Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Mannsbunad

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-11, 22:14   #1
kg9316
Tøffelhelten
 
kg9316 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Ålesund, Møre og Romsdal
Innlegg: 11
kg9316 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mannsbunad

I en alder av 36 år lurer på om jeg skal kjøpe meg en bunad...
Er Sunnmøring så det må bli en sunnmørsbunad.

Noen som har anesle hva noe slikt kan koste ?

kg9316 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:21   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannsbunad

Det avhenger veldig av hvordan du skaffer den, ferdig sydd på husfliden, eller en materialpakke som du får noen til å sy, hva de tar for jobben varierer vel også, en god sammenheng med erfaring og kvalitet gjerne...?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:28   #3
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mannsbunad

Her er link til bunadsrosen, som har en pris på 17500. Kvaliteten aner jeg ikke noe om.
http://bunadrosen.no/herrebunad/sunnmorsbunad

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:29   #4
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mannsbunad

Det kjem jo ann på kvar ein skaffer den. Ofte dyrare f.eks hos Husfliden. Mannen min fekk sunnmørsbunad for nokre år sidan, der vi bestilte sjølve bunaden hos ein lokal bunadsyar, lurer på om vi betalte 8000? Mannen meiner det var litt mindre, eg er ikkje heilt sikker. I tillegg kom skjorte. Den kosta 5000 hos Husfliden trur eg, men vi kjøpte materialpakke og eg sydde skjorta, det vart mykje billigare, i underkant av 2000,- kanskje. Strømper og strømpeband må ein jo også ha, litt sølv og sko... Det koster, men er veldig verdifullt å ha da!

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:34   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannsbunad

Her har flere mannfolk brodert bunadene sine selv, særlig sport blant enkelte togpendlere.. har liksom et par timer hver dag som skal brukes...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:49   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbunad

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Her er link til bunadsrosen, som har en pris på 17500. Kvaliteten aner jeg ikke noe om.
http://bunadrosen.no/herrebunad/sunnmorsbunad

Jeg og brødrene mine har veldig god erfaring med Bunadrosen. Vi fikk alle tre sydd Telemarksbunader der i fjor.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:50   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbunad

Det hørtes veldig veldig billig ut med 8000 og i grunnen alt for billig ut med 17 500 hos bunadrosen. Det er ikke skreddersøm, og ddu får det du har betalt for, antar jeg.

Mannen min fikk seg bunad i 2009 og det kostet vel oppunder 40 000, men den er sydd av en profesjonell og erfaren skredder, bunaden passer helt perfekt, det er "riktig" stoff og en nydelig brodert linskjorte, sølje + hatt. Han har også bare sølvknapper, kniv, silkesjal i halsen, bukseseler og vevde hosebånd. Man kan knipe inn på lappene ved å velge tinnknapper, droppe kniv, hatt, tørkle, bukseseler, strikke strømpene selv osv.

Skreddersøm er mer tidkrevende og litt dyrere enn målsøm. Målsøm innebærer at man tar målene og så er bunaden fiks ferdig noen uker senere. Skreddersøm innebærer flere prøvinger og justeringer, men så får man også et plagg som virkelig er verdt pengene etter min mening. Godt sømmemon er et must, så man kan sy inn og ut bunaden.

Man kan spare mye på å tråle finn og kjøpe brukt, men OBS; det er mye tjuvgods! Finner du en ok brukt bunad kan du få den tilpasset for en tusenlapp eller så hos en skredder.

Du får en grei mannsbunad hos billig-målsøm-skredderne for 15000 + sølv og så får du en helt perfekt for ca det dobbelte.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:53   #8
kg9316
Tøffelhelten
 
kg9316 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Ålesund, Møre og Romsdal
Innlegg: 11
kg9316 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mannsbunad

wow.. jeg må si jeg er imponert..
Jeg er ny her, 4 svar på 15 minutt på en lørdags kveld..
De andre foruma jeg har vært på (jobbrelatert) går det lett noen dager..

Charlie jeg tro ikke jeg skal prøve meg på noe brodering selv..
Det er nok smått med sunnmørsbunader som har blitt brodert på tog....
Tog er et fremmedord for oss.. Tror ikke Ivar Åsen har noe forslag på nynorsk en gang..
Men ferger derimot det har vi nok av..

kg9316 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 22:57   #9
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mannsbunad

Var sikkert sånn målsøm mannen min hadde da. Han tok iallefall mål først (logisk nok), var innom eit par gongar og prøvde før den var heilt ferdig. Dette var jo ei dame som dreiv med dette som "hobby", så det gjekk ganske lang tid fra vi bestilte til bunaden var klar, var nok nokre framfor oss i køa. Rett stoff og slikt var det iallefall. Det er nok stor prisforskjell på om ein bestiller fra ein som har dette som hovudarbeid til ein som gjer dette som tilleggsjobb/hobby tenker eg.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 23:17   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbunad

Min bunad hos Bunadrosen er sydd etter mine mål, og med flere prøvinger. Det tok drøye 4 mndr å få den ferdig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 23:24   #11
kg9316
Tøffelhelten
 
kg9316 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Ålesund, Møre og Romsdal
Innlegg: 11
kg9316 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mannsbunad

Anne C, er du fornøyd med kvaliteten ?

kg9316 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 23:34   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbunad

Opprinnelig lagt inn av kg9316, her.

