Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjerkol og masteren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-24, 17:21   #61
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.255
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Men når blir det en sak at Nord universitet får lov til å uteksaminere mastere som ved andre læresteder i Norge ville fått F, og ikke A ?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 17:43   #62
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

At hun ikke bare kan innrømme det, da! Men nei, stakkars, det gjør vondt å ikke bli trodd. Buhu.

Jeg synes Emil André Erstad (kommentator, Vårt Land) oppsummerer det godt:

«I dag var eg på ein merkverdig pressekonferanse for historiebøkene. Der Støre kasta helseministeren sin for ope kamera. PK-en viser kva djupe problem Støre og partiet hans strevar med.

Det mest påfallande først: Hadia Tajik, Odd Roger Enoksen, Anette Trettebergstuen, Ola Borten Moe, Anniken Huitfeldt og Sandra Borch måtte møte pressa åleine då dei fekk avskjed. Kjerkol fekk selskap av Støre.

Eg stilte spørsmål til duoen om kvifor Kjerkol fekk slik spesialbehandling frå regjeringssjefen. Det såg ut til at spørsmålet kom brått på for Støre. Han hadde heller ikkje noko godt svar. Det kunne sjå ut som han stod der for å passe på at Kjerkol faktisk gjekk av.

I motsetnad til ved avgangen til dei andre statsrådane, var det verken anger eller skuldkjensle å spore i det Kjerkol sa. Ikkje eit ord om kva skade ho har gjort på tilliten til partiet, regjeringa eller politikken generelt.

Ikkje eit ord om kva belastning saka hennar har skapt for statsministeren. I staden skrytte ho hemningslaust over den jobben ho hadde gjort som helseminister.

Kjerkol har vore stødig og handlekraftig, men tida og staden for denne skrytet var ikkje på denne pressekonferansen.

Dessutan stod Kjerkol og lista opp støttespelarar som meinte ho ikkje burde gå av. Det var eit spesielt skode, ettersom regjeringssjefen som stod ved sidan av henne nettopp hadde gjort det klart kvifor han hadde landa på å kaste henne.

Det var tydeleg at Kjerkol og Støre ikkje hadde same syn på konklusjonen då dei stod framfor pressa. Dei var ikkje forsona med kvarandre. Det var nesten så vi i pressa kunne kjenne aggresjonen mellom dei. Støre takka Kjerkol, men ho takka ikkje han – for å sei det forsiktig.

Pressekonferansen blir ståande som eit symbol på Støres manglande vilje til å skjere gjennom tidleg nok. Når han først veljer å gjere det, etter at Kjerkol har fått sette seg framfor partiet i lang tid, er det for seint.

Her skriv eg meir om det Støre burde sagt til Kjerkol – tidlegare og tydelegare (for abonnentar på Vårt Land, på lenke i kommentarfeltet).»


Sist redigert av 007 : 12-04-24 kl 20:10.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 19:12   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

43%
Førti tre!!!!!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 19:14   #64
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

På dagsrevyen i dag sa de at det var funnet ut at det var 43% tekstlikhet, vet ikke om alt var uten kildehenvisning.

En akademiker sa i går på debatten, Neumann, at denne saken var en hån mot hans yrkesgruppe.

Foreningen for leger i vitenskapelige stillinger har ikke tillit til henne.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 19:20   #65
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Politisk redaktør i Adresseavisen, Siv Sandvik, sa på nrk i dag: " som vi si på trøndersk; Kjerkol skit i om hu får kjeft. "

Altså gir blaffen i..

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 19:52   #66
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.488
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Åja, jeg misforsto deg. Fordi du snakket om Borch samtidig, så trodde jeg du mente den opprinnelige avsløringen om tekstlikhet. Det ble jo avslørt av samme person, og jeg trodde det var den personen du mente at burde ventet 1 dag. Men da er jeg helt enig med deg. "De" er selvfølgelig Kjerkol og medstudenten.

Ja (gikk litt fort tidligere i dag + at jeg rotet ganske mye med hva som var fakta og hva som er "lekkasjer". Jeg var heller ikke klar over det du og Blondie poengterte at oppgaven er begge sin uavhengig av hvem som har skrevet hva. Var ikke fan av gruppeoppgaver tidligere, og enda mindre nå ... )

Nå med "fasiten" i hånd, så er det lett å se at Borch og Kjerkol er "like gode", men jeg synes universitetene kommer ganske forskjellig ut av det - i hovedsak på grunn av to ting:
a) Alderen på masteren. Da Borch leverte mener jeg at automatisert plagiatsjekk var ikke-eksisterende.
b) At Nord oppdaget 19% tekstlikhet første gang. Tenkte de ikke den gangen på å sjekke nærmere?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Eg stilte spørsmål til duoen om kvifor Kjerkol fekk slik spesialbehandling frå regjeringssjefen. Det såg ut til at spørsmålet kom brått på for Støre. Han hadde heller ikkje noko godt svar. Det kunne sjå ut som han stod der for å passe på at Kjerkol faktisk gjekk av.

