Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Nobelprisen til Jon Fosse!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-23, 14:04   #41
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Eg les Septologien nå, og som med tidlegare bøker eg har lese av Fosse, må det lesast i passe posjoner. Han er ein av mine favorittforfattarar, men han er ikkje lett underhaldning og eg må vere i rett humør for å lese han.

Det eg liker med Fosse er det sanselege, lyriske språket og den observerande rolla eg-forteljaren ofte har. I første del av Septologien er det ei scene over mange, mange sider, der forteljaren sit i ein bil på ein parkeringsplass og ser på ein mann og ei dame på ein leikeplass i mørkret.

Sitat:

Det var godt å sveva fritt, seier ho
Eg trur vi er vortne som born att, seier han
Vi gjer kvarandre til born at, seier ho
Eg er som ein jentunge att, anten eg sveva i rørsle, som i dissa, eller heng fritt i lufta, som no, seier ho
Alle likar å vera i lufta, seier ho
Og alle vaksne born, seier han
I alle fall vi, seier ho
I alle fall no, seier ho
Men no snakkar vi heilt dumt, seier ho
Eg vert nesten flau, seier ho
og så sparkar han ifrå og han fer opp i lufta
og ho dalar ned mot bakken og så sparkar ho ifrå og ho fer opp i lufta og han fer ned mot bakken
Alle likar å sveva, seier han
og han når bakken og han sparkar ifrå
Og å vera i jamne rørsler, seier han
og ho dalar ned mot bakken og når bakken og så sparkar ho ifrå
Som andedrag, seier han
og han dalar ned mot bakken og han sparkar ifrå
Og som hjarteslag, seier ho
og ho dalar mot bakken og ho sparkar ifrå
Å vera i same rørsla, seier han
og han dalar mot bakken og han sparkar ifrå
Som bølgjer, seier ho
og ho dalar mot bakken og ho sparkar ifrå
Som bølgjer i den same sjøen, seier ho
og han dalar mot bakken og han sparkar ifrå
Som oss to saman, seier ho
og ho dalar mot bakken og ho sparkar ifrå
Som deg og meg, seier han

Det er jo ikkje handlinga som er i fokus i denne typen tekst. Og det er det som fascinerer meg slik med Fosse. Handlinga er: "Ein mann sit i ein parkert bil og to vaksne disser på leikeplassen like ved". Men det er noko med korleis han målar opp ei scene med språket og lar meg som lesar kjenne på rytmen og bevegelsane i denne scena. Det er så kroppsleg og så fysisk, så sanseleg. Det er ikkje ei forteljing, men ei framvisning av noko eg kan kjenne og føle når eg les det, og det går så sakte at det blir nært. Og det er det som imponerer meg slik med Fosse.

Eg liker det fordi det er så annleis. Det er som om han skriv til kroppen og til sansane i staden for til hjernen og intellektet, på ein måte. Og det er det ikkje så mange som gjer.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 14:07   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Det som er så fint med å lese passasjen du la ut, er at jeg kjenner huskingen i meg. Det går frem og tilbake mellom personene, og øynene mine går frem og tilbake på linja. Selve lesingen blir en fysisk følelse av huske-rytmen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 14:09   #43
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det som er så fint med å lese passasjen du la ut, er at jeg kjenner huskingen i meg. Det går frem og tilbake mellom personene, og øynene mine går frem og tilbake på linja. Selve lesingen blir en fysisk følelse av huske-rytmen.

Ja, det er nettopp det - det er ein heilheit i teksten som involverer alle sansane, ikkje berre tanken. Det blir kroppsleg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 14:12   #44
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Så godt beskrevet Nokon og Tallulah, akkurat sånn er det!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 15:14   #45
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.728
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det som er så fint med å lese passasjen du la ut, er at jeg kjenner huskingen i meg. Det går frem og tilbake mellom personene, og øynene mine går frem og tilbake på linja. Selve lesingen blir en fysisk følelse av huske-rytmen.

Det følte jeg og.

Og det er noe med at noen forfattere må leses selv.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13

Sist redigert av Millen : 28-10-23 kl 08:43.
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 15:22   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Det følte jeg og.

Og det er noe med at noen forfattere må leses selv.

Ja, det er sant! For ofte ligger det kunstneriske utrykket i så veldig mye mer enn ordene. Hvordan det er satt opp på siden, font, størrelse, avsnitt m.m.

Det blir jo akkurat som at jeg syns teaterstykker er skrekkelige å lese, men elsker å se dem. Det er jo samme materialet, men hvordan det blir presentert har noe å si.

Jeg leste for litt siden "Jeg dro ned til bror" av Karin Smirnoff. Hun bruker ikke store bokstaver i navn, og trekker en egennavn sammen til ett. Det blir et veldig virkningsfullt grep når man ser det skrevet, men det forsvinner når man lytter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 20:47   #47
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Som sagt nå har jeg hørt Trilogien på lyd, mulig han er en bedre forfatter å lese. Noen forfattere er jo sånn.
Hva anbefales å lese videre av Fosse?

Jeg synes Jon Fosse er best på lydbok, om oppleseren er god. Mannlige opplesere fra Vestlandet kan gjøre Fosse-litteraturen rent magisk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 21:16   #48
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.728
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes Jon Fosse er best på lydbok, om oppleseren er god. Mannlige opplesere fra Vestlandet kan gjøre Fosse-litteraturen rent magisk.

Er Anderz Eide som leser Trilogien ihvertfall.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-10-23, 01:30   #49
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Er Anderz Eide som leser Trilogien ihvertfall.

Anderz Eide + Jon Fosse får englene til å synge.

Anderz Eide kan lese opp hva som helst, telefonkatalogen til og med, og jeg hører gjerne på. Han må jo ha den fineste stemmen i landet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-23, 08:55   #50
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Helt enig, daffy!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 16:48   #51
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.728
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Så dette nå:

https://www.nrk.no/kultur/teater-set...-tv-1.16623406

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 18:57   #52
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Når jeg leser det utdraget som gjengis her - om å sveve fritt, innser jeg at jeg antakelig er både for yrkesskadd og for avstumpet til noen gang å kunne like dette. Langt mindre forstå det.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 21:58   #53
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Når jeg leser det utdraget som gjengis her - om å sveve fritt, innser jeg at jeg antakelig er både for yrkesskadd og for avstumpet til noen gang å kunne like dette. Langt mindre forstå det.

Skriver under på avstumpet. Ikke yrkesskadd det jeg vet.


Jeg hørte nettopp Trilogien, lest av Anderz Eide, visstnok noe som får englene til å synge for folk.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 22:17   #54
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.728
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Skriver under på avstumpet. Ikke yrkesskadd det jeg vet.


Jeg hørte nettopp Trilogien, lest av Anderz Eide, visstnok noe som får englene til å synge for folk.

Jeg begynte ikke å synge av den, syntes den var litt kjedelig til tider seier ho.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-12-23, 18:16   #55
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Eg er veldig glad i koppar og krus, så dette måtte eg nesten ha:

(Kjøpt hos Noregs Mållag.)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg gullkrus-1024x1024.jpg (700,5 KB, 29 visninger)
__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no