Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2022

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-22, 23:57   #101
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

1. Martha Wells: All Systems Red: Den første Murderbot-boka, som mannen har sagt i årevis at jeg burde lese, og han har jo som vanlig rett! Hylende morsom intern monolog av en temmelig original (og ganske tragisk, finner man ut etter hvert) protagonist, og nydelig world building som kommer frem gradvis og flekkvis, siden Murderbot sjelden har behov for å forklare verden rundt seg til seg selv (og i grunnen er minimalt interessert i verden rundt seg). (It took a tremendous effort for me not to rip his arms off, and i'd like that noted for the record, please.)

2. Martha Wells: Artificial Condition. Fortsatt stas. Jeg likte ART! (I sighed again. I was having a lot of opportunities to do it and I think I was getting good at it.)

3. Martha Wells: Rogue Protocol Murderbot sliter videre med å måtte forholde seg til både mennesker og roboter. Og er fortsatt veldig vittig. (I thought I had gotten good at controlling my expression, but apparently only when I wasn’t feeling actual emotions.)

4. Lois McMaster Bujold: Shards of Honour: Denne var mitt forslag, og jeg har lest den flere ganger før, men det er alltid veldig stas å begynne på begynnelsen igjen og se hvor nydelig komplekse og kompliserte personer både Cordelia og Aral er. (“Seems to me the only difference between your friends and your enemies is how long they stand around chatting before they shoot you.”)

5. Lois McMaster Bujold: Barrayar: Jeg kunne jo ikke stoppe etter bare én bok! Og igjen er denne forferdelig spennende fra 50 %-merket og ut, selv om man vet akkurat hva som skal komme til å skje. (You should have fallen in love with a happy man, if you wanted happiness. But no, you had to fall for the breathtaking beauty of pain.)

6. Austin Chant: Peter Darling: En slags kombinasjon av oppfølger til og nyskaping av Peter Pan; jeg var ikke overbevist underveis, men mot slutten, da jeg skjønte mer av hva som foregikk, fikk jeg et litt annet blikk på den og likte den bedre. (“Thats the trick of growing up. Nothing stays the same." Hook sounded oddly sympathetic. "You see the faults in everything. Including yourself.”)

7. Oscar Wilde: The Picture of Dorian Gray. Jeg ville lese denne igjen før en audio-dramatisering som en venn av meg har produsert, ble publisert, og innså raskt at jeg faktisk aldri hadde lest den før. Ekstremt vittig og kledelig dystert (og jeg kan anbefale dramatiseringen!). (“There is a luxury in self-reproach. When we blame ourselves, we feel that no one else has a right to blame us.”)

8. Tamsyn Muir: Gideon the Ninth: «Science fantasy» har jeg sett denne omtalt som, og det er vel ganske riktig. Den foregår i en ekstremt dyster setting med et utall pretensiøse og illevarslende personer og ritualer - og så er protagonisten til tider så fantastisk uærbødig at det fikk meg til å le høyt flere ganger enn mange komedier gjør. Tidvis minnet den meg om Murderbot, blant annet fordi de fleste av observasjonen til Gideon også bare foregår inne i hodet hennes. Forfatteren har vært modig nok til å knapt ha eksposisjon i det hele tatt og la store deler av det som egentlig foregår (for ikke å snakke om bakgrunnen for alt som skjer) være helt uforståelig for leseren. Jeg ble bergtatt og måtte straks fortsette. (“Hail to the Lady of the Ninth House,” warbled a voice delightedly, bringing the count of people who had ever been happy to see Harrow up to three.)

9. Tamsyn Muir: Harrow the Ninth: Og i bok nummer to ble jeg enda mer forvirret av hva som egentlig foregikk, med vekslingen mellom andre og tredje person, og hadde jeg ikke allerede vært så investert i historien, hadde jeg kanskje faset ut. Men det er jeg glad for at jeg ikke gjorde! (Bok nummer tre kommer i september. ) (But when she was scared, she was a child again, and she was more afraid of being a child again than anything else in her life.)

10. Terry Pratchett: Guards! Guards! Igjen ett av mine forslag; dette er jo et bra sted å starte på Discworld-bøkene! Hylende morsomt og ganske rørende, og samtidig med mye grimt mørke både under, bak og noen ganger midt i handlingen. Jeg får igjen forsterket følelsen min av at Vimes og Vetinari begge er selvportretter av Pratchett, fra henholdsvis de sinte dagene og de nihilistiske. (Vimes stalked gloomily through the crowded streets, feeling like the only pickled onion in a fruit salad.)

11. Connie Willis: To Say Nothing of the Dog. Gammel favoritt og en av Willis’ mest lettbente tidsreiseromaner; ekstremt tøysete og underholdende med ekkoer av Wodehouse i tillegg til den mer åpenbare Three Men In a Boat, som tittelen henviser til. Mange forviklinger og mye forvirring (delvis, men ikke bare, knyttet til den omtåkede tilstanden man opplever når man har tatt for mange tidsreiser på kort tid), haugevis av referanser (og sikkert enda flere som jeg ikke tar), og så ble jeg like overrasket som første gang jeg leste den over å oppdage et riktig intelligent faktisk plott inni der. («Slowness in Answering,» she said into the handheld. «When's the last time you slept?» «1940,» I said promptly, which is a problem with Quickness in Answering.)

12. Fjodor Dostojevskij: Crime and Punishment. Dette valget kom ut av en bokdiskusjon med noen kolleger, og jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde kommet meg gjennom boka hvis jeg ikke hadde lovet noen det. Særlig den første tredjedelen føltes ekstremt treg og selvopptatt. Det ble bedre etter hvert, men min tålegrense for usympatiske, kjedelige hovedpersoner som alle andre i boka synes er dypt fascinerende er vesentlig lavere enn den var da jeg var yngre. Jeg er likevel nysgjerrig på hva kollegene mine har å si om den når vi en gang får trommet sammen til diskusjon! (It seemed to some of his friends that he looked upon them all as children, from above, as though he were ahead of them all in development, in knowledge, and in convictions, and that he regarded their convictions and interests as something inferior.)

13. Amal El-Mohtar og Max Gladstone: This Is How You Lose the Time War. Gripende og underholdende og ganske så original brevroman, som lar tidsreiser og andre fancy science fiction-konsepter være bare bakgrunn for en relasjon som utvikler seg over lang tid mellom to spennende protagonister. (Some days Blue wonders why anyone ever bothers making numbers so small; other days she supposed even infinity needs to start somewhere.)

14. Tamsyn Muir: Nona the Ninth. Jeg blir stadig imponert over Muirs evne til å skrive helt forskjellige bøker (fordi de har helt forskjellige synsvinkelpersoner) i samme serie, og forvirre leserne ytterligere for hver bok som kommer. Nona er en totalt annerledes hovedperson fra alle vi har møtt før, og hun lever også i en fullstendig annerledes hverdag, en som mest ligner en krigssone eller flyktningleir beskrevet fra ståstedet til barn som vokser opp der og ser verden rundt seg som selvsagt og naturlig. Samtidig vet vi som lesere at den «egentlige» historien er helt annerledes og et helt annet sted, og det er både frustrerende og medrivende å prøve å pusle sammen de brikkene vi får lov til å se, gjennom samtaler Nona halvveis overhører og vanligvis misforstår, og gjennom den handlingen som etter hvert trenger seg på. Og vi får jo vite, etter hvert og til slutt, hva som faktisk foregår – men som tidligere er dette nesten enda mer frustrerende og gjør det veldig vanskelig å skulle vente til neste bok med å få fortsettelsen!
(Og det første jeg gjorde da jeg var ferdig med boka var å kjøre gjennom lydbokversjonene av de to første bøkene i serien. Det hjelper på forståelsen å ha lest dem før, det gjør det. Jeg er fremdeles ekstremt fascinert over historien og spent på neste (og muligens siste) bok i serien.) («Ah … children, they are very forgiving,» said the commander, proving to Nona she had never been around children.)

15. Sally Rooney: Normal People. Som med Murderbot er dette en bok mannen har sagt i årevis at jeg må lese, og som med Murderbot har han hatt rett hele tiden. Nydelig skrevet, gripende og overbevisende portretter av to hovedpersoner som er veldig forskjellige, men som har det til felles at de begge er veldig sårbare og begge tror at den andre ikke er det. Intelligent og nyansert og rørende om hvor vanskelig det er å være menneske, både hver for seg og ikke minst sammen med noen. (Connell wished he knew how other people conducted their private lives, so that he could copy from example.)

