07.
Maysen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:00   #9
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Bare gravsteinen alene koster jo en liten formue, gjør den ikke?

Den bestilles ( i allefall i vårt tilfelle) en god stund etterpå. Det tar tid før man kan sette opp en, fordi jorda skal "sette seg".

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:00   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.523
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Det er nok dyrt ja. Når tanten til pappa døde kom begravelsen på rundt 60000, og det var ikke noe fancy greier. Selve sermonien var i kapellet på sykehjemmet, og minnestunden var også på sykehjemmet, med snitter og kake.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:05   #11
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.443
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

30.000 høres ganske normalt ut i mine ører. Husker ikke nøyaktig hva vi betalte, men det var ca. 30-35.000 (barnebegravelse). Vi satte all jobben bort til begravelsesbyrået, vi var i sjokk og hadde ikke ork til å ordne noe selv. Vi hadde en helt "gjennomsnittlig" begravelse, men uten mat/minnesamvær.
Det eneste vi reagerte på da vi fikk regningen, var at vi var fakturert for solist. Men vi hadde ikke solist, fordi solisten ikke kunne framføre den sangen vi ønsket oss. Fikk strøket dette av regningen, uten noen som helst problemer.
Var også paff over at transport fra Rikshospitalet og hjem, var såpass dyrt.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:06   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Hvor mye får man i statsstøtte da, og hvor lite må man tjene for å få det? Det er nesten provoserende at det skal være så dyrt, i tillegg til at man må betale verdens mest provoserende avgift - arveavgift, og ofte må selge barndomshjem og hele pakken pga. den avgiften. Mange eldre sparer til sin egen begravelse, det burde være unødvendig. Altså, vil man ha baluba og masse ekstra så er det jo én ting, men selv en "vanlig" begravelse kan jo ruinere folk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:10   #13
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.443
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Bare gravsteinen alene koster jo en liten formue, gjør den ikke?

Du får steiner i alle prisklasser, men 10-20 tusen tror jeg er ganske vanlig. De rimeligste steinene ligger på 7000 (for fire år siden).

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:14   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Vi betalte rundt 50 k da bestemor døde i høst. Da var det gravstein fra før, men det var et ganske stort minnesamvær hvor alle som ville fikk komme. Dvs 70-ish mennesker.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:19   #15
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Ja, så dyrt er det. Folk som ikke har vært involvert i en slik kostnad får som regel bakoversveis.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:20   #16
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Jeg har ikke noen helt ferske tall å vise til for egen del, men at det kostet 60k når min tante ble gravlagt i sommer, det gjordet det helt sikkert (samme byrå som i link). Begravelse er dyrt, fryktelig dyrt!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:26   #17
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Dessverre har min familie hatt et dødsfall i slutten av 2011, og jeg fikk vite at gravferdstøtten var kun 15 000. Det dekker gravstein, en helt vanlig firkantet stein i sort granitt med et enkelt kors som eneste dekor og bare navn og datoer. (Gravstein til 7000, inskripsjon det samme! Hvem vil ikke ha navn på en gravstøtte?!)

Den avdøde hadde ikke nok penger etter seg til å dekke begravelsen, så uten disse pengene hadde arvingene måttet betale. Vi snakker her om en person som bodde på sykehjem uten å eie hverken bolig eller dyrere gjenstander enn en tv.


Sist redigert av Mrs. S : 30-01-12 kl 13:33.
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:29   #18
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Det er veldig dyrt. Men om man ser på lista over hva de enkelte tingene koster, så er det mye man kan kutte. Man trenger ikke bruke 6000 på musikk og 12 000 på blomster og pynting osv.

Men det er klart dette er ting som skal avgjøres fort en av de første dagene etter dødsfallet og da tenker man kanskje ikke helt klart. Og man har ideer om hvordan en begravelske skal være, som kanskje innebærer både musikk, blomster og minnesamvær etterpå.

Mine foreldre hadde tatt seg av flere begravelser før, så de visste hva det kostet og hva de ville bruke pengene på. Det var nok en veldig bra ting den dagen vi satt i "sjokk" hos begravelsesbyrået og skulle planlegge min fars begravelse. Da hadde min mor "alt" klart og vi fikk ingen vanskelige avgjørelser eller overraskelser når regningen kom.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:45   #19
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Leste akkurat dette stykket, og synes forferdelig synd i denne kvinnen.

Jeg vet ikke så mye om priser, men synes 90.000 høres helt vanvittig ut. Det som også er trist, er det som allerede har vært nevnt i tråden, og som Engelstad også sier: "Etter mitt skjønn utnytter begravelsesbyråene sørgende i en vanskelig situasjon. Jeg er svært overrasket over at samfunnet overlater oss til en bransje med en slik profitt-tankegang."

Det burde ikke vært lov å utnytte sørgende mennesker slik, og på den måten øke belastningen de allerede har.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 13:50   #20
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Skal man ha minnessamvær i Oslo sentralt, noe som endel ønsker da de er fra Oslo, og de fleste som deltar er fra Oslo, så kan man plusse på en betydelig sum der. Leie av lokaler og mat koster. Vi hadde omtrentlig samme opplegg for min farmor som bodde på landet og en slekning av min mann. Det var 30 000,- kr i forskjell, og da sjekket vi det meste for å få presset prisen ned.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no