Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-15, 15:25   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Er det noen tommelfingerregel for hvor mange mil et par løpesko skal holde på asfalt før de bør byttes ut? Jeg tenker da på godt dempede varianter (type Asics gel, f.eks. Kayano), ikke modellene for forfotløping. Det har vel kanskje sammenheng med vekt og andre ting også? Jeg er helt blank.

Har blitt litt skremt etter å ha fått vondt under foten etter en lengre løpetur i går kveld, og lurer på om skobytte kan være en idé. Nå husker jeg selvsagt ikke hvor gamle skoa mine er heller, men lurer på om det kan være rundt ett år. Jeg løp i snitt 3 mil i uka i fjor, og trolig noe mindre hittil i år. Det blir altså rundt 150 mil på ett år, men jeg har hatt to par å veksle mellom.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-15, 15:41   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Jeg bytter etter ca et år, selv om jeg bruker to par. Men beholder dem som reserve en stund etterpå.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-15, 15:57   #3
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.440
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Jeg mener å ha lest at de holder 1300 km, men ta det med en klype salt, siden jeg ikke husker hvor jeg så det. Skulle tro at det varierte med merke og type også.

På strava kan jeg faktisk velge hvilket skopar jeg har brukt på løpeturen, så teller den antall kilometer for meg.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-15, 18:02   #4
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Mener å ha lest 100-150 mil, mens selgeren på løplabbet sa 70-100 mil. Synes 70 hørtes lite ut. Kommer kanskje an på hvor tung man er også ?

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-15, 18:30   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Ja, det har sikkert både litt med vekt og skotype å gjøre. 70 hørtes ut som et salgstriks fra Løplabbet, ja - men så langt har nok i alle fall disse gått, kanskje 100 også. Takk for svar, alle sammen!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-15, 20:24   #6
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Jeg bytter etter ett år til halvannet år. Jeg husker å ha lest at gummien i skoene ikke holder så mye mer enn halvannet, så de bør uansett byttes såpass ofte, uavhengig av hvor mange mil man løper med dem i året.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-15, 20:41   #7
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Når storetåa sier titt-tei til verden utenfor, byttes det sko her, ser det ut til.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-15, 22:25   #8
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Det er veldig kvalitetsforskjell på sko, også innenfor samme merke! Jeg hadde et par Saucony som var fantastiske å løpe i, men som begynte å gå i oppløsning i overdelen før det var gått et år. Mizuno-skoa gikk jo aldri i stykker, og de levde pensjonisttilværelsen sin som vanlige gå-sko lenge, men jeg kjente jo at sålen var blitt stiv og vondt mot slutten, da jeg kasta dem.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-15, 09:17   #9
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Produsentene sier gjerne 100-150 mil. Løperens vekt og hvordan du lander på foten har også mye å si, noen sliter veldig på deler av sålene og må skifte oftere. I tillegg er det sikkert forskjell på sålene også mht hvor mye de tåler. Med tiden blir gummien stivere, så både alder og km skoa har tilbakelagt spiller inn. Jeg har skrekkelig mange par jeg veksler mellom og har derfor lite kontroll på hvor langt jeg har løpt med hvert av dem. Langdistanseskoa jeg bruker utendørs bytter jeg som regel etter ca 1 år. Da ser jeg sålen er slitt og jeg kjenner skoa ikke er så god i dempinga lenger.

Hvis du har løpt med skoa i ett år og plutselig får smerter du ellers ikke har, ville jeg spandert på meg et par nye sko - i alle fall om det skjer på neste løpetur også. Det er en strålende unnskyldning for å shoppe nye løpesko

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-15, 09:20   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.759
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Ifølge Born to run skal du helst bruke så utslitte sko som mulig, så hvem vet?

Personlig bytter jeg etter ca. to år. Da har jeg som regel sagt i over et halvt år at NÅ skal jeg kjøpe nye sko.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-15, 10:59   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Ja, jeg har heller ikke pleid å bytte så veldig ofte, egentlig. (Som regel først når jeg har sett et godt tilbud eller en spesielt fin farge. ) Er redd jeg har de første tegnene på plantarfascitt , men mulig jeg krisemaksimerer.

Sist jeg var på Løplabbet var det mildt sagt ingen suksess, men det kan jo hende jeg er heldigere ved et nytt forsøk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 01:35   #12
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Når du ser skoen bli veldig rynkete bak. Mellom sålen og tøyet.

Løper du mye vil det ca være en gang i året.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-15, 09:27   #13
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.458
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Hvis du frykter plantarfascitt så bør du gå med sko med gode såler til enhver tid. Også inne.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 11:18   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Når du ser skoen bli veldig rynkete bak. Mellom sålen og tøyet.

Løper du mye vil det ca være en gang i året.

Har prøvd dette, men det er så mye plast i det området på begge skoparene mine at jeg ikke kunne se noe.

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Hvis du frykter plantarfascitt så bør du gå med sko med gode såler til enhver tid. Også inne.

Takk for tips! Er veldig usikker på om det faktisk er det som er i gjære. Har vært på byferie i helga og gått veldig mye hele lørdagen, i noe litt joggeskoaktig fottøy, uten å kjenne stort mer enn en vag kløe i fotbuen. Hælen har ikke vært vond. Etter fire timers pølsedugnad på betonggulv i går (med løpesko) var det litt verre, men ikke direkte vondt - heller ikke etter en veldig lett løpetur etterpå. Forhåpentligvis er det noe forbigående, men jeg får passe litt på.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 11:36   #15
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.458
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Håper det forsvinner like fort som det kom

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 12:37   #16
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Jeg skifter etter ca halvannet år. Da blir de gamle skoene jobbsko eller gåsko etterpå.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-15, 12:39   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

70 mil? Har de så dårlige sko fra løplabbet, altså?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-15, 12:37   #18
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte bør man bytte løpesko?

Litt usikker på hvordan det går her nå. Det kjennes egentlig mer ut som en strekk/irritasjon i fotbuen enn smerter i hælen (skjønt det var slik det begynte). Har hatt to helt, helt rolige turer på mykt underlag og en halvhjertet intervalltur etter at dette starta, med de andre skoa. En hyggelig bivirkning av "skaden" er at det ser ut til å ha hjulpet på farta å ta det helt med ro et par økter - nå i formiddag løp jeg plutselig raskt helt uforvarende. Kanskje hjelper det litt å ta treningsturen sånn ca. et halvt døgn tidligere enn midnatt også, som jeg vanligvis er fæl til.

Uansett lurer jeg på om jeg ikke skal starte jakten på nye sko - kanskje til og med vurdere å gi Løplabbet en ny sjanse, eller er de like flinke andre steder? XXL, G-sport?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no