Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-12, 16:33   #1
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Da jeg var liten jente, sånn ca fra '90 og noen år frem, hadde jeg et sett med eventyrkassetter. Jeg tror kanskje at de kom i en og samme boks, og jeg tror det var fire eller seks kassetter, men jeg husker ikke.
Jeg er ganske sikker på at kassettene var hvite, og at hver av dem hadde sin egen farge på etiketten.
De inneholdt mange koselige eventyr. Jeg har tenkt på de kassettene med ujevne mellomrom i mange år, for jeg innbiller meg at han som leste eventyrene hadde en sånn koselig fortellerstemme. Jeg husker jeg pleide å sovne til stemmen hans. :nostalgisk:

Noen av eventyrene jeg kommer på at var med er Pannekaka, Østenfor sol og vestenfor måne, Veslefrikk med fela, Hver synes best om sitt barn, Presten og klokkeren, God dag mann! Økseskaft, Prinsessen som ingen kunne målbinde, Soria Moria slott og mange fler. Faktisk, når jeg tenker meg om, så tror jeg det var ganske mange eventyr på disse kassettene tilsammen.

Etterhvert som jeg skriver, og tenker over hvilke eventyr som var med, så tror jeg kanskje at det var en Abjørnsen og Moe-samling.

Er det noen som vet hvilke kassetter jeg tenker på? Og om de er gitt ut på CD eller nett?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 16:35   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Ah, jeg husker de godt. Men om de er gitt ut på nytt på CD eller hvor de kom fra? Har ikke peiling.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 17:25   #3
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Kan det ha vært med Jens Bolling som forteller? Jeg finner noen få "lydprøver" med han som lydbokoppleser. Stemmen høres riktig, men stemmen inni hodet mitt () leser på en måte langsommere, mer slepende.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 17:36   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

åh de hadde jeg og.. fantes i rosa, blå og gul serie..

finnes de på cd ja? Det hadde vært kos..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 19:17   #5
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 916
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

De kassettene hadde jeg som liten *mimre*

Følger spent med om det finnes en CD versjon

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 19:24   #6
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Både her og her kan høres ut som om er riktig stemme, kan det ikke?
Jeg synes også jeg kan huske at noen av eventyrene var lest på dialekt og andre ikke.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 19:27   #7
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Stemmer det forresten at alle eventyrene var Asbjørnsen og Moe-eventyr? Eller var det andre eventyr også med i samlingen?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 22:45   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

det var asbjørnsen og moe... de het noe ala norske folkeeventyr eller noe..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 01:46   #9
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Åååh de har jeg i en ekse et sted. Hadde vært utrolig koselig å høre dem igjen, eller gi dem videre til mine unger.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 08:41   #10
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

De kassettene hadde jeg også når jeg var liten!
Husker spesielt godt Kjerringa mot strømmen, som skulle klippe kornet merns mannen ville skjære, og eventyret om Hans og Grete. Sistnevnte var vel fra brødrene Grimm, så det var ikke bare Asbjørnsen og Moe?

Tror faktisk jeg fant igjen noen av disse når eldstemann var liten, han er født i '97, så det er ikke så altfor lenge siden jeg hørte de sist!

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 08:43   #11
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Vi har en hel drøss med CDer med alle disse eventyrene og flere. Men jeg vet ikke hvem som forteller. Ungene har ihvertfall elsket dem i mange år nå.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 11:51   #12
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Er det noen som husker hvordan esken til kassettene så ut? Kan det ha vært disse? (Bilder lånt fra qxl.no.)



__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 11:52   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Ja, nå husker jeg fløyten, det var nok Steinar Ofsdal.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 11:56   #14
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Opprinnelig lagt inn av Annki, her.

De kassettene hadde jeg også når jeg var liten!
Husker spesielt godt Kjerringa mot strømmen, som skulle klippe kornet merns mannen ville skjære, og eventyret om Hans og Grete. Sistnevnte var vel fra brødrene Grimm, så det var ikke bare Asbjørnsen og Moe?

Tror faktisk jeg fant igjen noen av disse når eldstemann var liten, han er født i '97, så det er ikke så altfor lenge siden jeg hørte de sist!

Det er sant. Og så husker jeg 'Bymusikantene i Bremen By'. Det er også Grimm.

De kassettene jeg viste over inneholder disse eventyrene:



og


Jeg tror kanskje det er dem, altså.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 12:30   #15
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Ja, ja, ja!

Disse kassettene vet jeg ligger et sted på loftet hos mamma og pappa, men ingen er i Oslo nå, hvis ikke skulle jeg sjekket sporenstreks. Memories!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 22:50   #16
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eventyrkassetter - noen som vet hvilke jeg mener?

Jaaa det er dem!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no