Fælt å si det, men nå lo jeg faktisk!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 20:34   #67
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.488
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg skjønner hva hun har gjort?
fra nrk.no

Opprinnelig lagt inn av sitat

Nemnda viser til flere steder der Kjerkol tilsynelatende har lånt tekst fra en kilde som har sitert en hovedkilde. De har henvist til hovedkilden, selvom ordlyden deres ligner mer på den andre kilden. Dette er å regne som plagiat, skriver nemnda.

«Nemnda for studentsaker konkluderer med at det foreligger et ikke ubetydelig omfang av plagiat, og at det dermed foreligger fusk», heter det i vedtaket.

Kjerkol uttalte i et avklaringsmøte med Nord universitet i forkant av nemndas avgjørelse at «det ville være høyrisiko for henne å fuske og at hun aldri ville gjort det», heter det i rapporten.

Nemnda skriver at «manglende kjennskap til regelverket, fritar ikke for ansvar».

Betyr dette at hun har skrevet noe ala:
"Fru Fansen sier at avisa Nordland mener x og y i artikkel 1 og 2 i avisen Nordland" Og har med masse sitater fra avisen Nordland og rett kildehenvisning der, mens Fru Fransen sine ting ikke har henvisning? :???:

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 20:40   #68
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.571
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg skjønner hva hun har gjort?
fra nrk.no

Betyr dette at hun har skrevet noe ala:
"Fru Fansen sier at avisa Nordland mener x og y i artikkel 1 og 2 i avisen Nordland" Og har med masse sitater fra avisen Nordland og rett kildehenvisning der, mens Fru Fransen sine ting ikke har henvisning? :???:

Nei, det hun har gjort er dette:

  • Forsker (eller annen person) har sagt noe
  • En annen student har sitert forskeren i sin masteroppgave
  • Kjerkol har plagiert den andre studenten, men referert til forskeren, som om den andre masteroppgaven ikke eksisterer

Jeg er litt usikker på om alt dreier seg om plagiat fra en annens masteroppgave, men noe av det er i hvert fall det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 20:41   #69
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.488
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, det hun har gjort er dette:

  • Forsker (eller annen person) har sagt noe
  • En annen student har sitert forskeren
  • Kjerkol har plagiert den andre studenten, men referert til forskeren

Ah, takk

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 20:50   #70
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Jeg skjønner ikke helt hvorfor plagiatkontrollen har gått fra å vise 19% til 43%, men jeg tror kanskje det kan komme av tiden som har gått og at det ligger flere kilder tilgjengelige i dag som kan gi treff på tekstlikhet enn det gjorde for noen år siden. Databasene utvides stadig, så jeg tror ikke man kan kritisere Nord universitet for dette.

Dessverre tror jeg at sensorene som vurderte treffene på hennes besvarelse ikke er spesielt sløve eller ignorante, jeg jobber med slike saker i jobben min og ser at det er veldig ulik kompetanse på vurderinger av plagiatkontrollen, og hvor nøye de enkelte er på å se på rapporten. Det har de siste årene blitt bedre og bedre, men for noen år siden var det nok ganske mange som ikke gjorde denne jobben spesielt nøye. Dette har nok dels sammenheng med ressurser, skal man dypdykke i disse rapportene tar det tid. Jeg vet det at det tar tid, for jeg har hjulpet sensorer mange ganger med dette.

Ikke ment som en unnskyldning for Kjerkhol, men som en forklaring på hva som kan ha skjedd på universitetet.

__________________
95, 99, 04
Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-24, 20:53   #71
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg skjønner hva hun har gjort?
fra nrk.no

Betyr dette at hun har skrevet noe ala:
"Fru Fansen sier at avisa Nordland mener x og y i artikkel 1 og 2 i avisen Nordland" Og har med masse sitater fra avisen Nordland og rett kildehenvisning der, mens Fru Fransen sine ting ikke har henvisning? :???:

Det betyr at hun for eksempel har gått til en masteroppgave som har skrevet om et tema, sitert kilder osv, og at hun istedet for å gå til primærkildene og skrive sin egen tekst ut derfra så har hun brukt teksten fra masteroppgaven. Jeg ser ganske ofte slike feil i fuskesaker, og det er ofte slik at det kan være et helt avsnitt eller mer der studenten har brukt de samme kildene i samme rekkefølge og teksten er ofte altfor lik den kilden de har brukt. De burde gått til primærkilden og gjort sine egen tekst ut fra det, da hadde det ikke blitt fusk.

__________________
95, 99, 04
Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-24, 02:20   #72
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.043
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

Tøysete, men denne var knisefin da.

https://www.instagram.com/reel/C5oU2...BlY2xrdDc4YzBh

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-24, 11:01   #73
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjerkol og masteren

https://www.khrono.no/rapport-fra-ne...content=header

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no