Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkenerding

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-16, 21:20   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

For dem av oss som ikke har satt seg inn i dette, du kunne ikke delt litt sånn generelt om forskjellen på norsk og svensk tilnærming? Det er jo interessant

Du kan jo bare høre på podcasten jeg har lenket til. Den anbefales virkelig, da får du et mye bedre grep om historien enn jeg greier å gjenfortelle her. Men kort oppsummert:

Norge har vært lutfattige frem til vi fant olja. Derfor har vi vært nødt til å strikke. Sverige har vært en rik kolonimakt, uten samme behovet. Nettopp på grunn av dette har strikketradisjoner i Norge også være knyttet til patriotisme som en positiv greie, mens i Sverige er patriotisme mer negativt (siden de har vært en herskernasjon).

Sverige har derfor ikke "oppdaget" strikking før relativt nylig, og det gjøres derfor med en annen type bevissthet enn her. Vi har jo alltid strikket, liksom.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 17-03-16 kl 22:24.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 22:50   #22
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så hyggelig å høre, nokon! Du bør høre på Rätt avigt også. De er litt yngre og mer fnisete, og veldig morsomme på en litt sånn kneggete måte.

Eg prøvde den, men det blei for mange stemmer å halde styr på, for meg. Trur eg har begrensa lyttekapasitet.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 22:55   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

De pleier å bare være to, men jeg tror hun ene hadde med kjæresten sin på den siste. Som i grunn handlet mer om påske og spa enn strikking.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-16, 18:07   #24
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

Den fra Nördic Knitting, om norsk strikkehistorie vs svensk, var kjempeinteressant! Nå fikk jeg lyst til å sette igang med en kofte i skikkelig hard og stridig ull, som vil holde seg i 50 år!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-16, 18:35   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Den fra Nördic Knitting, om norsk strikkehistorie vs svensk, var kjempeinteressant! Nå fikk jeg lyst til å sette igang med en kofte i skikkelig hard og stridig ull, som vil holde seg i 50 år!

Ikke sant? Den er kjempeinteressant! Dere må høre den om Bohus-stickning også. Enda mer historie.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-16, 05:00   #26
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkenerding

Jeg er podcast-newbie jeg skjønner du, har aldri kastet meg ut på det, så i en "dagene før dåpen er jeg stresset men interessert" var det enkelre å spørre :-)

Så får vi se om jeg forsøker meg på podcast etterhvert også.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-16, 00:10   #27
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkenerding

Dette var moro, takk for at du delte, Tallulah!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 03-12-16 kl 16:29.
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-04-16, 00:15   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

Ingen årsak, Matilda.

Jeg måtte fnise litt for i forrige ukes podcast snakker de om å strikke i bilen. Og etter dagens nyhet om damen som ble stoppet av politiet fordi hun strikket mens hun selv kjørte la de ut en disclaimer på FB-siden sin.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg er podcast-newbie jeg skjønner du, har aldri kastet meg ut på det, så i en "dagene før dåpen er jeg stresset men interessert" var det enkelre å spørre :-)

Så får vi se om jeg forsøker meg på podcast etterhvert også.

Helt i orden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-16, 00:25   #29
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkenerding

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ingen årsak, Matilda.

Jeg måtte fnise litt for i forrige ukes podcast snakker de om å strikke i bilen. Og etter dagens nyhet om damen som ble stoppet av politiet fordi hun strikket mens hun selv kjørte la de ut en disclaimer på FB-siden sin.

Ja, det var det jeg så at noen i feeden min hadde likt, og da måtte jeg leite opp denne tråden for å sjekke opp nærmere. Fin tråd!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 03-04-16 kl 00:38.
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-04-16, 01:34   #30
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

Du er jaggu meg en nerd, altså. Og det mener jeg i positiv mening, altså en positiv nerd! Du er som sønnen min, du går 100% inn i oppgaver/nye ting og lærer deg utrolig mye nyttig (og unyttig). Det er fasinerende for oss slumsere å observere, det er så annerledes enn slik tjolahopp-tjolahei meg tenker og er. Men alt du får med deg og lærer!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-16, 08:56   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

Jo, takk! Mye forsvinner ut igjen når jeg enten ikke trenger det mer eller mister interessen. Men jeg må fnise av meg selv noen ganger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-16, 10:36   #32
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ingen årsak, Matilda.

Jeg måtte fnise litt for i forrige ukes podcast snakker de om å strikke i bilen. Og etter dagens nyhet om damen som ble stoppet av politiet fordi hun strikket mens hun selv kjørte la de ut en disclaimer på FB-siden sin.



Helt i orden.

Eg tenkte på det same, då eg såg oppslaget i avisene. Bra med disclaimer.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-16, 10:21   #33
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkenerding

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du kan jo bare høre på podcasten jeg har lenket til. Den anbefales virkelig, da får du et mye bedre grep om historien enn jeg greier å gjenfortelle her. Men kort oppsummert:

Norge har vært lutfattige frem til vi fant olja. Derfor har vi vært nødt til å strikke. Sverige har vært en rik kolonimakt, uten samme behovet. Nettopp på grunn av dette har strikketradisjoner i Norge også være knyttet til patriotisme som en positiv greie, mens i Sverige er patriotisme mer negativt (siden de har vært en herskernasjon).

Sverige har derfor ikke "oppdaget" strikking før relativt nylig, og det gjøres derfor med en annen type bevissthet enn her. Vi har jo alltid strikket, liksom.


Eg høyrer på den episoden nå. Veldig interessant dette med at strikking føyer seg inn i ei rekke av forhold til tradisjon og nasjonalisme, haldningar til fokus på det nasjonale og så vidare. I studietida jobba eg ein god del med norsk og svensk lyrikk, og det er ein del av dei same tinga som kjem opp i samanlikninga dei gjer rundt strikking, som eg jobba med då.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no