16. Sally Rooney: Conversations with Friends. Jeg likte Normal People så godt at jeg straks kastet meg over denne, og jeg ble ikke skuffet. Igjen er Rooney fantastisk flink til å skildre hvor stor forskjell det kan være på hvordan vi ser oss selv og hvordan andre ser oss. Kanskje særlig når vi er veldig unge, som Frances er - og selv for noen som er så åpenbart smart og flink som henne, kan det være vanskelig å se andres sårbarhet eller hvilken effekt man selv kan ha på dem. Overbevisende portretter av moderne mennesker i noe litt annet enn tradisjonelle relasjoner, og subtilt og lavmælt, selv der det egentlig er snakk om store følelser og ekte drama. (I worried that if I did turn out to have a personality, it would be one of the unkind ones.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 13-12-22 kl 12:53.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-22, 10:07   #102
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

1. Gulraiz Sharif: Hør her'a (lydbok). Anbefales på det varmeste som lydbok. Oppleseren er aldeles smashing bra. Ustyrtelig morsom bok som sparker i alle retninger.
2. Sue Monk Kidd: The Book of Longings. Hva om Jesus var gift? Dette er fortellingen til kona hans, Ana. Jeg brukte veldig lang tid på denne boka, mest fordi jeg vegret meg for å lese videre, for jeg skjønte at den ville skuffe meg. Dette kunne ha vært en utrolig fascinerende historie, men i stedet ble det platt og todimensjonalt. Litt flanellograf-aktig.
3. Simon Stranger: Leksikon om lys og mørke (lydbok). Jeg burde nok ha lest denne selv i stedet for å høre den på lydbok, for opplevelsen ble litt ødelagt av en veldig "fjernsynteatersk" oppleser. Men historien var interessant, og jeg innså at jeg visste altfor lite om Rinnan. På den annen side ble det litt el mye om Rinnans tanker og følelser, så det kunne godt ha vært kuttet kraftig ned. Leksikon-grepet var genialt.
4. Tracey Thorn: Another Planet. Om oppvekst i suburbia på 70-tallet. Hvem var vi? Hva sier våre gamle dagbøker om oss? Og hvorfor løy vi til dagbøkene våre? Hva ble sagt og ikke sagt? Hvorfor hadde vi opprør mot foreldrene? Og hvorfor taklet ikke foreldrene våre opprøret vårt? Er verdens annerledes nå? Eller har vi blitt våre foreldre?
5. Sally Rooney: Conversations With Friends. Jeg bruker som regel mange sider på å komme inn i en historie, men her var jeg med fra første stund. Det var som å sitte å lytte til en fortelling som ble fortalt helt nøytralt, men hvor de som hører på, vet at her skjer det egentlig mye av betydning. Jeg tror jeg har absolutt null til felles med hovedpersonen, og jeg tror at det var det som fascinerte med sånn. Hvordan går det OGSÅ an å reagere på livets hendelser? Løp og les!
6. Umberto Eco: Foucault's Pendulum. Hurra. Jeg kom meg gjennom denne. Dette må være noe av det vanskeligste jeg har lest. Toffskij tipset meg om at "det er bare en røverhistorie", og jeg prøvde å holde på den tanken mens jeg strevde meg gjennom teksten. Boken er kalt "the thinking man's DaVinci Code", og det stemmer nok bra. Tematikken er mye den samme, men dette var altfor intellektuelt for meg. Men samtidig koste jeg meg litt, da. Sånn og av til.
7. Margaret Atwood: The Testaments. Denne slukte jeg. Veldig interessant perspektiv på Aunt Lydia's historikk og motivasjon, ganske annerledes enn i tv-serien. Jeg slet litt med å løsrive meg fra serieplottet, det var litt mindre brutalitet i denne boken. Og faktisk litt humor. Jeg reagerte på at alle disse tantene hadde så spesielle navn, helt til det kom fram at Lydia hadde laget listen over "tillatte navn" på tantene ut fra produkter som ga komfort og glede i det gamle livet. Så hello Aunt Maybelline, Aunt Estée og Aunt Gabbana.
8. Helga Flatland: En moderne familie. Jeg liker fortellinger om hverdagsfolk og deres prøvelser. Her kjente jeg meg ikke igjen verken i personenes reaksjonsmønster eller familiedynamikken, men boken fremsto likevel som veldig troverdig. Interessant å sette seg inn i litt fremmed tankegang om familieliv og de ulike familiemedlemmers rolle i denne dynamikken.
9. Mari Maurstad og Cille Biermann: Hvem bryr seg om sjelen? Jeg vil heller ha en sexy rompe!. Gjenlesing. 22 år siden sist, og boka har blitt veldig utdatert siden den gang. Men forsatt veldig morsom, må jeg beskjemmet innrømme.
10. Candace Bushnell: Sex and the City. Da jeg leste denne i 2002, var jeg skuffet over at den handlet så lite om rollefigurene i serien. Nå syntes jeg det var en fordel. Jeg ble faktisk positivt overrasket over boken, og skjønner godt at den ble en suksess da den kom i 1996 (!). Blott til lyst, men spennende innblikk i en helt annen verden.
11. Erika Fatland: Sovjetistan (lydbok). Denne bare måtte jeg få med meg etter all den rosende omtalen her inne. Nesten 15 timer med lydbok var mye, men du verden – så verdt det. Jeg har lært så utrolig mye, samtidig som jeg har både humret av stormannsgale diktatorer og latt meg sjokkere av skikker som f.eks. bruderov. Anbefales på det varmeste.
12. Stephen King: Pet Sematary. Denne hadde jeg faktisk ikke lest før. Ikke Stephen Kings beste, men snikende ekkel og høyst lesbar.
13. Kristin Bech: Fra englisc til english. Denne leste jeg om her inne på FP. Og for en bok! Jeg lærte så utrolig mye om det engelske språket – og jeg som trodde jeg visste en god del allerede. Tydeligvis ikke. Morsomt og fengende skrevet, men samtidig med stor faglig tyngde. En fryd!
14. Tarjei Vesaas: Is-slottet. Kanskje verdens mest uegnede strandlektyre, men læll. Det var virkelig noe annet å lese denne som godt voksen sammenlignet med første gang jeg leste den da jeg var 20. Vesaas viser en fantastisk innsikt i menneskets psyke, og språket er noe helt for seg selv.
15. Zeshan Shakar: Gul bok. Jeg hadde fått inntrykk av at denne liksom ikke var noe særlig, så jeg ble positivt overrasket. Interessant om hvordan embedsverket fungerer, og sårt og lavmælt om det å ikke passe helt inn. Og hendelsene 22. juli ble bare et bakteppe, ikke hovedfokus,noe som kledde historien.
16. Dan Brown: Deception Point. Som forventet. Dan Brown er god på plot, men komisk dårlig til å beskrive mennesker og følelsesmessige relasjoner. Jeg ble underholdt, for som thriller fungerte boken veldig ba, men det var nok en fordel å ha lave forventninger.
17. Runa Olofsson: Somrene med Rakel. Jeg begynte plutselig å tenke på et uttrykk jeg bruker en del, som jeg mente er fra denne boken, som jeg leste som tiåring. Så da måtte jeg selvsagt finne boken i mine gjemmer og se om uttrykket faktisk var derfra. Og boken er jo riktig så fin. Ungdomsbok om femtenårige Annas reaksjon på sin kusines død. Trist, fin, men også humrende gjenkjennelig – gode beskrivelser av alt rart unge jenter kan finne på.
18. Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen. Årets beste bok! Rett og slett. Intens, vond og vakker om ensomhet og grønlandsk "annerledeshet". På slutten klarte jeg nesten ikke å puste, så sterkt gikk boken inn på meg. Jeg leste den på originalspråket dansk, noe jeg gjorde det ekstra autentisk og intenst.
19. Vigdis Hjorth: Arv og miljø (lydbok). Å høre Vigdis Hjorth lese sine egne bøker, er alltid storslått, da det kommer så klart fram at det ikke er noe stort skille mellom henne og hovedpersonen. Heseblesende, fortvilt og søkende om egen identitet, rettferdighet og lengselen etter kjærlighet med et vondt arveoppgjør som bakteppe.
20. Mimir Kristjánson: Mamma er trygda (lydbok). Ganske lavmælt og anekdotisk om hva det vil si å være NAV-er. Hvem er disse trygda folka egentlig? Og hva er samfunnets ansvar overfor disse? Hvorfor er det en skam å være ufør?
21. Douglas Adams: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Gjenlesing. Jeg har sett serien så mange ganger at det vanskelig å skille bok fra serie, men det er nå uansett ustyrtelig morsomt, selv om boka er fra 70-tallet (og humor er jo ferskvare). Ikke minst den deprimerte og mannevonde roboten Marvin. Jeg ler og ler.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-22, 17:50   #103
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

