Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Ting du lærte som voksen

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-22, 14:05   #201
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.543
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Og da er spørsmålet mitt, hvorfor trenger man geografiprøver?

Fordi vi ikke hadde internett.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 14:15   #202
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Tenk, nå går vi alle rundt som vandrende atlas

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 14:32   #203
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Fjorder i Finnmark:
Alle piker lar tobakken være.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 18:04   #204
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Har hatt bruk for reglene som forteller hvor mange # eller b en toneart har. Byer på sørlandet tror jeg aldri var pensum her oppe.

Jeg har lært en sang om hvilke planeter som kommer først i solsystemet

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 19:55   #205
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Fjorder i Finnmark: alle piker løper til vinduet

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 20:06   #206
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Alle piker liker tørre vafler, som jeg skrev lenger oppe. Er den regla jeg lærte for de fjordene.

Dog er jeg ikke like stø i hva hver av dem står for lenger.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 20:34   #207
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.033
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Nei, nå begynner dere å bli dramatiske her

Jeg hater geografi.

Jeg var voksen når jeg lærte at Roma ikke lå i Frankrike.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 21:13   #208
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.808
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Jeg var 47 år før jeg visste det fantes regler om fjorder i Finnmark...., ikke at reglene hjelper meg, for jeg vet jo ikke hva fjordene heter . Har nok med navnet på fjordene i området jeg selv bor.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 21:21   #209
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Artig med så mange ulike varianter. spesielt den med tobakken.
Må være Alta Porsanger L? Tana Varanger
(uten google eller globus)

Laksefjord! (har sjekka kart)


Sist redigert av -ea- : 03-08-22 kl 18:14.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 21:42   #210
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Geografi er ikke lære om land annet en på barneskolen. Senere er det jo bergarter, erosjon, isbreeer, vulkaner, vind og vær etc.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 23:25   #211
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Jeg lærte for noen år siden en slags regle for å huske rekkefølgen på planetene, fra innerst mot sola til ytterst. Den hadde gjort livet enklere på minst en naturfagsprøve om jeg hadde kunnet den før.

Sies ca som to "ord": MerVeJoMa JuSaUrNePlu
(altså Mervejoma Jusaurneplu)

Tror jeg foretrekker denne her:

Mary's 'Virgin' Explanation Made Joseph Suspect Upstairs Neighbor

Det finnes visst svært mange forskjellige mnemonic for planetene. Flere av dem er ganske herlige.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-22, 05:56   #212
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Jeg lærte for noen år siden en slags regle for å huske rekkefølgen på planetene, fra innerst mot sola til ytterst. Den hadde gjort livet enklere på minst en naturfagsprøve om jeg hadde kunnet den før.

Sies ca som to "ord": MerVeJoMa JuSaUrNePlu
(altså Mervejoma Jusaurneplu)

Som byer og bystatuser kommer og går også statusen som planet. Pluto er vel nå ikke lenger den niende planeten i solsystemet, den er redusert til dvergplanet, så Plu må egentlig ut av regla.

Jeg lærte en sang

Merkur er den første
Venus nr to
Så kommer jorda
Og mars er der jo
Jupiter og Saturn
Uranus og Neptun
Og så kommer Pluto, den minste av de ni

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-22, 16:02   #213
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Vi lærte flere huskeregler og -sanger på skolen (jeg er født på slutten av 70-tallet), men ingen om byer eller fjorder. En av de jeg husker best er en sang for å huske alle bøkene i det nye testamentet, men den har ikke vært nyttig til annet enn å imponere andre (særlig de som vet at jeg ikke er det minste kristen).

Måtte google litt og fant sangen


(Kilde: youtube.com)
.

Den der sitter som støpt! Jeg kommer aldri til å glemme den.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-22, 17:07   #214
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

I dag lærte jeg (av Skilpadda i en annen tråd) at man kan speilvende bildene fra iPhone slik at de ser ut som på Snap/speilet.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-22, 18:03   #215
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Geografi er ikke lære om land annet en på barneskolen. Senere er det jo bergarter, erosjon, isbreeer, vulkaner, vind og vær etc.

Og byplanlegging, befolkningsgeogtafi, økonomisk geografi, ulandsgeografi osv, osv. Hilsen hovedfag i det.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-22, 18:28   #216
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

I dag lærte jeg (av Skilpadda i en annen tråd) at man kan speilvende bildene fra iPhone slik at de ser ut som på Snap/speilet.

Omg! Kan man? Jeg hater selfier fordi jeg alltid ser så skjev ut i ansiktet og alt er speilvendt!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-22, 20:05   #217
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

I dag lærte jeg (av Skilpadda i en annen tråd) at man kan speilvende bildene fra iPhone slik at de ser ut som på Snap/speilet.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-22, 20:17   #218
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Smarte huskeregler.
Kunne godt tenkt meg å huske planetenes rekkefølge.

Det eneste jeg husker er GROBEGNI. Ikke veldig nyttig men den sitter.
Jeg måtte forresten ta fylkeprøven om igjen for vi måtte ha et visst antall riktig for å få det godkjent. Husker at det var 19 fylker men slet med å plassere noen.

Gubben driver stadig og synger på månedsregla. Han husker den enda, til tross for at han nærmer seg 60 år....

Her er den. Han har ikke lært den på skolen, men av farmoren sin.
http://visearkivaren.blogspot.com/20...-manedene.html

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-22, 20:27   #219
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Omg! Kan man? Jeg hater selfier fordi jeg alltid ser så skjev ut i ansiktet og alt er speilvendt!

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Står i den filtertråden.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-22, 11:34   #220
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Den sangen om nye testamentet lærte jeg også. Har aldri hatt bruk for den, men regler for kryss- og b-tonearter har vært nyttige

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no