Anne C, er du fornøyd med kvaliteten ?

Vi er kjempefornøyde alle tre. Bunadrosen er ikke noe snuskefirma som lager bunadene i Kina eller noe sånt. Våre Øst-Telemarksbunader var ikke spesielt billigere enn det du får andre steder, men det var mest praktisk for oss å få de laget der. De er laget med riktige stoffer og mønstre. Vi var veldig opptatte av at det skulle være skikkelig gjort selv om det ikke var i Bø de ble laget.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 20:30   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mannsbunad

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Her har flere mannfolk brodert bunadene sine selv, særlig sport blant enkelte togpendlere.. har liksom et par timer hver dag som skal brukes...

Opprinnelig lagt inn av kg9316, her.

wow.. jeg må si jeg er imponert..
Jeg er ny her, 4 svar på 15 minutt på en lørdags kveld..
De andre foruma jeg har vært på (jobbrelatert) går det lett noen dager..

Charlie jeg tro ikke jeg skal prøve meg på noe brodering selv..
Det er nok smått med sunnmørsbunader som har blitt brodert på tog....
Tog er et fremmedord for oss.. Tror ikke Ivar Åsen har noe forslag på nynorsk en gang..
Men ferger derimot det har vi nok av..

Du kommer fra "Åsen-land" altså. Jeg vil nok likevel si at jeg støtter Charlie og forslaget som var knallbra , så mye ferjer du sikkert er vant til å ta, så er vel det kjapt å brodere en bunad. Legg gjerne bilde inn av deg med bunaden på når du er ferdig!

__________________
2004 - 2008.

Sist redigert av ItsOnlyMe : 20-06-11 kl 18:55.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 20:49   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannsbunad

Beklager å skuffe dere, men herrebunden fra sunnmøre er ikke bordert.

Skjorta er da, med hvit tråd på hvit lin, men selve bunaden er sydd, ikke bordert. Skjorten borderes forøvrig altså slik at man teller tråder i lin, detaljarbeide deluxe, ikke noe som egner seg på ferger, hvor man ikke akkuarat sitter eviglenge stille, og enten da i en kafeteria eller i bilen, ingen av dem egnet for å brodere dette, hvor en helst bør ha ro, dagslys (og ikke helt utenkelig lupe egnet for denne typen arbeide)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 22:23   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbunad

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Beklager å skuffe dere, men herrebunden fra sunnmøre er ikke bordert.

Mente du bordert? Eller brodert, kanskje?

Jeg lurer på om dette er ikke helt uvanlig talefeil, å si bordert. Har faktisk hørt det uttalt slik før, utelukkende på vestlandet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 22:41   #16
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mannsbunad

Kan jo hende kg9316 er god på å bordere da.

Også er det på tide å spore litt av
Foresten kg9316:
som nybegynner her inne, er det uvanlig at " vi gamle" lar deg slippe lett til:
Hva betyr alle .. og ....?
Jeg registrerer at du konsekvent i innlegg nr 8 her bruker 2 eller 4 prikker. Ikke et eneste vanlig punktum i setningene. Kan du svare meg på hvorfor? Er det en bevist handling? Eller er det normalt på sunnmøre? :lurer:

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 08:52   #17
kg9316
Tøffelhelten
 
kg9316 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Ålesund, Møre og Romsdal
Innlegg: 11
kg9316 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mannsbunad

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Kan jo hende kg9316 er god på å bordere da.

Også er det på tide å spore litt av
Foresten kg9316:
som nybegynner her inne, er det uvanlig at " vi gamle" lar deg slippe lett til:
Hva betyr alle .. og ....?
Jeg registrerer at du konsekvent i innlegg nr 8 her bruker 2 eller 4 prikker. Ikke et eneste vanlig punktum i setningene. Kan du svare meg på hvorfor? Er det en bevist handling? Eller er det normalt på sunnmøre? :lurer:


Hehe. takk for at dere slipper til en nybegynner som meg.
Forresten et av de mest avanserte forum jeg har sett. Bra!
De punktumene er noe som Ivar Aasen tar opp spesielt den siste utgaven av ordlista si.. hehe.
Så ja det er nok bare vi på summøre som har rukket å innføre dette.

kg9316 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 09:24   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.557
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mannsbunad

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Mente du bordert? Eller brodert, kanskje?

Jeg lurer på om dette er ikke helt uvanlig talefeil, å si bordert. Har faktisk hørt det uttalt slik før, utelukkende på vestlandet.


Jeg mener brodert, og det er ikke en talefeil hos meg, muligens en tastefeil, men antakelig heller en ipad-korreksjon...

(sunnmøring som ganske konsekvent veldig ofte bruker tre punktum...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 18:39   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbunad

Det er ikke noe fint med masse prikker...
det minner om...
muffinsblogging...
og straffes med...
piskeslag...

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 18:47   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.847
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mannsbunad

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er ikke noe fint med masse prikker...
det minner om...
muffinsblogging...
og straffes med...
piskeslag...

Betyr det at...
...hvis jeg kler barna mine opp i matchende designerklær...
og fotograferer dem sammen med matchende køppkæiks...
så blir det bank? ...

Eller andre fæle greier?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 20-06-11 kl 20:41.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no