Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-09, 14:55   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Interessant kronikk (lenke under) om talentene som dukker opp tilsynelatende fra intet i program som Britain's Got Talent, skrevet av medieviter Iacob Prebensen. Jeg kjenner ikke til han, men det han skriver er interessant, og bekrefter vel egentlig bare det jeg kynisk har tenkt både om Susan Boyle og Paul Potts. Flinke å synge er de, bevares, men den enorme overraskelsen hos dommerne er nok ikke ekte.

http://www.dagbladet.no/2009/04/25/k...alent/5913517/

__________________
2001 og 2001

Sist redigert av DM : 05-05-09 kl 11:09. Årsak: Dobbelposting.
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 15:01   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Fikk ikke sett på lenken jeg, men jeg er enig med deg.

Jeg kan ikke si at jeg blir så overrasket over kombinasjonen mindre pent utseende, (eller skal man si relativt normalt utseende? ) og god sangstemme. Alle som kan synge kan nødvendigvis ikke være mellom 14 og 30 og se ut som modeller.

Syns det hadde vært nedverdigende om det hadde vært meg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 15:02   #3
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Får ikke opp lenken, Stompa.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 15:07   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Nå skal det funke.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 15:11   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Jeg skal lese linken senere. Har vel fra starten av hatt mistanke om at Susan Boyle sitt talent og dommernes reaksjoner var like spontane som de morsomme replikkene på Nytt på nytt. (Les; manus.)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 15:14   #6
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Det som slo meg da jeg så klippet på you tube var at det var full regi på alt som skjedde på scenen og i panelet. Det er selvsagt klippet, godt klippet når det kommer til publikums reaksjon. Jeg synes det er en makaber måte å bruke mennesker på. Desverre er det en refleksjon på vårt perfeksjonistiske samfunn at vi ser slike medie jippoer. For tenk bare på hvor mange som kommer til å følge henne videre i programmet, det gir seere og dermed gode inntekter.

  Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 15:19   #7
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det som slo meg da jeg så klippet på you tube var at det var full regi på alt som skjedde på scenen og i panelet. Det er selvsagt klippet, godt klippet når det kommer til publikums reaksjon. Jeg synes det er en makaber måte å bruke mennesker på. Desverre er det en refleksjon på vårt perfeksjonistiske samfunn at vi ser slike medie jippoer. For tenk bare på hvor mange som kommer til å følge henne videre i programmet, det gir seere og dermed gode inntekter.

Å gurimalla, så forkastelig!








Fra spøk til revolver- var det noe nytt som stod i denne artikkelen? Eller er det noen som virkelig trodde at denne dama gikk rett fra et isolert weirdo-liv til showet uten å måtte gå gjennom castingmølla først? Det er show, det er ganske bra underholdning, og selvsagt tjener både hun og showet bra på dette. Det er TV. Jeg synes den typen klipp og redigering er skummelt på TV-aksjoner og veldedighetsprogrammer. I auditionshows synes jeg virkelig ikke at dette er problematisk.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 15:30   #8
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Å gurimalla, så forkastelig!


Fra spøk til revolver- var det noe nytt som stod i denne artikkelen? Eller er det noen som virkelig trodde at denne dama gikk rett fra et isolert weirdo-liv til showet uten å måtte gå gjennom castingmølla først? Det er show, det er ganske bra underholdning, og selvsagt tjener både hun og showet bra på dette. Det er TV. Jeg synes den typen klipp og redigering er skummelt på TV-aksjoner og veldedighetsprogrammer. I auditionshows synes jeg virkelig ikke at dette er problematisk.

Nå er jeg tilhenger av markedsliberalisme sånn at det er sagt.

Det jeg reagerer på er at man tar et menneske som kanskje er under gjennomsnittet vakkert, har litt annerledes fremtoning og som har en trist historie for å selge tv-programmer. Det synes jeg er å utnytte mennesker. Verden vil bedras og vi røres av historien, men er det virkelig noe vi vil at våre barn skal lære seg, det at det er mer rørende dersom en som tilsynelatende har et begredelig liv lykkes enn om en average Joe gjør det?

  Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 15:54   #9
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Jeg ser at det er regissert ja, og veldig god underholdning. Men hvorfor er det verre å "bruke" et mindre vakkert utseende enn et vakkert?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 16:01   #10
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg ser at det er regissert ja, og veldig god underholdning. Men hvorfor er det verre å "bruke" et mindre vakkert utseende enn et vakkert?

Fordi at vakkert ofte er sett som synonymt med lykkelig og vellykket i vårt samfunn.

  Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 16:08   #11
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Jeg greier altså virkelig ikke irritere meg over dette.

I så fall hadde jeg måtte reagere på ekstremt mye, både på TV, film, litteratur osv. Det begynner jo allerede for de minste med "den stygge andungen"...

Det er dessuten gjort dårlig research i artikkelen generelt. Paul Potts har aldri lagt skjul på at han har vært sanger før, til og med fulltime, men at han så ikke hadde penger nok til å kunne fortsette operautdanning og la alt på is- helt frem til han meldte seg på talentshowet. Er det mindre spektakulært at han har greid å røre så mange mennesker fordi han har sunget for publikum før? Sludder.

Dessuten synes jeg ikke det spilles så voldsomt på utseendet med hverken Potts eller Boyle. Det går på overraskelseseffekten, og denne kommer like mye frem hos andre (penere) kandidater som gjør uventede ting.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 16:13   #12
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg ser at det er regissert ja, og veldig god underholdning. Men hvorfor er det verre å "bruke" et mindre vakkert utseende enn et vakkert?

Det er godt at du har satt "bruke" i anførselstegn.

Hvorfor blir de mindre pene menneskene "brukt" til vår underholdning mens de pene deltakerne ikke blir det?

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 16:17   #13
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er godt at du har satt "bruke" i anførselstegn.

Hvorfor blir de mindre pene menneskene "brukt" til vår underholdning mens de pene deltakerne ikke blir det?

Selvsagt blir de vakre også "brukt" i så måte, det er bare så mye mindre stigmatiserende å være vakker i en slik sammenheng.

  Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 16:41   #14
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Fullstendig enig med Skvetten

Dette har dypest sett med etikk og menneskeverd å gjøre.
Hvis det i noen som helst sammenheng hadde blitt framstilt som en stor overraskelse at jeg var vellykket innen ett område til tross for at jeg var mislykket på et annet, hadde jeg sett på det som vanvittig nedverdigende.

"Wow! Zoë er en glimrende pedagog til tross for at hun er uvanlig brei over rumpa! Give the woman a massive applause!"

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 16:52   #15
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Og jeg ble faktisk litt mindre imponert da jeg så henne igjen på YouTube idag. Måtte konstatere at her var det nok en hel del hype ute å gå.

Overraskelseseffekten dengang jeg først hørte henne bidro nok til, at jeg (ikke musikkekspert, kjente ikke sangen) ble litt for mye imponert - selv om hun naturligvis har en veldig flott sangstemme med enorm volum og alt. Hennes oppførsel hadde nok mer å gjøre med at jeg ble overrasket enn hennes utseende.

Da jeg først hadde satt meg litt inn i bakgrunnen for sangen (den synges av karakteren Fantine i musicalversjonen av Victor Hugos 1800-tals roman Les Misérables. Stakkars Fantine er ludfattig ugift alenemor, forladt av kjæresten, har måttet sette sin lille datter i pleie hos folk som lopper henne totalt og har, når sangen synges, akkurat mistet jobben fordi man fant ut av at hun har et uægte barn) ble måten Susan sang på helt feil for meg. Hun gestikulerer nesten som i en Wagner opera, og det er null innlevelse.

