Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Daal - dhal - hva er din favorittoppskrift?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-22, 19:25   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Daal - dhal - hva er din favorittoppskrift?

Jeg elsker dhal - eller daal eller hva man velger å kalle det.

Jeg lager det ofte, så ofte at jeg ikke lenger følger noen konkret oppskrift, men etter at jeg fikke t spørsmål på en prikk, laget jeg en stor gryte, og da fulgte jeg (mer eller mindre) denne oppskriften:
https://www.godt.no/oppskrift/7475/p...om-en-top-chef

Hva jeg bruker av krydder, avhenger av hva jeg har tilgjengelig. Sist hadde jeg ikke garam masala (tror den befinner seg på en folkehøyskole 1, 5 timers kjøring unna. ), men jeg hadde spisskummen og brukte litt (bare litt!) frisk chilli istedet for chilli-flak.

Jeg lager ofte en stor porsjon, og bruker gjerne hjemmelaget kyllingkraft.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-22, 19:39   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Daal - dhal - hva er din favorittoppskrift?

Vi bruker denne oppskriften: https://oda.com/no/recipes/2916-silj...se-dal-punjab/

Den serveres med nan.

Ettersom knerten ikke er særlig glad i linser, så serveres den med lårfilet av kylling hos oss. De stekes først, tar ut av panna og tilsettes igjen mot slutten av koketiden for å få varmen. Vi tre andre synes ikke at denne retten trenger kylling.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-22, 20:17   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Daal - dhal - hva er din favorittoppskrift?

Jeg lagde denne i går, faktisk. https://www.nrk.no/mat/dhal-pa-rode-linser-1.13383279 Serverte med ris og mehti paratha kjøpt frosne på Deva gruppen (de selger dem på Iceland også).

Det er en butikk jeg anbefaler en tur innom. Den ligger på Økern, og har parkering rett utenfor. : https://shop.devagruppen.no/

De har en dødsdigg chana masala, altså en krydderblanding til indisk kikertgryte. Litt hot.

Ellers er jeg utrolig glad i malabar dhal fra Dhal Company, så skal teste denne oppskriften: https://www.thebigsweettooth.com/par...-lentil-curry/

__________________


Sist redigert av Tallulah : 01-02-22 kl 20:32.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-22, 20:46   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Daal - dhal - hva er din favorittoppskrift?

Jeg leser og noterer. Jeg lagde for første gang nå nylig og det ble så godt mottatt at vi kommer til å lage det igjen.

Jeg lagde Ida Gran Janssen sin, ser den er ganske lik de andre dere har delt. Litt ulik mengde tomat og noen krydder.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-22, 21:38   #5
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Daal - dhal - hva er din favorittoppskrift?

Jeg bruker samme som Pøblis, kjempegod!

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-22, 23:23   #6
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Daal - dhal - hva er din favorittoppskrift?

Jeg synes denne her er helt nydelig: https://zeinaskitchen.se/dal-makhani/

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no