januar

1. Pariseren - Isabella Hammad
2. Harlem Shuffle - Colson Whitehead
3. Lighter Than My Shadow - Katie Green
4. Better Off Dead - Lee Child
5. Gravel Heart - Abdulrazak Gurnah
6. Alle mennesker har en naturgitt trang til å vite - Nina Bouraoui
7. Ayotzinapa: I live da de tok dem - Andalusia K. Soloff
8. Birøkteren fra Aleppo - Christy Lefteri
9. The Secret Lives of Church Ladies - Deesha Philyaw

februar

10. Daghus, natthus - Olga Tokarczuk
11. Mitt Abruzzo, Journal 29.1 - 18.7.2021 - Per Pettersen
12. Their Eyes Were Watching God - Zora Neale Hurston
13. Hardanger - Marit Eikemo
14. Like fint som å danse - Hilde Hagerup
15. Jack of Spades - Joyce Carol Oates
16. Daisy JOnes & The Six - Taylor Jenkins Reid

mars

17. Autobiography of Red - Anne Carson
18. BOB - Helle Helle
19. Den andre søsteren - Peter Mohlin, Peter Nyström
20. Veggen - Marlen Haushofer
21. Feminin gange - Molly Øxnevad
22. Station Eleven - Emily St. John Mandel
23. Flukt - Carl Frode Tiller
24. Malibu Rising - Taylor Jenkins Reid

april

25. Mordet på Henrik Ibsen - Erlend O. Nødtvedt
26. Tøyeneffekten - Bjarte Breiteig
27. In a Strange Room - Damon Galgut
28. Samtykket - Vanessa Springora
29. Den siste overlevende er død - Mattis Øybø
30. Oh, William! - Elizabeth Strout
31. Mothers, Fathers, and Others: Essays - Siri Hustvedt
32. The Island of Missing Trees - Elif Shafak
33. Kvinnenes by: En feministisk guide til Oslo - Marta Breen, Helene Uri, Hilde Østby
34. You're History: The Twelve Strangest Women in Music - Lesley Chow

mai

35. Katten min, Jugoslavia - Pajtim Statovci
36. Sorrow and Bliss - Meg Mason
37. Det er personlig - om rasisme og ytringsfrihet - Lisa Esohel Knudsen
38. Anarchy In the UKR - Serhiy Chadian
39. Misforståelse i Moskva - Simone de Beauvoir
40. Time is a Mother - Ocean Vuong
41. Nesten sanne historier om Rune Lisbeth Berg
42. Tilintetgjøre - Michel Houellebeq
43. Alice Austen Lived Here - Alex Gino
44. Blod er tykkere enn vann - Espen Skjerven
45. The Living Sea of Waking Dreams - Richard Flanagan
46. The Inheritance Games - Jennifer Lynn Barnes
47. Pure Cooler - Sheila Heti
48. Lucy - Jamaica Kincaid
49. Den barmhjertige samaritan - Cilla & Rolf Börjlind
50. Bitter - Akwaeke Emezi

juni

51. Å sette sammen bitene - Martin Eia-Revheim
52. Døtre av en ny tid - Carmen Korn
53. Jeg så henne den natten - Drago Jancar
54. Oppbruddstid - Carmen Korn
55. Mine menn - Victoria Kielland
56. One True Loves - Taylor Jenkins Reid
57. Companion Piece - Ali Smith
58. Tristimania - Jay Griffiths
59. Anomalien - Hervé le Tellier
60. Sørgerender - Morten Langeland
61.Sea of Tranquility - Emily St John Mandel

juli

62. Vinnerne - Fredrik Backmann
63. A Burning - Megha Majumdar
64. Saken med den tapte tidens innfall - Rune Christiansen
65. Natriumklorid - Jussi Adler Olsen
66. Vi kommer snart hjem igjen - Jessica Bab Bonde, Peter Bergting
67. Sputnik Sweetheart - Haruki Murakami
68. Family of Liars - E. Lockhart
69. Cursed Bunny - Bora Chung
70. More Than I Love My Life - David Grossman
71. Guds beste barn - Morten Pape
72. Den veven av hendelser vi kaller verden - Simon Stranger
73. Matrix - Lauren Groff
74. A Woman Is No Man - Etaf Rum

august

75. State of the Union - Nick Hornby
76. Slakt - Espen Skjerven
77. Only the Weekends - Dean Atta
78. Marta sover - Romy Hausmann
79. The Pisces - Melissa Broder
80. Døden går på visning - Anders de la Motte, Måns Nilsson
81. Yrke forfatter - Haruki Murakami
82. Wahala - Nikki May
83. It Ends With Us - Colleen Hoover
84. Det tomme hjertet - Natalia Ginzburg
85. Rock and Roll Women: The 50 Fiercest Female Rockers - Meredith Ochs
86. Samling - Natasha Brown
87. Essays in Love - Alain de Botton
88. Elizabeth Finch - Julian Barnes
89. Shine Bright: A Very Personal History of Black Women in Pop - Danyel Smith

september

90. Queenie - Candice Carty- Williams
91. Plain Bad Heroines - Emily M. Danforth
92. Treacle Walker - Alan Garner
93. Small things Like These - Claire Keegan
94. Björnen sover - Emilie Schepp
95. Fates and Furies - Lauren Groff
96. Project Hail Mary - Andy Weir
97. I dina händer - Malin Persson Giolito
98. The Last Days of Roger Federer - Geoff Dyer
99. Beinrester - Johan Theorin
100. Homo Irrealis: Essays - André Aciman
101. Something to Hide - Elizabeth George
102. Foster - Claire Keegan
103. Den unge mannen - Annie Ernaux
104. Inne i speilsalen - Liv Strömquist
105. Open Water - Caleb Azumah Nelson
106. Thing We Lost in the Fire - Mariana Enriquez
107. The Dangers of Smoking in Bed - Mariana Enriquez
108. Vi dro opp med mor - Karin Smirnoff
109. Prøve og feile - Jan Grue
110. Hunter i Huskvarna - Sara Stridsberg
111. Elefantens reise - José Saramago
112. Eg blir her - Ann Helen Kolås Ingebrigtsen

oktober

113. Elena Knows - Claudia Pinero
114. A Little Devil in America: Notes in Praise of Black Performance - Hanit Abdurraqib
115. Til den ven der ikke reddede mit liv - Hervé Guibert
116. Before The Coffee Gets Old - Toshikazu Kawaguchi
117. Luster - Raven Leilani
118. Go Ask Alice - Beatrice Sparks
119. The Candy House - Jennifer Egan
120. Musikk for folk i trøbbel - Ingelin Westeren
121. Den siste komle - Arild Rosebø
122. Giæver og Iunker - Erlend Loe
123. Nightcrawling - Leila Mottley
124. Sommerlys og så kommer natten - Jón Kalman Stefánsson
125. King Kong-teori - Virgine Despentes
126. I den svale skyggen - Quynh Tran
127. One Last Stop - Casey McQuiston
128. The Housekeeper and the Professor - Yoko Ogawa
129. Territory of Light - Yuko Tsushima
130. A Visit from the Goon Squad - Jennifer Egan
131. Terminal Boredom: Stories - Izumi Suzuki
132. This is How You Lose the Time War - Amal El-Mohtar
133. Dødens spill - Anne Elvedal
134. Den sorte bruden - Anne Elvedal
135. Abnormium - Ida Kinden Jonassen
136. Earthlings - Sayaka Murata
137. Min kjæreste skatt - Marieke Lucas Rijneveld
138. Maps of Our Spectacular Bodies - Maddie Mortimer

