Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-14, 14:24   #1
Navigatør89
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 3
Navigatør89 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Hei.
Jeg er litt rådvill og setter stor pris på svar som kan hjelpe meg med å løse "floken" jeg nå skal prøve å beskrive.

Jeg jobber som styrmann og arbeider i perioder på 4 uker og har 4 uker avspasering. Vi lurte lenge på hvordan jeg skulle løse ut fedrekvoten min, men fant ut at det mest økonomiske var at jeg tok permisjonen i friperiodene mine. Jeg har allerede hatt første del av fedrekvoten på 3 uker i mars, og har tre perioder på 3 uker igjen.

For en liten stund siden, altså etter jeg søkte om permisjon søkte jeg på en stilling på land, og fikk i dag en telefon om at jeg fikk jobben. Dette er jeg veldig glad for, for dette er en jobb jeg har hatt lyst på lenge, og den gjør at jeg får mer tid hjemme med familien min.

Men så er det dette med fedrekvoten da, for denne jobben skal jeg begynne i mens den planlagte permisjonen skal løses ut. Jeg har ikke gitt beskjed til den nye arbeidsgiveren enda, for jeg kommer ikke til å forlange å ta permisjon i en ny jobb, da denne jobben gjør at jeg får mer tid med sønnen vår uansett. Men sett fra et økomomisk ståsted, ser jeg helst at samboeren min kan overta de ukene jeg har igjen, da hun ikke begynner i jobb igjen før 1. August.
Er klar over at det er strenge regler for overføring, men det må vel vises skjønn i enkelte tilfeller.
Hvis ikke, er det da mulig å "spare" disse resterende ukene, slik at jeg kan ta de ut neste år? Eller vil jeg rett og slett miste retten på fedrekvoten som gjenstår?

Håper på at noen kan ta seg tid å lese dette innlegget, og gjerne komme med konkrete svar eller ideer.

Navigatør89 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 14:32   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.477
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Det er veldig strenge regler for overføring, men det skal være du kan utsette den. Sjekk her: https://www.nav.no/Familie/Svangersk...foreldrepenger

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 14:38   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.009
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Nå begynner det å bli en stund siden jeg hadde permisjon, så det kan ha skjedd endringer i reglene. Men tidligere var det i hvert fall slik at permisjonen bare trengte å avvikles innen barnet var 3 år.

Selv hadde jeg noen måneders permisjon igjen da minstemann begynte i barnehage, og det tok jeg ut som en dag i uka til alle permisjonsdagene var brukt opp (noe som varte nesten hele det første barnehageåret). Kunne en slik ordning være aktuell i den nye jobben din?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 14:48   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.584
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nå begynner det å bli en stund siden jeg hadde permisjon, så det kan ha skjedd endringer i reglene. Men tidligere var det i hvert fall slik at permisjonen bare trengte å avvikles innen barnet var 3 år.

Det er sånn forstatt. Innen tre år, eller innen man begynner på ny permisjon med yngre barn.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 14:59   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Hvorfor kan du ikke bare ta ut permisjonen som planlagt. Hvis du har en oppegående arbeidsgiver , så klarer de å løse det altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 15:18   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.495
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Sier som Teofelia. Til og med små private firma kan være grei på slikt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 15:20   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.009
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Men hvis du nå skal jobbe hver dag, så vil 4 uker på og 4 uker av kanskje være en litt upraktisk måte å ta ut permisjonen. Så mitt forslag er at du enten starter litt senere eller jobber "deltid" i starten.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 16:31   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men hvis du nå skal jobbe hver dag, så vil 4 uker på og 4 uker av kanskje være en litt upraktisk måte å ta ut permisjonen. Så mitt forslag er at du enten starter litt senere eller jobber "deltid" i starten.

Det er jeg enig i at trolig er en bedre løsning, hvis det er kompatibelt med morens jobbplaner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 20:16   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.495
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

....


Sist redigert av -ea- : 26-04-19 kl 10:56.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 21:14   #10
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Ift NAVs regelverk kan du stille spørsmål på NAV Foreldrepenger sin Facebookside. Gratulerer med ny jobb!

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 21:43   #11
Navigatør89
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 3
Navigatør89 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Takk for alle svar, setter stor pris på det.
Når det gjelder å fortsette permisjonen som planlagt, er dette dessverre ikke mulig, da jeg skal igjennom 6 ukers med intensiv opplæring når jeg kommer hjem fra sjøen i begynnelsen av mai. Denne opplæringen er helt nødvendig for at jeg skal kunne tiltre stillingen, og blir kun gjennomført en gang dette året.

Tror jeg får ta kontakt med NAV i løpet av uken for å høre hva som blir løsningen på dette, men er bekymret over at jeg mister retten til resten av fedrekvoten. Men det får være prisen å betale for å ha fått drømmejobben

Navigatør89 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 21:45   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.456
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Du utsetter resten av kvoten, det er ikke verre enn det. Men hvem passer barnet?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 22:03   #13
Navigatør89
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 3
Navigatør89 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Da håper jeg det går fint å søke om utsettelse
Mor skal passe sønnen vår, hun begynner ikke på jobb igjen før 1 august. Hun jobber i barnehage, sønnen vår begynner i barnehagen hennes samtidig som hun kommer tilbake på jobb.

Navigatør89 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 23:16   #14
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.456
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen kloke hoder som kan hjelpe med spørsmål angående fedrekvote?

Dobbel

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
fedrekvote, foreldrepenger, jobb, pappapermisjon


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no