Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hen og de/dem?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-22, 21:50   #121
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men det er jo ikke tiltaleform det er snakk om her. Jeg sier ikke at det ikke er like viktig, for all del, men det er viktig å være ryddig i begrepsbruken her. Tiltaleform er jo et pronomen man bruker i 2. person entall. I denne tråden diskuteres 3. person entall, og det man man ikke kalle «tiltaleform», slik jeg ser det. Kanskje snarere «omtaleform».

Noen av oss skjønte ikke bæret av det meste du skrev der. Men vi gjør vårt beste lell

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 21:51   #122
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Tiltaleform er vel "du", uansett kjønn?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 22:02   #123
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Noen av oss skjønte ikke bæret av det meste du skrev der. Men vi gjør vårt beste lell

Det går nok sikkert helt fint.

My, det stemmer.

(Og jeg tenker at Floksa nok gjør det helt riktig, hun også, men det er kanskje begrepene som går litt i surr.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 22:46   #124
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg har flere elever som foretrekker de/dem over hen, og felles for alle er at de orienterer seg veldig mot amerikansk alternativkultur/alternativ "kjønnskultur" og har plukka opp dette derfra. På engelsk er det vel vanskelig å lage ei form a la hen, så der har they/them vært vanlig i mange år i disse miljøene. Når elevene møter på den forma først, synes jeg ikke det er det minste vanskelig å forstå at de/dem treffer bedre enn hen på norsk.

(Mange av disse elevene kommuniserer på engelsk på privaten, selv om de er 100 % norske, så det er ingen tvil om at engelsk står sterkere blant dem enn i hvert fall jeg var klar over.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 23:14   #125
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes ikke det er et problem med at de vil bli kalt noe annet enn hun/han. Det er hodet mitt som ikke klarer å bruke flertallsform om en enkelt person.

Ja, det er det jeg mener. Tenåringshjernene har ikke problemer med det. Ikke bare fordi de er åpne for ulike former for kjønn og omtaler (noe de også er, i alle fall mange), men de er også åpne for... eh ... alternativ grammatikk. De er ikke så opptatt av hva som er "riktig", eller høres "feil" ut å si. Og er veldig påvirket av engelsk ja.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 00:40   #126
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

En ting litt på dette temaet: Jeg ser at mange på plattformer som for eksempel LinkedIn, oppgir foretrukket pronomen ("He/Him"). Jeg klarer virkelig ikke helt å få meg til det, det virker veldig unødvendig når man har et kvinnenavn, og ellers fremstår som kvinne på alle vis. Jeg tenker at jeg får heller "eie problemet" om noen likevel skulle omtale meg som "han" eller "hen" eller noe. Er det en håndsutstrekning til folk som er trans, å skrive sånn, selv om det er 0,00001% sannsynlighet for at noen skulle ta feil, med det du presenterer av navn og bilde? Og motsatt, er man bakstrebersk om man lar være?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 00:49   #127
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg oppfatter det å ha foretrukne pronomen i en profil som en hjelp til å senke terskelen for å putte foretrukne pronomen i profilen for de av oss som føler at det trengs. Det er en hjelp for at profiler med foretrukne pronomen ikke skal skille seg ut, at det skal bli en vanlig ting å ha i profilen, på samme måte som at det å spørre noen om hvilke pronomen noen foretrekker er å gjøre dette hverdagslig og ikke til noe spesielt og unormalt. Jeg synes det er bare positivt, og om det hjelper noen til å føle seg mer komfortabel, så bidrar jeg med det lille bryet det er for meg å putte mine foretrukne pronomen i profilen min.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 09:34   #128
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg har flere elever som foretrekker de/dem over hen, og felles for alle er at de orienterer seg veldig mot amerikansk alternativkultur/alternativ "kjønnskultur" og har plukka opp dette derfra. På engelsk er det vel vanskelig å lage ei form a la hen, så der har they/them vært vanlig i mange år i disse miljøene. Når elevene møter på den forma først, synes jeg ikke det er det minste vanskelig å forstå at de/dem treffer bedre enn hen på norsk.

Det har vært mange, mange, mange bevisste forsøk i årenes løp på å forsyne engelsk med kjønnsnøytrale personlige pronomen. Mange. Minst tilbake til 1800-tallet. Ingen av dem har slått an bortsett fra i noen snevre miljøer.

