Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva kjøper du økologisk av mat?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-18, 13:34   #21
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kjøper du økologisk av mat?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg har forstått det slik at generelt sett har norske bønder ganske god dyrevelferd i utgangspunktet, og i Norge er det forholdsvis høye krav. Derfor er ikke forskjellen så veldig stor mellom "vanlig" og økologisk drift. Jeg har forstått det slik at det i stor grad er for verpehøns at det faktisk har noe å si om man driver økologisk eller ei.

Men er det noen stor forskjell for kylling? Jeg ville gjerne kjøpt meg ferdig grillede økologiske kyllinger i butikken, men det tror jeg faktisk aldri at jeg har sett ...

Dyrevelferd er bra i Norge sammenlignet med andre land, derfor og kortreist er gode argumenter for norskprodusert kjøtt. Høns er litt vanskeligere syns jeg, det blir fort hakking og mer for ingjerede frittgående enn for burhøns har jeg forstått. jeg tror jeg skal satse på de virkelig frittgående hønsene til fetter'n min.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-18, 19:42   #22
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kjøper du økologisk av mat?

Interessant nok har man snakket økologi IRL mens denne tråden utvikler seg, og fått følgende påstand:

«Økologi er noe av det mest egoistiske man kan gjøre, fordi uten kunstgjødsel vil matvareproduksjonen gå kraftig ned, og det vil først og fremst gå ut over de som har minst fra før».

Kjør debatt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 10:42   #23
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kjøper du økologisk av mat?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Interessant nok har man snakket økologi IRL mens denne tråden utvikler seg, og fått følgende påstand:

«Økologi er noe av det mest egoistiske man kan gjøre, fordi uten kunstgjødsel vil matvareproduksjonen gå kraftig ned, og det vil først og fremst gå ut over de som har minst fra før».

Kjør debatt.

Det er vel strengt tatt et større problem at det kastes mat nok til å fore en milliard mennesker. Det er fordelingen som er problemet, ikke egentlig produksjonen. Dessuten trenger vi de insektene osv som kunstgjødsel truer.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 13:14   #24
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kjøper du økologisk av mat?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Interessant nok har man snakket økologi IRL mens denne tråden utvikler seg, og fått følgende påstand:

«Økologi er noe av det mest egoistiske man kan gjøre, fordi uten kunstgjødsel vil matvareproduksjonen gå kraftig ned, og det vil først og fremst gå ut over de som har minst fra før».

Kjør debatt.


Pissprei.
Det aller, aller meste av dagens matproduksjon foregår i småskala bygget på økologiske prinsipper, men uten fancyshmancy navn.
Kunstgjødsel er en ikke-fornybar ressurs (delvis) og det er jo ikke slik at industrilandbruket er særlig bærekraftig på sikt. Jorda må ha tilført organisk materiale for å leve og yte. Det får den fra husdyrgjødsel, ikke fra kunstgjødsel. Dagens husdyrproduksjon har mange kjipe sider, men å SLUTTE helt med husdyr ville vært en økologisk katastrofe.
De konvensjonelle avlingene har ikke økt på mange år. Fordi monolandbruk ikke er bra for jorda, men det tar veldig lang tid å se konsekvensene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 13:14   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kjøper du økologisk av mat?

Og, om noen lurer. Jeg driver konvensjonelt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no