Til sammenligning (og ja, jeg vet at dette er en topp sangerinne som har øvet og spillt rollen mange ganger, men likevel):


(Kilde: youtube.com)

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 16:52   #16
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Stort sett er det vel de pene menneskene som blir brukt til underholdning normalt sett. At stygge, og kanskje overvektige mennesker faktisk kan synge er vel lite interessant. Husker fra min egen barndom hvor glad jeg var i Demis Roussos musikk, mens mine venner ikke engang ville høre på musikk fra en så tjukk og feit mann. David Cassidy ble noe helt annet.
Og på skolen, hvilke barn er det som blir tatt ut som solister, ikke de små og tjukke med tenna på tørk i hvertfall. Artistene må ha en viss underholdningsverdi, noe som tykke og mindre pene mennesker visstnok ikke har.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 17:10   #17
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Stort sett er det vel de pene menneskene som blir brukt til underholdning normalt sett. At stygge, og kanskje overvektige mennesker faktisk kan synge er vel lite interessant. Husker fra min egen barndom hvor glad jeg var i Demis Roussos musikk, mens mine venner ikke engang ville høre på musikk fra en så tjukk og feit mann. David Cassidy ble noe helt annet.
Og på skolen, hvilke barn er det som blir tatt ut som solister, ikke de små og tjukke med tenna på tørk i hvertfall. Artistene må ha en viss underholdningsverdi, noe som tykke og mindre pene mennesker visstnok ikke har.


Nettopp. Det var noe sånt jeg hadde i tankene.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 17:18   #18
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Stort sett er det vel de pene menneskene som blir brukt til underholdning normalt sett. At stygge, og kanskje overvektige mennesker faktisk kan synge er vel lite interessant. Husker fra min egen barndom hvor glad jeg var i Demis Roussos musikk, mens mine venner ikke engang ville høre på musikk fra en så tjukk og feit mann. David Cassidy ble noe helt annet.

Nå er en hel del opera-divaer av begge kjønn ganske voluminøse, så den kjøper jeg ikke helt. Og så var det jo Quasthoff (på NRK for en måned siden):


(Kilde: youtube.com)

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 17:21   #19
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Dessuten tror jeg de fleste ikke reagerer så mye på utseendet som på oppførselen, og det er det jeg føler er blitt fokusert på av showet også. Det er ikke det at Paul Potts var tykk og hadde dårlige tenner og kunne synge likevel som var fokuset. Jeg føler vel heller at poenget var at han var ekstremt sjenert men likevel dro frem et skikkelig show som fikk alle til å måpe.

Den samme overraskelseseffekten har jeg sett i mange av disse programmene før, men med "pene" mennesker. F.eks. Gareth Gates, som stammet men sang veldig bra. Eller Leona Lewis som var så uskyldig og sjenert og hadde en stemme som den neste Whitney Houston.

Det at to (2!!) "rare" (eller stygge, som andre kaller dem) mennesker har utmerket seg i denne typen konkurranse fører til at det spekuleres i at de blir vist frem som på et freakshow? Jeg innrømmer at jeg har fulgt Britains Got Talent og britiske X-Factor en del år nå, i tillegg til American Idol. (Jada, noen uheldige interesser må man ha) Og Paul Potts og Susan Boyle er faktisk de eneste som "utmerker" seg med et litt mindre A4 utseendet i løpet av all de årene jeg har sett på.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 19:44   #20
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilfellet Susan Boyle (Dagbladet)

Jeg er enig med Olympia her, mener også det går mer på overraskelseseffekten.

Når det er sagt så er det vel gammelt nytt at reality ofte har lite med virkelighet å gjøre. En av hjernene bak sjangeren, Mark Burnett, kaller det jo for eksempel "unscripted drama". Hender jo iblant at deltagere også kommer ut å sier at det ble regissert hvem som måtte ut osv, gjerne uttalelser de må trekke tilbake senere.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no