Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva synes dere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-09, 11:02   #1
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hva synes dere?

Denne saken har jo versert en stund i mediene på vestlandet nå. Selv kjenner jeg ikke til noen av detaljene i saken foruten de som har vært i media. Ut fra dette er jeg skremt. Burde man sikre barna bedre ved å undersøke bedre ved tilsettinger?

  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:03   #2
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere?

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article830688.ece

  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:10   #3
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva synes dere?

Får kommunen/eller de som skal ansette vite om det finnes en anmeldt sak, men som ikke har endt i domfellese? Dvs saker som enten blir henlagt eller ender i frikjennelse pga manglende beviser eller at den anmeldte er uskyldig?

Tillegg: leste litt mer i artikkelen og ser at kommunen var informert og da er det jo helt forkastelig at han får fortsett å jobbe med barn.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.

Sist redigert av Martis : 19-04-09 kl 11:12. Årsak: Leste hele artikkelen. :flau:
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:14   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere?

Om det er slikt at man får polititattest uten videre fordi saker som går på overgrep har gått ut på foreldelse, uten noe videre undersøkelse så synes jeg det er forferdelig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:16   #5
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Får kommunen/eller de som skal ansette vite om det finnes en anmeldt sak, men som ikke har endt i domfellese? Dvs saker som enten blir henlagt eller ender i frikjennelse pga manglende beviser eller at den anmeldte er uskyldig?

Tillegg: leste litt mer i artikkelen og ser at kommunen var informert og da er det jo helt forkastelig at han får fortsett å jobbe med barn.

Nei, i en politiattest som kreves for arbeid med barn og unge får man ikke det. Derimot ville en uttømmende politiattest fortelle om dette, dersom jeg har forstått reglene riktig. Det er sikkert noen her som korrigerer meg desom jeg tar feil her.

Det som er spesielt i akkurat denne saken er at kommunen visste at vedkommende hadde erkjent å ha misbrukt barn. Dette er jo ingen enkeltstående sak i så måte, det finnes også de som har vært dømt for slike forhold men hvor sakene er såpass gamle at de ikke kommer opp på politiattsten som arbeider med barn og unge. Desverre er det tidvis forholdsvis dårlig kontroll på disse tingene selv om jeg ikke kan se hvordan dette kan bedres med mindre man krever en uttømmende politiattest.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:21   #6
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere?

I dette tilfellet syns jeg kommunen har gjort en grov feil. Det er ikke en menneskerett å få jobbe med barn.
Det er mennesklig å svikte, men har har noen visst og burde stoppet dette. Vedkommende bør sove dårlig.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:22   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

I dette tilfellet syns jeg kommunen har gjort en grov feil. Det er ikke en menneskerett å få jobbe med barn.
Det er mennesklig å svikte, men har har noen visst og burde stoppet dette. Vedkommende bør sove dårlig.

Jeg må si at jeg er sjokkert over kommunen som har latt dette passere og dermed utsatt barn for muligheten til å bli utsatt for overgrep med viten og vilje.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:23   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om det er slikt at man får polititattest uten videre fordi saker som går på overgrep har gått ut på foreldelse, uten noe videre undersøkelse så synes jeg det er forferdelig.

Fullstendig enig. Jeg kjente jeg ble varm i toppen da jeg leste at "den den tidligere skolesjefen, Torstein Gunnarson, sier at han fikk beskjeden i 1999, men valgte å la spesialpedagogen fortsette etter en grundig prosess."
Grundig prosess? Som besto i at mannen kanskje lovet at det aldri skulle skje igjen?

__________________
In vino veritas

Sist redigert av safran : 19-04-09 kl 11:49.
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:32   #9
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere?

"For ti år siden ble samme mann anmeldt for overgrep mot to jenter på ni og elleve år, men saken ble henlagt på grunn av foreldelse. Siden saken var foreldet fikk han godkjent politiattest og kunne fortsette å jobbe blant barn og unge i kommunen. Dette til tross for at daværende skolesjef på Voss visste at mannen hadde innrømmet overgrepene han var etterforsket for".