november

139. Den gylne stjerne - Lena Lindahl
140. Edderkoppen - Lars Kepler
141. Night - Elie Wiesel
142. We Had to Remove This Post - Hanna Bervoets
143. Der isensprekker - Jennie Lundgren
144. Brannen - Daniela Krien
145. Exquisite Corpse - Pénélope Bagieu
146. Alt som skrangler - Erlend Skjetne
147. Isbryter - Kristina Ohlsson
148. La skogen leve - Nora Dåsnes
149. Venneringen - Magnhild Bruheim
150. Salt to the Sea - Ruta Sepetys
151. The Great Alone - Kristin Hannah
152. Femten år. Den revolusjonære våren. - Vigdis Hjorth
153. Svaner blir ikke skilt - Audur Ava Ólafsdóttir
154. Tomb of Sand - Geetanjali Shree
155. The Seven Moons of Maali Almeida - Shehan Karunatilaka
156. Abida Raja. Frihetens øyeblikk - Håkon F.Høydal
157. Der det gror skierri - Irene Larsen
158. Stakkar - Matias Faldbakken
159. Never Let Me Go - Kazoo Ishiguro
160. Jeg dro ned til bror - Karin Smirnoff
161. Ut på eventyr - div. forfattere
162. Ny melding - Magnhild Bruheim
163. Younnondio: From the Thirties - Tillie Olson
164. Did You Hear What Eddie Gein Done? Harold Schechter

desember
165. De kaller meg ulven - Zheshan Shekar
166. Case Study - Graeme Macrae Burnet
167. Splintra - Hilde Myklebust
168. Egne barn - Trude Marstein
169. Er jeg snerpet? Det beste fra Alle kvinner 1938 - Jenny Jordahl
170. Islam trenger en seksuell revolusjon - Seyran Ates
171. Meg - Elton John
172. Forandre seg. Metode. - Edouard Louis
173. After Sappho - Selby Wynn Schwartz
174. Blokk til blokk - Fela Castro
175. Jenter på do - Ida Lorien Ringdal
176. En kvinnes frigjøring - Edouard Louis
177. Tomorrom and Tomorrow and Tomorrow - Gabrielle Kevin
178. Ruth Maiers dagbok - Ruth Maier
179. Talk to My Back - Yamada Murasaki

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-22, 22:13   #104
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

1. Karl Ove Knausgård: Morgenstjernen. En ny og uvanlig stor stjerne dukker opp på himmelen, og vi følger flere menneskers liv og levnet mens fenomenet inntreffer. Jeg likte den godt, og gleder meg til neste bok.

2. Sarah Penner: The Lost Apothecary. Flate karakterer og forutsigbar handling.

3. V. E. Scwab: The Invisible Life of Addie LaRue. Addie inngår en pakt med en ond kraft en gang på 1700-tallet. Hun får evig liv, men prisen er at ingen husker henne.

4. Johan Harstad: Max, Mischa og tetoffensiven. En fabelaktig murstein av en bok. Jeg leste den på hytta, med lange mellomrom mellom hver lesing, og gledet meg kraftig til hver gang jeg kunne dykke ned i den.

5. Steven Rowley: The Editor. James har fått antatt romanen sin, og som forlegger får han Jackie O. Gøy konsept.

9. J.K. Rowling: The Cursed Child. Lest for andre gang, men jeg husket virkelig ingenting da jeg begynte på nytt.

6. Steven Rowley: The Guncle. En has-been-hollywoodstjerne tar seg av onkelungene sine sommeren etter at de mistet moren sin. Litt teit i starten, men den tok seg opp.

7. Benedict Wells: Becks siste sommer. Skoletrøtt lærer, som helst vil være musiker, drar på roadtrip med musikalsk vidunderbarn (ungdom) og en kamerat som nettopp har rømt fra psykiatrisk sykehus. Morsom og lettlest, men ikke bare det.

8. Amor Towles: The Lincoln Highway. Jeg likte godt de to første bøkene til Towles. Denne var sånn meh.

9. Maggie O'Farrell: The Hand That First Held Mine.To kvinner fra ulike epoker forteller, og det veves finurlig sammen til slutt.

10. Emily J. taylor: Hotel Magnifique. Hotellet dukker på magsik vis opp ulike steder, og et fåtall personer blir invitert som gjester eller kan få ansettelse. Litt i slekt med The Night Circus, men ikke like bra.

11. Haruki Murakami: Killing Commendatore. Murakami på sitt beste.

12. Helle Helle: de. Jeg ser kvalitetene i boken, men jeg syns den var trist og mørk og gledesløs.

13. Gulraiz Sharif: Hør her'a. Morsom, rørende, lettlest og veldig god.

14. Kazuo Ishiguru: Klara and the Sun. Klara er en AF (artificial friend) til en syk pike, og synsvinkelen er Klaras. Veldig bra!

15. Kazuo Ishiguro: The Remains of the Day. Jeg har ikke sett filmen, og regnet med at jeg skulle føle sympati for butleren, men jeg kjente mest irritasjon.

16. Helle Helle: Bob. Helle fikk en sjanse til, men hun får ikke flere. Kjedelig.

17. Nina Lykke: Full spredning. Knallmorsom.

18. Larissa Behrendt: After Story. To australske damer (mor og datter, aboriginer) reiser på litteraturferie i England. Vi får reiseskildringer og bakgrunnshistorie fra dem begge.

19. Andew Sean Greer: Less is Lost. Frittstående fortsettelse av Less, og en av denne forfatterens mer intetsigende bøker.

20. Jenny Colgan: The Christmas Bookshop. Alle de typiske ingrediensene til en juleromanse. Men satt i Edinburgh og i en bokhandel, så leselig likevel.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-22, 08:49   #105
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

1. Kristin Hauge, Tiggerne
2. Tore Renberg, Assalamu Alaikum
3. Kjersti Halvorsen, Ida tar ansvar
4. Kristin Tveiten, Menneske og møll
5. Iram Haq, Uelsket
6. Marit Eikemo, Samtale ventar
7. Olaug Nilssen, Vi har så korte armar: tilstandsrapportar
8. Kamzy Gunaratnam, Din kamp er min kamp
9. Tonje Brenna, 22. juli og alle dagene etterpå
10. Per Schreiner, En ubehagelig uke
11. Monica Isakstuen, Rase
12. Nora Aschim, Edel
13. Heidi Furre, Parissyndromet
14. Simon Stranger, 304 dager
15. Erika Fatland, Sovjetistan
16. Joachim Førsund, Kohts bok
17. Marie Aubert, Kan jeg bli med deg hjem: noveller
18. Synne Øverland Knudsen, Gode lesere
19. Thor Magnus Tangerås, Ø
20. Vibeke Tandberg, Feber
21. Gaute Brochmann, De digitale prøvekaninene
22. Vigdis Hjorth, Om bare
23. Lars Vik, Bjørg Viks vei
24. Ingvar Ambjørnsen, Yoko Ono er en sjarlatan
25. Heidi Furre, Makta
26. Dora Thorhallsdottir, Bente blir Bente
27. Stian Bromark, Selv om sola ikke skinner
28. Ola Henmo, Kampene - et portrett av Kim Friele
29. Chimamanda Ngozi Adichie, Vi burde alle være feminister
30. Bjørn Hatterud, Mot normalt
31. Carl Frode Tiller, Flukt
32. Jan Kjærstad, En tid for å leve
33. Mala Naveen, Norsk nok
34. Trude Marstein, Egne barn
35. Helga Flatland, Etterklang
36. Agnes Ravatn, Gjestene
37. Bjarte Breiteig, Tøyeneffekten
38. Kjersti Annesdatter Skomsvold, Agnes dag og natt
39. Zeshan Shakar, De kaller meg ulven
40. Nina Lykke, Vi er ikke her for å ha det morsomt
41. Tore Renberg, Pixley Mapogo

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-22, 09:39   #106
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

