Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

1Kjøkken, trenger hjelp

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-12, 21:59   #1
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

1Kjøkken, trenger hjelp

Jeg vil tegne kjøkken. Jobber hardt for å få kjøkkentegneren til Ikea til å fungere med mac'n min. Om noen føler seg kallet er det bare å tegne for meg. Jeg trenger masse tips. Sikkert masse jeg selv ikke har tenkt på.

Saken er altså den at vårt gamle kjøkken detter fra hverandre snart. Stygt er det også. Vi har ikke bestemt oss for type, merke, eller farge, men har tidligere snakket om lyst kjøkken ala lidingø fra Ikea. Vi er åpne for andre forslag, men hypermoderne tror jeg ikke passer inn her. Jeg vil ha det praktisk og lettvint.

Så langt er det evt dette som skal gjøres.

1. Den stiplede linjen er i dag en vegg. På høyre side finnes i dag et lite vaskerom. Vi vil fjerne denne veggen og utvide kjøkkenet.

2. Der jeg har tegnet inn rosa seksjoner ser jeg for meg høyskap fra gulv til tak. Her skal det være komfyr, mikro, 60 cm kjøl, 60 cm frys. (Tror jeg)

3. I dag er det oppvasksone der jeg har tegnet inn rosa. Denne tror jeg vi flytter til motsatt side av rommet, mot hjørnet der vaskerommet er i dag. Vann der også.

4. Ventilatoravtrekket er merket av på tegningen. En ide at steketoppen plasseres der også i fremtiden.

5. Spiseplass skal være i venstre hjørne av kjøkkenet. Ser for meg en sittebenk foran vinduet og bordet på langs oppover. Kom med forslag.

6. I høyre nedre hjørne har jeg tegnet inn 40cm dype skuffer for å ikke stjele for mye av den tynne tarmen av et kjøkken. Det skal gi meg ca 160 cm igjen av gulvet dersom jeg har 60cm dype skuffer på motsatt side.

7. Jeg vil ha mest mulig skuffeseksjoner under benken. Liker ikke uoversiktlige skap.

8. De 70 cm brede dørene tror jeg vi endrer til litt bredere. Like greit når vi først må gjøre såpass mye.



De lilla veggene er der bare for å demonstrere. Det er egentlig i disse veggene dørene sitter.


Her er vaskemaskin plassert til venstre for oppvaskkum. Oppvaskmaskin nærmest veggen til høyre for oppvaskkum. (vskerom skal på sikt lages i kjelleren)




__________________
-03 -06 -09

Sist redigert av Snuppa : 01-02-12 kl 23:51.
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 18:02   #2
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Absolutt ingen som har en mening å komme med?

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:52   #3
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

jeg synser gjerne litt i morgen for deg

__________________
Mamman til S-03 og A-08
med bloggen livetsdrom.blogspot.com
Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:56   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Jeg er gjerne med videre her, men jeg må også ha litt klar hjerne for dette. Er det vindu eller dør melleom de ikke så dype skapene og det rosa? Om det er vindu, kan man ha skap under der?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 23:08   #5
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Det er 3 vinduer, de er merket med V. Det er 2 dører. De er i dag 70 cm. byttes ut med 90 tenker jeg.

Fikk til ikeaplanneren på Mannens mac i dag, skal se om jeg får over et bilde av mitt første forsøk.

Lagt til bilder i HI

__________________
-03 -06 -09

Sist redigert av Snuppa : 01-02-12 kl 23:47.
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 23:56   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Jeg syns arbeidstrekanten er lang på dette forslaget. Har du vurdert å sette koketoppen litt nærmere vasken? Jeg ville ikke hatt mere enn 1m benkeplate mellom vask og koketopp. Eller villet flytte vasken ut av hjørnet mot koketopp. Også fordi en hjørne vask ikke kan brukes av 2 samtidig. Mens en vask på lang benk kan brukes av 2 om gangen.

Ellers syns du har tenkt riktig i forhold til mest mulig skuffer og lite overskap.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 00:20   #7
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg syns arbeidstrekanten er lang på dette forslaget. Har du vurdert å sette koketoppen litt nærmere vasken? Jeg ville ikke hatt mere enn 1m benkeplate mellom vask og koketopp. Eller villet flytte vasken ut av hjørnet mot koketopp. Også fordi en hjørne vask ikke kan brukes av 2 samtidig. Mens en vask på lang benk kan brukes av 2 om gangen.

Ellers syns du har tenkt riktig i forhold til mest mulig skuffer og lite overskap.


Takk for tips. Her er noen raske endringer. Satt inn vanlig hjørneskap, flyttet vasken. (kan ikke ha den nærmere pga vinduet) Koketoppen bør stå der den står pga avtrekk som allerede er i veggen.Tenker også det er greit å ha koketopp i nærhet til komfyr. Oppvaskmaskin er plassert til høyre for vasken, vaskemaskinen under vinduet på kortveggen.





__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 20:23   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Jeg syns det siste forslaget ser bra ut. Jeg skulle vurdere å ikke ha de overskapene als. I de to høyskapene så skulle jeg vurdere å ha uttrekkskap for tørrvarer.

Blir det stor nok spiseplass?

Bør du ta høyde nå for hva du skal ha i skapet etter vaskemaskinen?

Ordne bra oppbevaring for kildesortering under vasken.

Utnytt hjørneskapet på en bra måte.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 23:05   #9
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Høyskapene er tegnet inn for kjøl/frys.
Overskapene for glass/fat som er i bruk daglig.
Skapet etter oppvaskmaskinen tenker jeg evt å ha til vaskemidler.
Kildesorteringen under oppvaskkummen.
Hjørneskapet kan utstyres med uttrekk for ting som ikke brukes daglig. Vaser, kjøkkenmaskin osv.
Tørrvarer osv går i skuffene.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 23:09   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Ok,

Har du da plass til plastoppbevaring, ovnsikre former osv osv?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 23:15   #11
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ok,

Har du da plass til plastoppbevaring, ovnsikre former osv osv?

Under platetoppen er det 2 store skuffer. Der tenker jeg det er plass til de grytene og formene vi bruker. Det er også skap i forbindelse med høyskapet til komfyren som vil romme en del av dette. Mulig også mugger og sånne ting.

Vi har det ganske høyt under taket (250) så tror vi får plass til ekstra overskap over kjøl/frys/komfyr. Målet er at det innhuket skal kles helt inn uten åpning mot taket.

Det er mye å tenke på... Takk for alle innspill.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 07:52   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1Kjøkken, trenger hjelp

Noe som er bra å ha, syns jeg, er en liten skuff for platene til ovnen. Vi har en liten en, som nesten ikke syns, under ovnen (HTH-kjøkken).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no