"They/them" har vunnet merkbart terreng i løpet av senere år, kan ikke huske at det var så utbredt for 20-30 år siden. (Merk: Jeg kjenner dog ikke disse miljøene fra innsiden.) Vil anta at they/them har vunnet fram nettopp fordi det har lang lang fartstid som entallsform når man refererer til en uspesifisert person av uspesifisert/ukjent kjønn (Shakespeare brukte det sånn, Chaucer brukte det sånn, så enhver som mener at det ikke går an å bruke som entallsform kan egentlig bare holde kjeft); så trinnet over til å bruke det for en spesifisert person av uspesifisert kjønn var ikke så stort.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 09:56   #129
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Fullstendig off topic, men kom til å tenke på at jeg faktisk har omtalt en person som "de" i lang tid av en helt annen grunn. Det gjelder min far, som har gått under "min mor og de" (som betyr min mor og far på bergensk). Men det var nok ikke sånn ikke-binære hadde tenkt seg det.

Kjent.

Jeg gjør mitt beste ellers om hva noen vil bli tiltalt som. Om det skulle bli aktuelt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 10:08   #130
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.457
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg oppfatter det å ha foretrukne pronomen i en profil som en hjelp til å senke terskelen for å putte foretrukne pronomen i profilen for de av oss som føler at det trengs. Det er en hjelp for at profiler med foretrukne pronomen ikke skal skille seg ut, at det skal bli en vanlig ting å ha i profilen, på samme måte som at det å spørre noen om hvilke pronomen noen foretrekker er å gjøre dette hverdagslig og ikke til noe spesielt og unormalt. Jeg synes det er bare positivt, og om det hjelper noen til å føle seg mer komfortabel, så bidrar jeg med det lille bryet det er for meg å putte mine foretrukne pronomen i profilen min.

Jeg tror det er ment sånn, ja. Jeg bruker det dog ikke selv på Twitter. Er ikke på Linked-in.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 10:15   #131
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Fullstendig off topic, men kom til å tenke på at jeg faktisk har omtalt en person som "de" i lang tid av en helt annen grunn. Det gjelder min far, som har gått under "min mor og de" (som betyr min mor og far på bergensk). Men det var nok ikke sånn ikke-binære hadde tenkt seg det.

Helt off topic, men mamma fortelelr om en gammel mann, som var "og de" hun var i begravelse til ei eldre dame da og enkemannen holdt tale. Han sa de, i alle år hadde ungene sagt at de sulle "til mamma og de" og nå er hun død, så ar er ve jeg "og de" da...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 10:21   #132
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En ting litt på dette temaet: Jeg ser at mange på plattformer som for eksempel LinkedIn, oppgir foretrukket pronomen ("He/Him"). Jeg klarer virkelig ikke helt å få meg til det, det virker veldig unødvendig når man har et kvinnenavn, og ellers fremstår som kvinne på alle vis. Jeg tenker at jeg får heller "eie problemet" om noen likevel skulle omtale meg som "han" eller "hen" eller noe. Er det en håndsutstrekning til folk som er trans, å skrive sånn, selv om det er 0,00001% sannsynlighet for at noen skulle ta feil, med det du presenterer av navn og bilde? Og motsatt, er man bakstrebersk om man lar være?

Jeg tror at de fleste som skriver det sånn gjør det for å normalisere det å skrive på fratrukket pronomen, sånn "håndsrekning" tankegang.

Jeg har dog folk i min omgangskrets som jeg tror at om de satte det der så var det for å poengtere at "og det finnes ingen annen mulighet, det er bare to alternativer, og vi er født sånn" (legg gjerne til "i Guds øyne" der det kunne finne på å passe inn i setningen)

Selv bruker jeg det ikke, men jeg bruker i svært liten grad sosiale medier hvor slikt er "vanlig", og dessuten vil jeg ikke gi nettopp disse omtalt i forrige avsnitt en mulighet til å tro at jeg er enig med dem. Men jeg er "hun/henne" om noen skulle lure.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 10:55   #133
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.441
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg er med amylin. For min egen del så stusser jeg alltid ved at det står foretrukne (for meg altså) for personlig så er jeg såpass i ett med mitt biologiske kjønn at she/her er mine pronomen, det er ikke noe jeg foretrekker framfor noe annet. Men nettopp fordi det er andre som ikke har samme sterke sammenfall med foretrukket pronomen og biologisk kjønn så forstår jeg hvorfor det brukes.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 11:16   #134
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