1. Gulraiz Sharif: Hør her'a (lydbok). Anbefales på det varmeste som lydbok. Oppleseren er aldeles smashing bra. Ustyrtelig morsom bok som sparker i alle retninger.
2. Sue Monk Kidd: The Book of Longings. Hva om Jesus var gift? Dette er fortellingen til kona hans, Ana. Jeg brukte veldig lang tid på denne boka, mest fordi jeg vegret meg for å lese videre, for jeg skjønte at den ville skuffe meg. Dette kunne ha vært en utrolig fascinerende historie, men i stedet ble det platt og todimensjonalt. Litt flanellograf-aktig.
3. Simon Stranger: Leksikon om lys og mørke (lydbok). Jeg burde nok ha lest denne selv i stedet for å høre den på lydbok, for opplevelsen ble litt ødelagt av en veldig "fjernsynteatersk" oppleser. Men historien var interessant, og jeg innså at jeg visste altfor lite om Rinnan. På den annen side ble det litt el mye om Rinnans tanker og følelser, så det kunne godt ha vært kuttet kraftig ned. Leksikon-grepet var genialt.
4. Tracey Thorn: Another Planet. Om oppvekst i suburbia på 70-tallet. Hvem var vi? Hva sier våre gamle dagbøker om oss? Og hvorfor løy vi til dagbøkene våre? Hva ble sagt og ikke sagt? Hvorfor hadde vi opprør mot foreldrene? Og hvorfor taklet ikke foreldrene våre opprøret vårt? Er verdens annerledes nå? Eller har vi blitt våre foreldre?
5. Sally Rooney: Conversations With Friends. Jeg bruker som regel mange sider på å komme inn i en historie, men her var jeg med fra første stund. Det var som å sitte å lytte til en fortelling som ble fortalt helt nøytralt, men hvor de som hører på, vet at her skjer det egentlig mye av betydning. Jeg tror jeg har absolutt null til felles med hovedpersonen, og jeg tror at det var det som fascinerte med sånn. Hvordan går det OGSÅ an å reagere på livets hendelser? Løp og les!
6. Umberto Eco: Foucault's Pendulum. Hurra. Jeg kom meg gjennom denne. Dette må være noe av det vanskeligste jeg har lest. Toffskij tipset meg om at "det er bare en røverhistorie", og jeg prøvde å holde på den tanken mens jeg strevde meg gjennom teksten. Boken er kalt "the thinking man's DaVinci Code", og det stemmer nok bra. Tematikken er mye den samme, men dette var altfor intellektuelt for meg. Men samtidig koste jeg meg litt, da. Sånn og av til.
7. Margaret Atwood: The Testaments. Denne slukte jeg. Veldig interessant perspektiv på Aunt Lydia's historikk og motivasjon, ganske annerledes enn i tv-serien. Jeg slet litt med å løsrive meg fra serieplottet, det var litt mindre brutalitet i denne boken. Og faktisk litt humor. Jeg reagerte på at alle disse tantene hadde så spesielle navn, helt til det kom fram at Lydia hadde laget listen over "tillatte navn" på tantene ut fra produkter som ga komfort og glede i det gamle livet. Så hello Aunt Maybelline, Aunt Estée og Aunt Gabbana.
8. Helga Flatland: En moderne familie. Jeg liker fortellinger om hverdagsfolk og deres prøvelser. Her kjente jeg meg ikke igjen verken i personenes reaksjonsmønster eller familiedynamikken, men boken fremsto likevel som veldig troverdig. Interessant å sette seg inn i litt fremmed tankegang om familieliv og de ulike familiemedlemmers rolle i denne dynamikken.
9. Mari Maurstad og Cille Biermann: Hvem bryr seg om sjelen? Jeg vil heller ha en sexy rompe!. Gjenlesing. 22 år siden sist, og boka har blitt veldig utdatert siden den gang. Men forsatt veldig morsom, må jeg beskjemmet innrømme.
10. Candace Bushnell: Sex and the City. Da jeg leste denne i 2002, var jeg skuffet over at den handlet så lite om rollefigurene i serien. Nå syntes jeg det var en fordel. Jeg ble faktisk positivt overrasket over boken, og skjønner godt at den ble en suksess da den kom i 1996 (!). Blott til lyst, men spennende innblikk i en helt annen verden.
11. Erika Fatland: Sovjetistan (lydbok). Denne bare måtte jeg få med meg etter all den rosende omtalen her inne. Nesten 15 timer med lydbok var mye, men du verden – så verdt det. Jeg har lært så utrolig mye, samtidig som jeg har både humret av stormannsgale diktatorer og latt meg sjokkere av skikker som f.eks. bruderov. Anbefales på det varmeste.
12. Stephen King: Pet Sematary. Denne hadde jeg faktisk ikke lest før. Ikke Stephen Kings beste, men snikende ekkel og høyst lesbar.
13. Kristin Bech: Fra englisc til english. Denne leste jeg om her inne på FP. Og for en bok! Jeg lærte så utrolig mye om det engelske språket – og jeg som trodde jeg visste en god del allerede. Tydeligvis ikke. Morsomt og fengende skrevet, men samtidig med stor faglig tyngde. En fryd!
14. Tarjei Vesaas: Is-slottet. Kanskje verdens mest uegnede strandlektyre, men læll. Det var virkelig noe annet å lese denne som godt voksen sammenlignet med første gang jeg leste den da jeg var 20. Vesaas viser en fantastisk innsikt i menneskets psyke, og språket er noe helt for seg selv.
15. Zeshan Shakar: Gul bok. Jeg hadde fått inntrykk av at denne liksom ikke var noe særlig, så jeg ble positivt overrasket. Interessant om hvordan embedsverket fungerer, og sårt og lavmælt om det å ikke passe helt inn. Og hendelsene 22. juli ble bare et bakteppe, ikke hovedfokus,noe som kledde historien.
16. Dan Brown: Deception Point. Som forventet. Dan Brown er god på plot, men komisk dårlig til å beskrive mennesker og følelsesmessige relasjoner. Jeg ble underholdt, for som thriller fungerte boken veldig ba, men det var nok en fordel å ha lave forventninger.
17. Runa Olofsson: Somrene med Rakel. Jeg begynte plutselig å tenke på et uttrykk jeg bruker en del, som jeg mente er fra denne boken, som jeg leste som tiåring. Så da måtte jeg selvsagt finne boken i mine gjemmer og se om uttrykket faktisk var derfra. Og boken er jo riktig så fin. Ungdomsbok om femtenårige Annas reaksjon på sin kusines død. Trist, fin, men også humrende gjenkjennelig – gode beskrivelser av alt rart unge jenter kan finne på.
18. Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen. Årets beste bok! Rett og slett. Intens, vond og vakker om ensomhet og grønlandsk "annerledeshet". På slutten klarte jeg nesten ikke å puste, så sterkt gikk boken inn på meg. Jeg leste den på originalspråket dansk, noe jeg gjorde det ekstra autentisk og intenst.
19. Vigdis Hjorth: Arv og miljø (lydbok). Å høre Vigdis Hjorth lese sine egne bøker, er alltid storslått, da det kommer så klart fram at det ikke er noe stort skille mellom henne og hovedpersonen. Heseblesende, fortvilt og søkende om egen identitet, rettferdighet og lengselen etter kjærlighet med et vondt arveoppgjør som bakteppe.
20. Mimir Kristjánson: Mamma er trygda (lydbok). Ganske lavmælt og anekdotisk om hva det vil si å være NAV-er. Hvem er disse trygda folka egentlig? Og hva er samfunnets ansvar overfor disse? Hvorfor er det en skam å være ufør?
21. Douglas Adams: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Gjenlesing. Jeg har sett serien så mange ganger at det vanskelig å skille bok fra serie, men det er nå uansett ustyrtelig morsomt, selv om boka er fra 70-tallet (og humor er jo ferskvare). Ikke minst den deprimerte og mannevonde roboten Marvin. Jeg ler og ler.
22. Helene Flood: Terapeuten. Denne slukte jeg, og syntes den var veldig skummel i starten. Etter hvert som det viste seg at det slett ikke var så intrikat og spektakulært som jeg hadde trodd, så ble jeg litt skuffet. Selv om det var unødvendig av meg, for boken er godt skrevet og viser veldig godt hvordan vi kan raskt kan begynne å tvile på vår egen rasjonalitet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-22, 18:21   #107
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

