Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beinplass i bakovervendt sete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-11, 08:34   #101
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Nå har vel Floksa påpekt ganske mange ganger at det er et poeng å ha på seg klærne.

Jeg har ikke problemer med å skjønne at man ikke kan satse på å kunne kle på fire (små) barn raskt nok ved en stopp i stor kulde. Det er fint og flott med god informasjon om optimal bilsikring, men man må jo kunne forholde seg til den virkeligheten man bor og lever i. Ellers må man vel flytte til en FP-anbefalt klimasone når man får barn. :flåser:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 08:34   #102
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, men ha med seg skikkelige klær er jo noe annet enn å ha på seg skikkelige klær.

Ja for voksene er det.
For en voksenperson med fire små i bilen er det ikke et alternativ.
Og det forutsetter at voksenpersonen er frisk, rørlig og fungerer etter ulykken/uhellet/stoppet etc.

Jeg har ikke barna påkledd i bilen fordi jeg er trassig. Det handler om sikkerhet om noe ufortsett skulle skje. Jeg har opplevd stopp i 37 kuldegrader. Jeg har hender som slutter å virke etter 2-3 minutter uten votter på i sånne tempraturer.
Det er ikke trass, det er sunn fornuft å kjøre med dressen på når det er nødvendig.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 08:44   #103
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Bruk tynne skinnhanser med tynt for når du kjører, da virker fingrene like godt som om du ikke har på hansker. Brukk ullklær på ungene i stede for tjukke bobleklær. F.eks ullfleece fra nøste barn, hjemmestrikket osv. Da vil ungene holde seg varm nok frem til du evt får kledd på de jakker som ligger løst i bilen. Det er ikke værre enn det. sjelden nødvendig å gjøre ting vanskeligere enn de er

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 08:54   #104
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Bruk tynne skinnhanser med tynt for når du kjører, da virker fingrene like godt som om du ikke har på hansker. Brukk ullklær på ungene i stede for tjukke bobleklær. F.eks ullfleece fra nøste barn, hjemmestrikket osv. Da vil ungene holde seg varm nok frem til du evt får kledd på de jakker som ligger løst i bilen. Det er ikke værre enn det. sjelden nødvendig å gjøre ting vanskeligere enn de er

Så flott at du vet hva som skal til for at mine hender skal virke

Og igjen, hva om jeg ikke virker i det hele tatt? Hva om det er jeg som er årsaken til stoppen? Hva om jeg rett og slett har fått et illebefinnende?
Slått hodet? Havnet i sjokk? Vil tynne skinnhansker med tynt fôr hjelpe meg til å kle på barna da?

Har du vært ute i 37 minus i hjemmestrikkede ullklær?

Problemet er at de fleste aner ikke hva dette dreier seg om, for de kjører i traffikerte strøk, i 20 minus der politi/brann/redning har en respons tid på 2-5 minutter. Vel, vi bor ikke der. Er jeg heldig er det ikke mobildekning, en time til neste bil og 1 mil å gå til nærmeste hus. Det handler om å forholde seg til den virkeligheten man lever i. Hadde jeg bodd i Oslo hadde det virkelig ikke vært et tema. Der kan man jo kjøre bil i bikini hele året for hjelpen er så nærme om noe skulle skje.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 09:23   #105
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Ja, med hytte på fjellet har jeg vært ute med ulltøy både i 30 og 40 minus. Alikevel kjører vi ikke bil med tykkebobleklær. Spiller liten rolle om man har varme klær på seg om man alikevel ikke blir holdt fast i bilsetet men blir slengt ut av setet og rundt i bilen.

En annen ting, om det er nesten 40 minus, og kanskje vind så hjelper det lite for et lite barn om det har på seg boblejakke...

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 09:39   #106
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Ja, med hytte på fjellet har jeg vært ute med ulltøy både i 30 og 40 minus. Alikevel kjører vi ikke bil med tykkebobleklær. Spiller liten rolle om man har varme klær på seg om man alikevel ikke blir holdt fast i bilsetet men blir slengt ut av setet og rundt i bilen.

En annen ting, om det er nesten 40 minus, og kanskje vind så hjelper det lite for et lite barn om det har på seg boblejakke...

Jeg blir helt rørt av omtanken din
Hadde vært flott om du leste hele tråden, og så leste den en gang til før du fortsatte å svare

Vi har ikke et eneste tykkebobleplagg i hus tror jeg?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 09:55   #107
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Sånn ser det altså ut, blir ikke bøy i kneet men i hofteleddet.
Ikke pokker om jeg får inn en 3 åring der altså

Synes denne ser ut som den er i tykkeste laget for bilstolen jeg, men meg om det...