At man skriver hvilket pronomen man foretrekker er også til hjelp for svaksynte som får websider lest opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-22, 17:07   #135
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En ting litt på dette temaet: Jeg ser at mange på plattformer som for eksempel LinkedIn, oppgir foretrukket pronomen ("He/Him"). Jeg klarer virkelig ikke helt å få meg til det, det virker veldig unødvendig når man har et kvinnenavn, og ellers fremstår som kvinne på alle vis. Jeg tenker at jeg får heller "eie problemet" om noen likevel skulle omtale meg som "han" eller "hen" eller noe. Er det en håndsutstrekning til folk som er trans, å skrive sånn, selv om det er 0,00001% sannsynlighet for at noen skulle ta feil, med det du presenterer av navn og bilde? Og motsatt, er man bakstrebersk om man lar være?

Som flere andre sier: Det er en fordel for dem det ikke er opplagt for om man er med på å alminneliggjøre det å oppgi hva slags pronomen man foretrekker. Det gjelder jo særlig folk som er trans eller ikkebinære, men kan jo også være kjekt for folk som har et navn som ikke er åpenbart kjønnsspesifikt, eller kanskje har et litt androgynt utseende. Det kan også være kjekt for utlendinger, som kanskje ikke vet at f.eks. ditt navn er et kvinnenavn, eller ikke er klar over at f.eks. Kari er et kvinnenavn i Norge, å få den informasjonen. Og ikke minst er du med på å signalisere litt subtilt at du er velvillig innstilt til folk som er trans eller ikkebinære, og det synes jeg jo også er en fin ting.

Men jeg synes ikke man er bakstreberst om man lar være. Det kan være mange grunner til at folk ikke ønsker å oppgi kjønn i en gitt sammenheng, og jeg synes det også er et valg som skal være reelt.

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg er med amylin. For min egen del så stusser jeg alltid ved at det står foretrukne (for meg altså) for personlig så er jeg såpass i ett med mitt biologiske kjønn at she/her er mine pronomen, det er ikke noe jeg foretrekker framfor noe annet. Men nettopp fordi det er andre som ikke har samme sterke sammenfall med foretrukket pronomen og biologisk kjønn så forstår jeg hvorfor det brukes.

De fleste cis-kvinner jeg kjenner foretrekker å omtales som hun/henne, så jeg synes ikke det er så rart å kalle det «foretrukne pronomen». Litt som at de fleste foretrekker å kalles det navnet de har i folkeregisteret, men det finnes folk som foretrekker noe annet (eller foretrekker å bruke/ikke bruke mellomnavnet sitt), så det kan også være fint i en del sammenhenger å ha et felt med «hvilket navn foretrekker du at folk bruker på deg».

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-22, 09:55   #136
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Litt på siden, men jeg har lagt merke til at "annet" nå stort sett står i spørreskjemaer, der man blir bedt om å oppgi kjønn. Gjerne sammen med alternativet "ønsker ikke opplyse". Og det siste skjemaet jeg svarte på (som jeg tror handlet om transportvaner) var spørsmålet av typen "jeg anser meg selv som: mann, kvinne, annet, ønsker ikke opplyse det". Så verden går fremover.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-22, 11:23   #137
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Litt på siden, men jeg har lagt merke til at "annet" nå stort sett står i spørreskjemaer, der man blir bedt om å oppgi kjønn. Gjerne sammen med alternativet "ønsker ikke opplyse". Og det siste skjemaet jeg svarte på (som jeg tror handlet om transportvaner) var spørsmålet av typen "jeg anser meg selv som: mann, kvinne, annet, ønsker ikke opplyse det". Så verden går fremover.

Jeg svarer konsekvent annet/vil ikke svare i slike. Rett og slett fordi jeg anser kjønn som stort sett 100% irrelevant.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-22, 11:33   #138
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg svarer konsekvent annet/vil ikke svare i slike. Rett og slett fordi jeg anser kjønn som stort sett 100% irrelevant.

Enig, skjønner ikke vitsen med at man skal oppgi det i alle mulige sammenhenger. Det er svært sjelden det faktisk har noen betydning.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no