1. Kristin Hauge, Tiggerne
2. Tore Renberg, Assalamu Alaikum
3. Kjersti Halvorsen, Ida tar ansvar
4. Kristin Tveiten, Menneske og møll
5. Iram Haq, Uelsket
6. Marit Eikemo, Samtale ventar
7. Olaug Nilssen, Vi har så korte armar: tilstandsrapportar
8. Kamzy Gunaratnam, Din kamp er min kamp
9. Tonje Brenna, 22. juli og alle dagene etterpå
10. Per Schreiner, En ubehagelig uke
11. Monica Isakstuen, Rase
12. Nora Aschim, Edel
13. Heidi Furre, Parissyndromet
14. Simon Stranger, 304 dager
15. Erika Fatland, Sovjetistan
16. Joachim Førsund, Kohts bok
17. Marie Aubert, Kan jeg bli med deg hjem: noveller
18. Synne Øverland Knudsen, Gode lesere
19. Thor Magnus Tangerås, Ø
20. Vibeke Tandberg, Feber
21. Gaute Brochmann, De digitale prøvekaninene
22. Vigdis Hjorth, Om bare
23. Lars Vik, Bjørg Viks vei
24. Ingvar Ambjørnsen, Yoko Ono er en sjarlatan
25. Heidi Furre, Makta
26. Dora Thorhallsdottir, Bente blir Bente
27. Stian Bromark, Selv om sola ikke skinner
28. Ola Henmo, Kampene - et portrett av Kim Friele
29. Chimamanda Ngozi Adichie, Vi burde alle være feminister
30. Bjørn Hatterud, Mot normalt
31. Carl Frode Tiller, Flukt
32. Jan Kjærstad, En tid for å leve
33. Mala Naveen, Norsk nok
34. Trude Marstein, Egne barn
35. Helga Flatland, Etterklang
36. Agnes Ravatn, Gjestene
37. Bjarte Breiteig, Tøyeneffekten
38. Kjersti Annesdatter Skomsvold, Agnes dag og natt
39. Zeshan Shakar, De kaller meg ulven
40. Nina Lykke, Vi er ikke her for å ha det morsomt
41. Tore Renberg, Pixley Mapogo
42. Ingvild H. Rishøi, Stargate - en julefortelling

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-22, 21:30   #108
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

1. Martha Wells: All Systems Red: Den første Murderbot-boka, som mannen har sagt i årevis at jeg burde lese, og han har jo som vanlig rett! Hylende morsom intern monolog av en temmelig original (og ganske tragisk, finner man ut etter hvert) protagonist, og nydelig world building som kommer frem gradvis og flekkvis, siden Murderbot sjelden har behov for å forklare verden rundt seg til seg selv (og i grunnen er minimalt interessert i verden rundt seg). (It took a tremendous effort for me not to rip his arms off, and i'd like that noted for the record, please.)

2. Martha Wells: Artificial Condition. Fortsatt stas. Jeg likte ART! (I sighed again. I was having a lot of opportunities to do it and I think I was getting good at it.)

3. Martha Wells: Rogue Protocol. Murderbot sliter videre med å måtte forholde seg til både mennesker og roboter. Og er fortsatt veldig vittig. (I thought I had gotten good at controlling my expression, but apparently only when I wasn’t feeling actual emotions.)

4. Lois McMaster Bujold: Shards of Honour: Denne var mitt forslag, og jeg har lest den flere ganger før, men det er alltid veldig stas å begynne på begynnelsen igjen og se hvor nydelig komplekse og kompliserte personer både Cordelia og Aral er. (“Seems to me the only difference between your friends and your enemies is how long they stand around chatting before they shoot you.”)

5. Lois McMaster Bujold: Barrayar: Jeg kunne jo ikke stoppe etter bare én bok! Og igjen er denne forferdelig spennende fra 50 %-merket og ut, selv om man vet akkurat hva som skal komme til å skje. (You should have fallen in love with a happy man, if you wanted happiness. But no, you had to fall for the breathtaking beauty of pain.)

6. Austin Chant: Peter Darling: En slags kombinasjon av oppfølger til og nyskaping av Peter Pan; jeg var ikke overbevist underveis, men mot slutten, da jeg skjønte mer av hva som foregikk, fikk jeg et litt annet blikk på den og likte den bedre. (“Thats the trick of growing up. Nothing stays the same." Hook sounded oddly sympathetic. "You see the faults in everything. Including yourself.”)

7. Oscar Wilde: The Picture of Dorian Gray. Jeg ville lese denne igjen før en audio-dramatisering som en venn av meg har produsert, ble publisert, og innså raskt at jeg faktisk aldri hadde lest den før. Ekstremt vittig og kledelig dystert (og jeg kan anbefale dramatiseringen!). (“There is a luxury in self-reproach. When we blame ourselves, we feel that no one else has a right to blame us.”)

8. Tamsyn Muir: Gideon the Ninth: «Science fantasy» har jeg sett denne omtalt som, og det er vel ganske riktig. Den foregår i en ekstremt dyster setting med et utall pretensiøse og illevarslende personer og ritualer - og så er protagonisten til tider så fantastisk uærbødig at det fikk meg til å le høyt flere ganger enn mange komedier gjør. Tidvis minnet den meg om Murderbot, blant annet fordi de fleste av observasjonene til Gideon også bare foregår inne i hodet hennes. Forfatteren har vært modig nok til å knapt ha eksposisjon i det hele tatt og la store deler av det som egentlig foregår (for ikke å snakke om bakgrunnen for alt som skjer) være helt uforståelig for leseren. Jeg ble bergtatt og måtte straks fortsette. (“Hail to the Lady of the Ninth House,” warbled a voice delightedly, bringing the count of people who had ever been happy to see Harrow up to three.)

9. Tamsyn Muir: Harrow the Ninth: Og i bok nummer to ble jeg enda mer forvirret av hva som egentlig foregikk, med vekslingen mellom andre og tredje person, og hadde jeg ikke allerede vært så investert i historien, hadde jeg kanskje faset ut. Men det er jeg glad for at jeg ikke gjorde! (Bok nummer tre kommer i september. ) (But when she was scared, she was a child again, and she was more afraid of being a child again than anything else in her life.)

10. Terry Pratchett: Guards! Guards! Igjen ett av mine forslag; dette er jo et bra sted å starte på Discworld-bøkene! Hylende morsomt og ganske rørende, og samtidig med mye grimt mørke både under, bak og noen ganger midt i handlingen. Jeg får igjen forsterket følelsen min av at Vimes og Vetinari begge er selvportretter av Pratchett, fra henholdsvis de sinte dagene og de nihilistiske. (Vimes stalked gloomily through the crowded streets, feeling like the only pickled onion in a fruit salad.)

11. Connie Willis: To Say Nothing of the Dog. Gammel favoritt og en av Willis’ mest lettbente tidsreiseromaner; ekstremt tøysete og underholdende med ekkoer av Wodehouse i tillegg til den mer åpenbare Three Men In a Boat, som tittelen henviser til. Mange forviklinger og mye forvirring (delvis, men ikke bare, knyttet til den omtåkede tilstanden man opplever når man har tatt for mange tidsreiser på kort tid), haugevis av referanser (og sikkert enda flere som jeg ikke tar), og så ble jeg like overrasket som første gang jeg leste den over å oppdage et riktig intelligent faktisk plott inni der. («Slowness in Answering,» she said into the handheld. «When's the last time you slept?» «1940,» I said promptly, which is a problem with Quickness in Answering.)

12. Fjodor Dostojevskij: Crime and Punishment. Dette valget kom ut av en bokdiskusjon med noen kolleger, og jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde kommet meg gjennom boka hvis jeg ikke hadde lovet noen det. Særlig den første tredjedelen føltes ekstremt treg og selvopptatt. Det ble bedre etter hvert, men min tålegrense for usympatiske, kjedelige hovedpersoner som alle andre i boka synes er dypt fascinerende er vesentlig lavere enn den var da jeg var yngre. Jeg er likevel nysgjerrig på hva kollegene mine har å si om den når vi en gang får trommet sammen til diskusjon! (It seemed to some of his friends that he looked upon them all as children, from above, as though he were ahead of them all in development, in knowledge, and in convictions, and that he regarded their convictions and interests as something inferior.)

