Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lage mat i mikro

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-22, 12:41   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Lage mat i mikro

Jeg har hatt mikrobølgeovn før, men har ikke brukt det så mye, og de har vært veldig enkle i forhold til den jeg har nå.
Har dere noen gode tips i forhold til hva den kan brukes til? Jeg har oppdaget hvor lett det er å lage omelett i omelettboksen til Tupperwear, og mug cakes har det blitt en del av.
Mikroen har i tillegg covection som jeg ikke forstår meg på. Har ikke bruksanvisningen, og finner den ikke på nett heller. Og hvordan får man den ren innvendig?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 13:50   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Hva er mug cakes?
Har bare en "vanlig" mikro - innebygd i kjøkkenet da jeg kjøpte her, ellers hadde jeg ikke giddet å ha det.

Det hender jeg lager noe superlettvint i den:
Biter av grillpølser (Gilde, de er de beste), sorte oliven, tomat, fetaost, kanskje slenge over et egg men ikke nødvendig. Og kanskje ost oppå.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 14:04   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Om jeg skal lage bare til meg hender det jeg lager full middag i tupperware sin mikro damper. Skiver av potet, biter av grønnsaker. Fisk eller kylling. Damper i 15min så er det ferdig. Den kan og koke pasta og ris.

Eldste koker nudler i mikroen. Fordi jeg ikke ønsker at de bruker plater når jeg ikke er hjemme. 3min i 2,5dl vann og så er de ferdig.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 14:21   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Bakt potet går fort i mikrobølgeovn. Så kan du raske sammen noe topping mens den baker.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 15:16   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Havregrøt i microen lager jeg. Ellers rengjør man den med enten eddik-vann eller sitron-vann. Ha en bolle med vann i microen og kjør i 5 min. Vask med klut inni etterpå.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 17:05   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hva er mug cakes?
Har bare en "vanlig" mikro - innebygd i kjøkkenet da jeg kjøpte her, ellers hadde jeg ikke giddet å ha det.

Det hender jeg lager noe superlettvint i den:
Biter av grillpølser (Gilde, de er de beste), sorte oliven, tomat, fetaost, kanskje slenge over et egg men ikke nødvendig. Og kanskje ost oppå.

Kake laget i en kopp i mikroen. Veldig greit når man har lyst på noe søtt,men ikke vil spise for mye.
https://coop.no/mega/oppskrifter/kak...pa-5-minutter/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 17:06   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Takk for tips alle sammen.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 17:25   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Vår lager havregrøt hver morgen, og popcorn innimellom og varmer og en og annen oppvarming av rester.... Så jeg bare henger her for tips.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:03   #9
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Bakt potet går fort i mikrobølgeovn. Så kan du raske sammen noe topping mens den baker.

Hvordan gjør du det?

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 23:02   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Hvordan gjør du det?


Jeg prikker dem med en gaffel (hvis du glemmer dette risikerer du en poteteksplosjon) og baker på full effekt i kanskje 7-8 minutter (snu den etter halve tiden). Dette er for én stor bakepotet. Bakt i ovn smaker best, men til én person og når det skal gå raskt fungerer mikrobølgeovn utmerket.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 07:51   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Nøttebrød (mandelbrød) men kan fint lage med annet mel også.

Så lager jeg meg også en type omelett med gresskar (de har det på Coop der du bor)

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 08:17   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lage mat i mikro

Fikk en sånn rød stoffpose til å lage bakt potet i mikro til jul, synes den er fin. Men prikke skallet, ja. Mulig det ikke trengs, men fikk den i gave.

Vi bruker mikroen mye, nesten daglig.

Dampe grønnsaker
Varme middagsrester (lager gjerne for mye med vilje, og pakker restene i en «porsjon», så man bare kan ta boksen i mikroen og ha middag)
Koke ris (i Tupperwares EasyRice. Det tar ikke kortere tid, men er mindre å passe på og blur bra resultat hver gang)
Barnet koker seg havregrøt
Barna lager mudcake
Smelte smør til baking o.l.

Har i det siste eksperimentert med å koke risgrøt i mikro/ EasyRice, og fikk nå sist et bra resultat. Må tas ut jevnlig og røre, og stoppe å koke i tide, det går kortere tid enn på pakka, og mindre melk. I min mikro.

Og popcorn, ja. Bruker ikke det noe særlig, lengre, men mye før.

Vasking - tallerkenen tas med i oppvaskmaskinen av og til, ellers koker vi en kopp vann noen minutter så det damper ordentlig og søl løses opp, og vasker med en oppvridd klut.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no