Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og billige middager

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-22, 13:58   #21
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sunne og billige middager

Mitt beste tips er å spise vegetarisk, basert på frosne grønnsaker og hermetiserte belgfrukter.

Anbefaler blant annet flyttesuppe, minestronesuppe og linsepannekaker. Eller bare lån boka "Sykt enkelt" og "Sykt billig" på biblioteket.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-22, 14:14   #22
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sunne og billige middager

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Grønnsakssuppe, grøt, pannekaker, lapskaus... God og rimelig mat. Endel av det lager seg nesten selv (ikke pannekaker, da. Til gjengjeld kan man lage opp en haug og fryse ned, og varme i folie i ovnen).

Mine unger liker godt pannekake i langpanne. Da heller jeg røra rett i en langpanne med bakepapir og har noen striper med bacon på toppen. Skjæres i firkanter og serveres med syltetøy. Vet ikke om jeg vil kalle det spesielt sunt da, men veldig praktisk når man ikke vil steke pannekaker i en time.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-22, 14:17   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og billige middager

Mine unger lar seg på ingen måte lure av bønner og linser i maten. Da blir den visst helt uspiselig.

Det mente de begge helt til i høst - og så begynte snuppa på vgs hvor halvparten av vennene er vegetarianere og så synes hun plutselig at det som før var uspiselig ble riktig så godt.


Vi får også rester på 400 g karbonadedeig når vi har taco, men det er fordi vi steker en panne sopp (med tacokrydder) i tillegg. Det går ned på høykant.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-22, 14:28   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sunne og billige middager

Kanskje dumt tips, men bruke det man har fra kjøleskap, fryser og skap. I dag skal vi har pinnekjøttlapskaus. Har alt i hus bortsett fra en purre.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-22, 14:29   #25
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og billige middager

Så utrolig lurt- det skal vi jammen prøve.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


Vi får også rester på 400 g karbonadedeig når vi har taco, men det er fordi vi steker en panne sopp (med tacokrydder) i tillegg. Det går ned på høykant.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-22, 14:35   #26
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sunne og billige middager

Vi har mye å spare på at vi kan kaste mindre. Jeg fryser ned en del rester som litt revet ost, resten av pizzatoppingen, en pakke skinke vi ikke rekker spise. Mye av dette blir fine toppinger til pizza. Det er for lite til et helt måltid, men på pizza skal det ikke så mye til.

Vi liker godt rotgrønnsaker. Men det som basis blir det rimelig. Stekt i ovn med olje og krydder bla.

400 g kjøttdeig holder til en middag for oss fem. Jeg blander i mer grønnsaker for å mette. Til taco steker vi en boks kidneybønner og krydrer, på samme måte som vi steker kjøttdeig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-22, 16:28   #27
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.243
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sunne og billige middager

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Mine unger lar seg på ingen måte lure av bønner og linser i maten. Da blir den visst helt uspiselig.
t.

Gjennkjennbart også hos oss. Erfaring har vist meg at mindre linser eller mathavre ikke merkes. Jeg bruker også ofte kikertmel i sauser, det merker de ikke.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 12:02   #28
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sunne og billige middager

Angående luring av unger, ingen kan lure bønner i mine barn heller. De to store (kjøttsultne tenåringer) har akseptert det, lille prinsesse er så småspist at hun får mumse i seg "ren" kjøttdeig.

Må minne meg selv på nytten av å servere råkost i staver til middag. Staver med gulrot, agurk eller paprika går ned på høykant. Samme med små tomater fra en skål. Enkelt og lettspist alternativ til salat (selv om jeg foretrekker en godt blandet salat med vinagrette og det hele...).

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-22, 13:18   #29
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sunne og billige middager

Kan ikke skjule bønner eller linser her heller, men lager jeg noe som det er en naturlig del av så spiser de.
Skal absolutt prøve å steke bønner med tacokrydder.
Og vi skal tømme fryseren.

Tror vi kan spare en del på å ikke handle middag hver dag, har en veldig dårlig vane med å ha før middag hver dag å da havner det som oftest litt ekstra med som vi egentlig ikke trenger.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no