13. Amal El-Mohtar og Max Gladstone: This Is How You Lose the Time War. Gripende og underholdende og ganske så original brevroman, som lar tidsreiser og andre fancy science fiction-konsepter være bare bakgrunn for en relasjon som utvikler seg over lang tid mellom to spennende protagonister. (Some days Blue wonders why anyone ever bothers making numbers so small; other days she supposed even infinity needs to start somewhere.)

14. Tamsyn Muir: Nona the Ninth. Jeg blir stadig imponert over Muirs evne til å skrive helt forskjellige bøker (fordi de har helt forskjellige synsvinkelpersoner) i samme serie, og forvirre leserne ytterligere for hver bok som kommer. Nona er en totalt annerledes hovedperson fra alle vi har møtt før, og hun lever også i en fullstendig annerledes hverdag, en som mest ligner en krigssone eller flyktningleir beskrevet fra ståstedet til barn som vokser opp der og ser verden rundt seg som selvsagt og naturlig. Samtidig vet vi som lesere at den «egentlige» historien er helt annerledes og et helt annet sted, og det er både frustrerende og medrivende å prøve å pusle sammen de brikkene vi får lov til å se, gjennom samtaler Nona halvveis overhører og vanligvis misforstår, og gjennom den handlingen som etter hvert trenger seg på. Og vi får jo vite, etter hvert og til slutt, hva som faktisk foregår – men som tidligere er dette nesten enda mer frustrerende og gjør det veldig vanskelig å skulle vente til neste bok med å få fortsettelsen!
(Og det første jeg gjorde da jeg var ferdig med boka var å kjøre gjennom lydbokversjonene av de to første bøkene i serien. Det hjelper på forståelsen å ha lest dem før, det gjør det. Jeg er fremdeles ekstremt fascinert over historien og spent på neste (og muligens siste) bok i serien.) («Ah … children, they are very forgiving,» said the commander, proving to Nona she had never been around children.)

15. Sally Rooney: Normal People. Som med Murderbot er dette en bok mannen har sagt i årevis at jeg må lese, og som med Murderbot har han hatt rett hele tiden. Nydelig skrevet, gripende og overbevisende portretter av to hovedpersoner som er veldig forskjellige, men som har det til felles at de begge er veldig sårbare og begge tror at den andre ikke er det. Intelligent og nyansert og rørende om hvor vanskelig det er å være menneske, både hver for seg og ikke minst sammen med noen. (Connell wished he knew how other people conducted their private lives, so that he could copy from example.)

16. Sally Rooney: Conversations with Friends. Jeg likte Normal People så godt at jeg straks kastet meg over denne, og jeg ble ikke skuffet. Igjen er Rooney fantastisk flink til å skildre hvor stor forskjell det kan være på hvordan vi ser oss selv og hvordan andre ser oss. Kanskje særlig når vi er veldig unge, som Frances er - og selv for noen som er så åpenbart smart og flink som henne, kan det være vanskelig å se andres sårbarhet eller hvilken effekt man selv kan ha på dem. Overbevisende portretter av moderne mennesker i noe litt annet enn tradisjonelle relasjoner, og subtilt og lavmælt, selv der det egentlig er snakk om store følelser og ekte drama. (I worried that if I did turn out to have a personality, it would be one of the unkind ones.)

17. Knut Hamsun: Markens Grøde. Jeg har lest den flere ganger før, men det er lenge siden sist, og jeg tror nesten jeg likte den enda bedre denne gangen. Jeg elsker språket, de nordnorske vendingene kledt i halvveis dansk skriftspråk, hvordan Hamsun gjør narr i én setning og viser omsorgsfull ømhet i den neste. Naturligvis er den åpenlyse rasismen mot samene ubehagelig, og jeg skjønner godt hvis folk ikke vil lese Hamsun av politiske grunner, men jeg er så veldig glad i særlig denne boka, og husker hvordan faren min leste høyt favorittpassasjer for meg. Nesten alle blir forundret når jeg refererer til Markens grøde som en morsom bok; kanskje man må være nordnorsk for å se det? Morsom og tragisk og underfundig infam, og poetisk gjennom det hele. (Verden er vid, den yrer av prikker, Inger har yret med. Hun var næsten ingen blandt menneskene, bare en. - Så kommer kvælden.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 13-04-23 kl 16:58.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 21:31   #109
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

1. Karl Ove Knausgård: Morgenstjernen. En ny og uvanlig stor stjerne dukker opp på himmelen, og vi følger flere menneskers liv og levnet mens fenomenet inntreffer. Jeg likte den godt, og gleder meg til neste bok.

2. Sarah Penner: The Lost Apothecary. Flate karakterer og forutsigbar handling.

3. V. E. Scwab: The Invisible Life of Addie LaRue. Addie inngår en pakt med en ond kraft en gang på 1700-tallet. Hun får evig liv, men prisen er at ingen husker henne.

4. Johan Harstad: Max, Mischa og tetoffensiven. En fabelaktig murstein av en bok. Jeg leste den på hytta, med lange mellomrom mellom hver lesing, og gledet meg kraftig til hver gang jeg kunne dykke ned i den.

5. Steven Rowley: The Editor. James har fått antatt romanen sin, og som forlegger får han Jackie O. Gøy konsept.

9. J.K. Rowling: The Cursed Child. Lest for andre gang, men jeg husket virkelig ingenting da jeg begynte på nytt.

6. Steven Rowley: The Guncle. En has-been-hollywoodstjerne tar seg av onkelungene sine sommeren etter at de mistet moren sin. Litt teit i starten, men den tok seg opp.

7. Benedict Wells: Becks siste sommer. Skoletrøtt lærer, som helst vil være musiker, drar på roadtrip med musikalsk vidunderbarn (ungdom) og en kamerat som nettopp har rømt fra psykiatrisk sykehus. Morsom og lettlest, men ikke bare det.

8. Amor Towles: The Lincoln Highway. Jeg likte godt de to første bøkene til Towles. Denne var sånn meh.

9. Maggie O'Farrell: The Hand That First Held Mine.To kvinner fra ulike epoker forteller, og det veves finurlig sammen til slutt.

10. Emily J. taylor: Hotel Magnifique. Hotellet dukker på magsik vis opp ulike steder, og et fåtall personer blir invitert som gjester eller kan få ansettelse. Litt i slekt med The Night Circus, men ikke like bra.

11. Haruki Murakami: Killing Commendatore. Murakami på sitt beste.

12. Helle Helle: de. Jeg ser kvalitetene i boken, men jeg syns den var trist og mørk og gledesløs.

13. Gulraiz Sharif: Hør her'a. Morsom, rørende, lettlest og veldig god.

14. Kazuo Ishiguru: Klara and the Sun. Klara er en AF (artificial friend) til en syk pike, og synsvinkelen er Klaras. Veldig bra!

15. Kazuo Ishiguro: The Remains of the Day. Jeg har ikke sett filmen, og regnet med at jeg skulle føle sympati for butleren, men jeg kjente mest irritasjon.

16. Helle Helle: Bob. Helle fikk en sjanse til, men hun får ikke flere. Kjedelig.

17. Nina Lykke: Full spredning. Knallmorsom.

18. Larissa Behrendt: After Story. To australske damer (mor og datter, aboriginer) reiser på litteraturferie i England. Vi får reiseskildringer og bakgrunnshistorie fra dem begge.

19. Andew Sean Greer: Less is Lost. Frittstående fortsettelse av Less, og en av denne forfatterens mer intetsigende bøker.

20. Jenny Colgan: The Christmas Bookshop. Alle de typiske ingrediensene til en juleromanse. Men satt i Edinburgh og i en bokhandel, så leselig likevel.

21. Samantha Silva: Mr. Dickens and his Carol. Jeg hadde spart denne til å lese i julen, men jeg kjedet meg, så jeg ga opp. Får se om jeg fortsetter neste jul.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-23, 11:16   #110
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2022

Januar
1. Pam Jenoff - Jenta med blå stjerne.
2. Tove Alsterdal - Rotvelte.
3. Jojo Moyes - Når hvalene synger.
4. Abdulrazak Gurnah - Ved sjøen.
5. Mattis Øybø - Den siste overlevende er død.
6. Camilla Grebe - Skyggejegeren.
7. Minna Rytisalo - Lempi.
8. Simon Stranger 304 dager.
9. Susan Meissner - Hemmeligheter fra et levd liv
10. Kathryn Hughes - Nøkkelen.
11. Hans Olav Lahlum - Sneen var ren.
12. Laila Brenden - Toner fra en stille skog.
13. Samuel Bjørk - Ulven.
14. Ebba Schjølberg Eiring - Alt er ok.
15. Siri Østli - Adventskalenderen.