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 16:56   #108
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Smil

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Og igjen, hva om jeg ikke virker i det hele tatt? Hva om det er jeg som er årsaken til stoppen? Hva om jeg rett og slett har fått et illebefinnende?
Slått hodet? Havnet i sjokk? Vil tynne skinnhansker med tynt fôr hjelpe meg til å kle på barna da?

Tør du å være alene hjemme med barna dine?
Du kan jo bli "slått ut" hjemme også å hvem skal redde dem ut hvis det blir brann??

Du stritter imot argumenter som for meg fremstår som fornuftige argumenter fra en rekke personer her inne, med begrunnelsen om at vi ikke klarer å fatte hvor mye i gokk du bor og hvor farlig det er med stopp på bilen der.

Dessuten så finnes det MANGE steder i Norge... Også på østlandet hvor folk bor grisgrendt og ikke kan få hjelp på 3 minutter...
Men det er kanskje ikke så lett å forstå at det også er andre som bor i gokk når man bor i gokk.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 18:25   #109
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Tør du å være alene hjemme med barna dine?
Du kan jo bli "slått ut" hjemme også å hvem skal redde dem ut hvis det blir brann??

Du stritter imot argumenter som for meg fremstår som fornuftige argumenter fra en rekke personer her inne, med begrunnelsen om at vi ikke klarer å fatte hvor mye i gokk du bor og hvor farlig det er med stopp på bilen der.

Dessuten så finnes det MANGE steder i Norge... Også på østlandet hvor folk bor grisgrendt og ikke kan få hjelp på 3 minutter...
Men det er kanskje ikke så lett å forstå at det også er andre som bor i gokk når man bor i gokk.

What she said

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 20:09   #110
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Tør du å være alene hjemme med barna dine?
Du kan jo bli "slått ut" hjemme også å hvem skal redde dem ut hvis det blir brann??

Du stritter imot argumenter som for meg fremstår som fornuftige argumenter fra en rekke personer her inne, med begrunnelsen om at vi ikke klarer å fatte hvor mye i gokk du bor og hvor farlig det er med stopp på bilen der.

Dessuten så finnes det MANGE steder i Norge... Også på østlandet hvor folk bor grisgrendt og ikke kan få hjelp på 3 minutter...
Men det er kanskje ikke så lett å forstå at det også er andre som bor i gokk når man bor i gokk.

Jeg bor på østlandet
Og jeg stritter ikke imot, jeg er uenig. Rett og slett.
Og litt skremt over den manglende respekten det ser ut til at en del har for kulde. Og uforutsette hendelser.

Men folk tar sine valg utifra egen vurdering av hva som er best, det gjør også jeg. Andre må gjerne synes mine valg er feil, jeg blir ikke søvnløs av det. Men det var altså ikke bekleding jeg lurte på i denne tråden, men beinplass. Og jeg har fått en hel del gode råd som vi skal prøve ut, og noen tips på at det faktisk blir bedre med tiden også. Veldig bra.
En stor takk til de som greide å svare på det jeg lurte på.

Når det gjelder å være alene med barna så er det ikke riktig så kaldt inne hos oss at det ville vært et stort problem. I allefall ikke før det hadde gått lang, lang tid

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 22:33   #111
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Jeg syns det er på sin plass å nevne at når det gjelder sikring av mennesker i bil, så er det sannsynlighetsberegninger man går ut fra. Det er ikke slik at man alltid har det best om man sitter fastspent. Eller at det alltid er best for et barn å sitte bakovervendt. Vi har vel alle hørt om en eller annen som overlevde fordi han ikke brukte bilbeltet, eller hva?

Grunnen til at barn bør sitte bakovervendt i bil er ikke fordi dette objektivt sett er best. Små barn bør sitte bakovervendt fordi frontkollisjoner ofte er de absolutt verste kollisjonene. Da trenger man at belastningen fordeles på kroppen så mye som mulig for at det lille barnet i det hele tatt skal ha sjans til å overleve uten varige skader.

Med dette i tankene syns jeg ikke det er sååå vanskelig å forstå at Floksa foretar litt andre sannsynlighetsvurderinger enn mange av oss andre. Jeg har selv kjørt med minus 30 grader utenfor og et spedbarn i baksetet med bare ull på seg. Men jeg hadde én unge og kjørte på en vei hvor jeg stadig vekk så andre bilder. Floksa har FIRE unger og er ute på øde veier. Jeg tenker at hun må kunne foreta sine vurderinger ut fra den situasjonen hun er i. Det er ikke objektivt sett slik at det hun gjør er feil.

Og forøvrig stod det følgende i den bloggen det ble lenket til:

Opprinnelig lagt inn av bilsikringsblogg

Velger man allikevel å kle barna i tykt yttertøy husk å se til å få strammet selene så godt inntil barnets kropp som overhodet mulig.

... noe Floksa også sier at hun gjør.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no