Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-08, 19:43   #1
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Skolestart nærmer seg (om ikke med stormskritt) for vår eldstefrøken. Vi bor i Oslo, men iom. at vi bor i studenbolig har vi planer om å flytte på oss før den tid.
Vi ønsker å ha dette med skole litt i bakhodet når vi bestemmer oss for hvor vi skal bosette oss. Jeg ser for meg at vi ender opp på østkanten, utenfor sentrum. Vi har snust på ulike steder, alt fra Furuset til Ellingsrud, Karlsrud og Hauketo. Men vi vet jo lite eller ingenting om kvaliteten på de enkelte barneskolene.
Defor lurer jeg på om noen har noen gode eller dårlige erfaringer med ulike Oslo-skoler å dele med oss?

Et annet relatert tema er offentlig versus privat skole. Vi har bekjente som skryter fælt av f.eks St. Sunniva og ulike Montesorri- eller Steinerskoler. Her er jeg veldig usikker selv....
Resultatene til mange av skolene tyder jo på god undervisning. Lærertetthet og engasjerte foreldre er andre ting som taler for et slikt alternativ.
Samtidig er det argumenter mot: Et viktig poeng er at det går imot et sosialdemokratisk hjerte å velge bort den offentlige skolen. Andre viktige argumenter er at man kan få dårligere kontakt med lokalmiljøet, og at elevmassen kan bli vel homogen og lite representativt for dagens samfunn.

Jeg innser at dette ble et litt rotete og minst todelt innlegg, men håper likevel at noen av de kloke FP-damer og menn har noe å fortelle om sine meninger og/eller erfaringer!




Litt usikker om denne ligger i rett forum, beklager om den er feilpostet!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 00:09   #2
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Dytter. *bidrar*

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 00:13   #3
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Vi bor i oslo øst og er fornøyd med vår skole ( navnet sendes på prikk).

Nå har jeg ikke noe forhold til private skoler og kan ikke uttale meg om det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 08:13   #4
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Vi har erfaring fra to grunnskoler. En i sentrum og en i bydel Østensjø. Den sentrum var veldig bra. Den i bydel Østensjø er bare delvis fornøyd med. Mangler litt på å være like god som den i sentrum, men har fantastiske uteområder. Prikk kan sendes.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 08:28   #5
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Storemor går på en skole i Oslo vest, og jeg er kjempefornøyd! Engasjerte lærere, engasjerte foreldre, flott undervisning og god oppfølging.
Jeg er ikke betenkt med østkanten i seg selv(ser vel at vi må flytte utover før eller siden), men jeg er betenkt med å sende mine barn på skoler hvor de vil bli minoriteter. Jeg har ikke noe imot innvandrere, men med for mange av dem virker det som om det kan gå en del utover undervisningen.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 08:37   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Jeg har erfart at miljøet på skoler kan svinge enormt fra kull til kull, og at noen klasser har det både bra sosialt og faglig, der andre har det ikke. Det kan også være store forskjeller på barne- og ungdomstrinnet. Vi er i samme tankeprosessen som dere, selv om skolestart er tre år unna.

Montessori: Den eneste Montessoriskolen i Oslo ligger på vestkanten og selv om jeg elsker pedagogikken, så vil jeg ikke at barnet mitt skal ha reiseveien, og jeg vil ikke at han skal bli tatt ut av nærmiljøet på den måten.

Steinerskolen: Kvaliteten er helt og holdent avhengig av læreren. Så vidt jeg vet ligger den skolen også på vestkanten (Hvis det ikke er en på Grünerløkka også?) og samme argument med reisevei/nærmiljø gjelder. Det går omtrent bare vestlige barn der, noe jeg syns er negativt. Man bør også huske at Steinerskolen er ikke bare et pedagogisk alternativ, men også et livssynsalternativ, og man bør sette seg inn i antroposofien før man velger dette alternativet.

St. Sunniva: Nok et livssynsvalg, og katolikker er prioritert til skoleplass. Ligger i sentrum, så reiseveien trenger ikke bli så ille, men barna vil ikke nødvendigvis bo i nærmiljøet.

Friskolen: Artig utgangspunkt, desverre har jeg bare hørt dårlige erfaringer med den. Når alt er lagt opp fritt er man nødt til å ha en sterk grunnstruktur med gode rutiner, det har de ikke.

Franske/Tyske/Internasjonale skolen: Alle tre ligger på ulike steder på vestkanten og spåket kan være en hindring. I tillegg kan de ha litt annerledes pedagogikk enn den norske skolen, dette bør man sette seg inn i og finne ut om man er komfortabel med. Regner også med at barn som er franske/tyske/amerikanske blir prioritert.

Så etter å ha gått igjennom denne lista tror jeg vi ender på en nærskole, men hvilken avhenger av hvor vi flytter. Vi sogner foreløpig til Sagene Skole, som jeg er litt i tvil over. Selv om jeg tror det er den beste i bydel Sagene og blir vi boende kommer nok sønnen vår til å gå der.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 29-02-08 kl 15:29. Årsak: Montesorri, Montesory, Montessori!
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 10:50   #7
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Vi har stått ovenfor valget og har foreløpig valgt en vanlig skole i Oslo nord-øst. Det er en skole med 60% barn med annen kulturell bakgrunn og de scorer ganske dårlig på de nasjonale prøvene. Men, det som gjør meg mest skeptisk er basestrukturen som de har brukt litt tid på å organisere fornuftig. Når det er sagt underviser jeg på samme trinn selv, på en annen skole og nivået skolen til storebror holder er omtrent det samme.

Et vanlig oppegående barn med vanlig oppegående foreldre vil, tror jeg, klare seg fint på de aller fleste skoler. Men det er klart at både skolen der vi har storebror og skolen der jeg jobber har enorme utfordringer.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 15:13   #8
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Takk for svar!
Vi får tenke videre på dette....

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 17:45   #9
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.218
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Friskolen: Artig utgangspunkt, desverre har jeg bare hørt dårlige erfaringer med den. Når alt er lagt opp fritt er man nødt til å ha en sterk grunnstruktur med gode rutiner, det har de ikke.

Er det denne?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 17:51   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Er det denne?

Ja, den var det! Nyskolen, var det. Samme som står bak forsøksgym.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:03   #11
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Jeg har ikke peiling på Oslos skoler, men har hørt om Lutvann skole. De driver på en spennende måte med mye uteskole blant annet. http://www.lutvann.gs.oslo.no/

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 19:48   #12
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.218
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, den var det! Nyskolen, var det. Samme som står bak forsøksgym.

Så de du kjenner er ikke fornøyde? Vi vurderer å søke Storesøster dit, men det er kanskje ikke noen god idé, da. Vil gjerne vite mer, hvis du vil fortelle.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 20:03   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer fra grunnskoler i Oslo?

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Så de du kjenner er ikke fornøyde? Vi vurderer å søke Storesøster dit, men det er kanskje ikke noen god idé, da. Vil gjerne vite mer, hvis du vil fortelle.

Vi kan ta det i en PM!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no