Februar
16. Alexander Kielland Krag - Litt redd bare.
17. Alice Walker - Purpurfarget.
18. Stefan Ahnhem - Den siste spikeren.
19. Holly Miller - Synet av deg.
20. Nora Ikstena - Morsmelk.
21. M.J.Arlidge - I skogens mørke.

Mars
22. Thomas Enger - Galgens bok.
23. Kristin Harmel - Boken med glemte navn.
24. Liza Marklund - Polarsirkelen.
25. Dinah Jefferies - Grevinnen fra Toscana.
26. Muna Shehadi - Olivias hemmelighet.
27. Ella Carey - Juvelen av New York.
28. Romy Hausmann - Marta sover.
29. Kristin Harmel - Når vi møtes igjen.

April
30. Kelly Bowen - En leilighet i Paris.
31. Valerie Perrin - Å vanne blomster om kvelden.
32. Kjell Askildsen - Omgivelser.
33. Anne Birkefeldt Ragde - Påskekrim 2021.
34. Jørgen Brekke - Formørkelsen og dens lys.
35. Jessica Fellowes - Strålende unge døde.
36. Elizabeth Strout - Jeg heter Lucy Barton.
37. Mo Hayder - Ulven.
38. Thorstein Thomsen - Frøken Narvik.
39. Mikaela Bley - Liv.
40. Kelly Rimmer - En mors bekjennelse.
41. Simone de Beauvoir - Misforståelser i Moskva.
42. Maria Kjos Fonn - Heroin chic.
43. Peter Mohlin - Det siste Livet.

Mai
44. Kjersti Ericsson - Den andre døden.
45. Kristin Hannah - Det store ødet.
46. Janet Skeslien Charles - Biblioteket i Paris.
47. Drago Jancar - Jeg så henne den natten.
48. Santa Montefiore En tidløs kjærlighet.
49. Nikola Scott - Jentene fra eplehagen.
50. Alex Michaelides - Jomfruen.
51. Jorid Mathiassen - Der hvite liljer vokser.
52. Mirjam Kristensen - Et plutselig mørke.
53. Jørgen Jæger - Dommen.
54. Lene Lauritsen Kjølner - Damen i proseccotåken.
55. Hjorth, Rosenfeldt - Som man sår.
56. Anita Østerbø - Skammens mødre.
57. Marianne Teie - Dama til Rune.
58. Lucy Dillon - 100 umistelige ting.

Juni
59. Mikaela Bley - Død for deg.
60. Kjersti Halvorsen - Det er jeg som kan hjelpe deg.
61. Fernanda Melchor - I orkanens skygge.
62. Mikaela Bley - Louise.
63. Max Manus - Rottejegeren.
64. Alyson Richman - Den lange reisen.
65. Richard Osman - Torsdagsmordklubben.
66. Richard Osman - Mannen som døde to ganger.
67. Patricia Wilson- Flukten til den greske øya.
68. Jennifer Clemet- Sangerom våpen.
69. Gaito Gazdanov - Gjenferdetav Alexander Wolf.
70. Dinah Jefferies - Krigens døtre.

Juli
71. Tomm Kristiansen- Mørk safari: Beretningen om Henry M. Stanley.
72. Mohlin & Nystrøm - Den andre søsteren.
73. Erling Greftegreff - Trekkfuglene.
74. Erling Greftegreff- Liten jenteforsvunnet.
75. Lisa Jewell - Natten hun forsvant.
76. Erling Greftegreff- Rovdyr.
77. Christy Lefteri - Sangfugler.
78. Runar Dahle - Tom.
79. Sofia Lundberg- Som en fjær i vinden.
80. Claire Keegan- Tre lys.
81. Elizabeth Strout - Åh William.
82. Liza Jewell - Hvert skritt du tar.
83. Colleen Hoover - Det ender med oss.
84. Sarah Jio - Kjærlig hilsen fra London.
85. Lucinda Riley - Mordene på Fleat house.
86. Andreas Haukeland- Tix.
87. Jostein Gaarder- Sofies verden.
88. Emelie Schepp- Broder Jakob.
89. Gøril Emilie Hellen - Portnerboligen.
90. Victoria Dalsberget - Du og jeg.
91. Amanda Gorman - Berget vi bestiger.
92. Karin Linnander - Den første gangen: Paulas historie.

August
93. Elin Persson - De afghanske sønner.
94. Therese Garshol Syversen - Sting.
95. M Mittet - Ulvehunger.
96. Mikaela Bley - Jenter uten navn.
97. Mikaela Bley - Død for deg.
98. Marit Eikemo - Gratis og uforpliktendeverdivurdering.
99. Nina Lykke - Full spredning - en legeroman.
100. Liz Hyder - Bjørnegap.
101. Veronica Henry - En familieoppskrift.
102. Maren Skolem - Hva jeg gjorde med pengene.
103. Anders de la Motte - Våroffer.
104. Rosanna Ley - Appelsinlunden.
105. Mina Edvardsen Jeg håper du er død.
106. Don Winslow- En by i brann.
107. Cara Hunter - Hjemmets lune rede.
108. Sofia Lundberg - Eiketreet.
109. Tomm Kinnunen - Ingen anger.

September
110. Kristina Ohlsson - Isbryter.
111. Ruth Ware - En etter en.
112. Harlan Coben - Win.
113. Anne Gunn Halvorsen - Tronen.
114. Anne Gunn Halvorsen - Audiens.
115. Erika Flatland - Grensen.
116. Jenny Lecoat - Hedys krig.
117. Johan Theorin - Beinrester.
118. Majones Deaver - I wish you all the best.
119. Bonnie Garmus - Leksjoner i god kjemi.
120. J.D. Vance - Hillbillyens klagesang.
121. Fredrick Backman- Og hver morgen blir veien hjem lengre og lengre.
122. Lars Petter Kjær - Elias og Benjamin.

Oktober
123. Nina F. Grünfeld - Frida: min ukjente farmors krig.
124. Ruth Druart - Mens Paris sov.
125. Louise Walters- Fru Sinclairs koffert.
126. Jessica Knoll - Verdens heldigste jente.
127. Lucy Dillon - Leksjoner i kjærlighet.
128. Nina F. Grünfeld- Ninas barn.
129. Josie Silver - En kveld på øya.
130. Marte Michelet - Den største forbrytelsen.
131. John Boyne - The boy at the top of the mountain.
132. Jan Philipp Sendker - Hele verdens tårer.
133. Bjørn Sortland - Hver morgen dyppet min søster brystene i isvann for å bli pen.
134. Tanya Landmann - Buffalo soldier.
135. Cara Hunter - I mørket.
136. Axel Hellstenius- Fittekvote.

November
137. Elizabeth Laird - Oranges in no man's land.
138. Jordyn Taylor- The paper girl of Paris.
139. Jade Beer - Den siste kjolen fra Paris.
140. Ransom Riggs- Miss Peregrine og øyas hemmelighet.
141. Tore Renberg - Du er så lys.
142. Zeshan Shakar - De kaller meg ulven.
143. Håkon F Høydal - Abida Raja: frihetens øyeblikk.
144. Camilla läckberg - Vinger av sølv.
145. Camilla Läckberg - Mentalisten.[/quote]

Desember
146. Anders de la Motte - Døden går på visning.
147. Nina Lykke - Vi er ikke her for å ha det morsomt.
148. Guadalupe Nettel - Etter vinteren.
149. Rosie Walsh - Mitt livs store kjærlighet.
150. Camilla läckberg - Gullburet.
151. Gill Thompson - Barnet på plattform 1.
152. Matt Haig - Midnattsbiblioteket.
153. Unni Lindell - Fremmedlegeme.
154. Camilla läckberg Sekten.
155. Jussi Adler-Olsen - Natriumklorid.
156. Richard Osman - Kulen som bommet.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no