Her kan man faktisk gå så langt at man sier at det er skolesjefen som er skyld i overgrep. Han har med viten og vilje latt denne mannen få jobbe med kommunens barn. Nå er det ikke akkurat noen hemmelighet, at har man begått overgrep mot barn en gang, så er sannsynligheten for at man vil gjøre det igjen rimelig stor. En annen ting - når du er spesialpedagog, så har du omgang med barn med spesielle behov ofte, som kanskje ikke en gang er i stand til å si fra, så dette er så hårreisende at jeg kjenner jeg blir fysisk syk nesten.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:34   #10
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva synes dere?

Jeg er enig i at dette er en forferdelig sak, og at mennesker som er anmeldt/tiltalt/dømt for overgrep ikke burde få anledning til å jobbe med barn noen gang.
Det jeg er litt usikker på er om kommunen kan klandres for dette. Det står i artikkelen at daværende skolesjef visste om dette. Nå er jo saken foreldet, så nå hadde ingen forutsetning for å vite om dette.
Det burde heller vært sånn at denne type saker ikke foreldes, eller at det skal være krav om en uttømmende politiattest for å jobbe med barn, ikke en 'forenklet' en.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:34   #11
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Hva synes dere?

Er det mulig?


Sist redigert av Travolta : 19-04-09 kl 12:36. Årsak: Ihht. oppfordring/forespørsel
Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:37   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere?

Jeg sletter quoten min


Sist redigert av Left : 19-04-09 kl 14:02. Årsak: Slettet gjennkjennbare opplysninger etter henvisning av quotet bruker
  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:40   #13
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

"For ti år siden ble samme mann anmeldt for overgrep mot to jenter på ni og elleve år, men saken ble henlagt på grunn av foreldelse. Siden saken var foreldet fikk han godkjent politiattest og kunne fortsette å jobbe blant barn og unge i kommunen. Dette til tross for at daværende skolesjef på Voss visste at mannen hadde innrømmet overgrepene han var etterforsket for".

Her kan man faktisk gå så langt at man sier at det er skolesjefen som er skyld i overgrep. Han har med viten og vilje latt denne mannen få jobbe med kommunens barn. Nå er det ikke akkurat noen hemmelighet, at har man begått overgrep mot barn en gang, så er sannsynligheten for at man vil gjøre det igjen rimelig stor. En annen ting - når du er spesialpedagog, så har du omgang med barn med spesielle behov ofte, som kanskje ikke en gang er i stand til å si fra, så dette er så hårreisende at jeg kjenner jeg blir fysisk syk nesten.

Den tidligere skolesjefen er uten tvil synderen, men ikke alene. Det som skoelsjefen vet, er det også flere som vet. Jeg kan ikke forstå at disse menneskene ikke innså at de brøt loven ikke bare ved å la vedkommende fortsette i sin stilling men også fordi det ikke ble meldt fra.


Sist redigert av Skvetten : 19-04-09 kl 11:55.
  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 12:01   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere?

Jeg er rystet. Jeg skulle ønske jeg var overrasket.

Jeg mener at skolesjefen og evt andre som har vært klar over at han har innrømmet overgrep mot barn bør dømmes for medvirkning i dette tilfellet. Det går for svingende ikke an.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 12:20   #15
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er rystet. Jeg skulle ønske jeg var overrasket.

Jeg mener at skolesjefen og evt andre som har vært klar over at han har innrømmet overgrep mot barn bør dømmes for medvirkning i dette tilfellet. Det går for svingende ikke an.

Jeg er så enig. Man kan ikke gjemme seg bak paragrafer. Blir bare oppgitt og forbanna.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:08   #16
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva synes dere?

Hva er foreldelsesfristen?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no