Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Ting du lærte som voksen

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-22, 22:13   #181
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg har aldri skjønt at slike huskeregler skal gjøre det lettere å huske. da må man både huske den rare Lille grimme arne trenger ris - i tillegg til Lillesand, Grimstad, Arendal, Tvedestrand og Risør.

Vi lærte en litt lenger strekning:

Reven Tok Alle Gjessene Lørdag Kveld, Mikkel Farer Fort.....: Agderbyene: Risør Tvedestrand, Arendal Grimstad, Lillesand, Kristiansand, Mandal Farsund Flekkefjord

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-22, 23:37   #182
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.829
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

jeg trodde jeg var gamlis - men når gikk dere på skolen, folkens? på internatskole med Stompa omtrent? Med lektor Tørdal som geografilærer?
Mikkel farer fort?!?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 00:53   #183
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Fint med repeat på Sørlandsbyene, men hva var regla for å huske fjordene i Finnmark?? Det står helt stille her!


Sist redigert av Timar : 01-08-22 kl 08:30.
Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 06:31   #184
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.529
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Alle piker liker tørre vafler?

Fjorder er i alle fall mer konstant. En gang i tiden kunne jeg byene i mitt eget fylke. Det var tre. Så kom den der regelen om at det bare kunne bygda kjøpesenter i en by, sammen med liberale regler for hva en by er. Og det ble 6.

Skjedde der der langs sørlandskysten også, eller gjelder de gamle reglene våre fortsatt? Kan ikke huske å ha hørt om sånne småbyer der, men meget mulig ikke så mange andre tenker på de tre siste byene i M&R sånn egebelig heller, og fortsatt tenker det er de tre?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 09:18   #185
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Hvorfor trenger man å vite byene på sørlandet, er mitt spørsmål.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 09:22   #186
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor trenger man å vite byene på sørlandet, er mitt spørsmål.

Det er vel blant ting man skjønte som voksen. All den tiden man brukte på merkelige ting som barn
Både på eget initiativ, og andres.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 09:34   #187
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.549
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor trenger man å vite byene på sørlandet, er mitt spørsmål.

Kanskje til geografi-prøvene?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 09:59   #188
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Kanskje til geografi-prøvene?

Og da er spørsmålet mitt, hvorfor trenger man geografiprøver?

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 10:03   #189
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Nei, nå begynner dere å bli dramatiske her

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 10:23   #190
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Eneste regla jeg husker er edelgassene - hei Nelli, arme krok. Men så var det to ekstra som ble oppdaget etter at reglen ble laget, de er det verre med

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 10:32   #191
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.024
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Har hatt bruk for reglene som forteller hvor mange # eller b en toneart har. Byer på sørlandet tror jeg aldri var pensum her oppe.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 10:32   #192
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Jeg trodde sånne regler var kastet ut omtrent samtidig med flere byer i Belgia. Har aldri lært en eneste regle for å huske noe som helst på skolen.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 10:38   #193
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.858
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Vi lærte flere huskeregler og -sanger på skolen (jeg er født på slutten av 70-tallet), men ingen om byer eller fjorder. En av de jeg husker best er en sang for å huske alle bøkene i det nye testamentet, men den har ikke vært nyttig til annet enn å imponere andre (særlig de som vet at jeg ikke er det minste kristen).

Måtte google litt og fant sangen


(Kilde: youtube.com)
.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 10:39   #194
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.961
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Regler for fjorder i Finnmark og sørlandsbyene er slik jeg har lært av min mor og ikke på skolen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 11:03   #195
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.529
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Fjorder i Finnmark var i alle fall pugget på skolen for min del. Som voksen bruker jeg heller google maps om jeg trenger vite rekkefølge på fjorder eller byer.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 11:20   #196
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.864
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Jeg er ganske sikker på at jeg aldri har måttet pugge sørlandsbyer. Trosbekjennelsen derimot, den kan jeg fremdeles på rams.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 11:20   #197
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.930
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Har hatt bruk for reglene som forteller hvor mange # eller b en toneart har. Byer på sørlandet tror jeg aldri var pensum her oppe.

Jepp. Me too.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 12:58   #198
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Regler for fjorder i Finnmark og sørlandsbyene er slik jeg har lært av min mor og ikke på skolen.

Samme her.
Men kan noen komme med denne regla for fjordene i Finnmark?

Kan huske svakt noe om Gratangen, Lavangen, Salangen og Malangen, men det var jo Troms.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 12:59   #199
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.300
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Skulle ønske de hadde lært oss sånne regler om fjorder og byer, for da hadde jeg lært meg det. Men det gjorde de altså ikke på min skole i Oslo.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-22, 13:41   #200
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.329
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Jeg lærte for noen år siden en slags regle for å huske rekkefølgen på planetene, fra innerst mot sola til ytterst. Den hadde gjort livet enklere på minst en naturfagsprøve om jeg hadde kunnet den før.

Sies ca som to "ord": MerVeJoMa JuSaUrNePlu
(altså Mervejoma Jusaurneplu)

Som byer og bystatuser kommer og går også statusen som planet. Pluto er vel nå ikke lenger den niende planeten i solsystemet, den er redusert til dvergplanet, så Plu må egentlig ut av regla.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no