Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fiskemiddag-inspirasjon

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-18, 22:30   #41
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.904
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Jeg laget den laksen med spinat (men uten feta) i dag og det var kjempegodt. Takk for inspirasjonen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-18, 00:18   #42
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.488
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

http://www.treningsfrue.no/2018/01/2...s-ukas-middag/
Denne hadde vi forrige uke. Ungene mente det var en light-versjon av bacalao og likte den ikke, men kanskje den passer noen andre.
Jeg har også prøvd mange gode fiskeoppskrifter som jeg har funnet på bloggen til fotballfrue.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-18, 21:19   #43
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Takket være denne tråden har vi hatt fire fiskemiddager denne uka (mot max 1 til vanlig). Det ble en veldig positiv overraskelse for alle. Tror jeg gjentar utfordringen/suksessen neste uke.

Denne uka så slik ut
1) torsk i form med bacon og grønnsaker m/rømme over +potet
2)fiskekaker og rotgrønnsaker på panne med rømmedressing
3)stekt laks med mangosalat, rømme og spyastekt fenikkel +ris
4)innbakt torsk med hollandaisesaus, rå grønnsaker i staver og søtpotetfries

Neste uke tror jeg blir;
1) lettsaltet torsk m/bacon, eggesmør, potet og gulrot
2) fiskeburger med stekt løk og stavgrønnsaker
3) fisketaco m/laks
4) torskecurry (Tallulah sin)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 13:14   #44
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.089
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Superenkel. Supergod.

http://www.halvorsfisk.no/oppskrifte...bakt-klippfisk

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 13:27   #45
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Laksepasta:
Kok opp vann og tilsett tagliatelle pasta

I mens det koker lager du til sausen
Hakk opp en løk og stek blank i smør
Hell oppi en ca 3 dl kremfløte og kok til den er tykkere
ha opp ca 600 gram laks, i biter
salt og pepper etter smak
tilsett en boks tørkede erter så de blir varme mens laksen trekker ferdig

Enjoy. Stor favoritt blandt store og små.

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 13:31   #46
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Takk for alle tips!

I dag skal vi ha laksewraps, med meksikansk bønnestuing og pico de gallo til. Jeg spiser ikke tortillas og rømme til, men det funker helt fint uten. Jeg krydrer laksen med hjemmelaget tacokrydder og limesaft.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-18, 13:44   #47
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.812
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Vår laksepasta er sånn: Kok pasta (vi bruker også tagliatelle). Surr fire fedd hakket hvitløk og litt tørket chili i en blanding av olivenolje og smør. Stopp stekingen med ca. en dl hvitvin. Ha i en dl vann og en fiskebuljongterning. La koke til pastaen er nesten ferdig (fyll på med mer vann om det koker helt inn), ha i laksebiter og svisj dem rundt i sausen et minutts tid. Bland laks og saus i den helt nykokte, varme pastaen, laksen blir ferdigkokt av varmen fra pastaen. Ha i en haug hakket persille og en liten klatt smør, smak til med salt, pepper og noen splæsjer sitronsaft, bland godt og server med en gang.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-18, 12:04   #48
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.836
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Skal leses skikkelig.
Vi er dårlig på fiskemiddager men har de siste ukene hatt fiskekaker en gang i uka.
Fiskekaker, poteter og raspet gulrot + smør og det er utrolig godt.
Rotgrønnsaker fra pose i en form med laksebiter og litt smør her og der, og inn i ovnen en halvtime ble også veldig godt mottatt så det skal gjentas. Vi må ha mer poteter oppi da.

Vi har prøvd fiskeburger men det ble helt feil for oss. Forventer den burger`n og så smaker det bare rart.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 22:26   #49
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

I dag hadde vi torskenuggets med Sørlandschips-panering! Jeg burde brukt lettsaltet torsk for mer smak, for det ble mye mindre salt enn jeg trodde. Men paneringen var veldig sprø! Jeg skal prøve igjen, muligens med chips med både salt og pepper, eller kanskje paprika?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-18, 23:04   #50
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Laks med kremet spinatsaus og pasta

Kok inn ca 1.5 dl eplejuice til halv mengde, ha i ett par never hakka fersk spinat eller noen kuber frossen spinat, litt finhakka brokkoli og en boks kremost med krydder eller urter. La dette koke noen minutter før vi kjører sausen med stavmikser og smaker til med sitronpepper. Serveres med ovnsbakt laks og pasta. For ekstra gr.saker så server med dampet brokkoli og sukkererter el aspargesbønner.

Laks med mangosalsa og ris

Stek laks i ildfast form med litt soyasaus og sesamfrø på toppen.
Finhakk en moden mango, en paprika, en halv agurk, en liten chili, 1 ts revet ingefær. Tilsett hakka koriader, 1 ss honning og 1 ss soyasaus.
Kok ris som vanlig.

Laks med cf-saus, steikte poteter og gr.saker

Dl laks i biter og stek i panne med litt soyasaus. Tilsett en halv boks creme fraiche og topp med finkakka basilikum. Del poteter i båter og kok i vann med 1-2 ts natron i 5 min. Vend så i litt olje, salt og pepper og stek gylne i ovnen. Vi bruker grønne grønnsaker til: brokkoli, sukkererter, aspargesbønner el asparges.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-18, 18:27   #51
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.009
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

I dag hadde vi torskenuggets med Sørlandschips-panering! Jeg burde brukt lettsaltet torsk for mer smak, for det ble mye mindre salt enn jeg trodde. Men paneringen var veldig sprø! Jeg skal prøve igjen, muligens med chips med både salt og pepper, eller kanskje paprika?

Kan du skrive ned fremgangsmåte? Dette er noe jeg vil prøve.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-18, 21:25   #52
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.902
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Kan du skrive ned fremgangsmåte? Dette er noe jeg vil prøve.

Skjær torskefilet eller annen hvit fisk i passelige biter. Så visper du sammen et egg og har i en skål. I en annen skål har du mel. Og i en tredje skål har du finknust Sørlandschips. Ta en og en fiskebit og dypp først i mel, så i egg og så i chipsen. Legg på bakeplate med bakepapir. Stekes på ca 200 grader, tror kanskje i 10-15 minutt.

Som sagt så ble ikke saltsmaken på chipsen så tydelig som jeg hadde trodd. Kanskje lurt å salte og pepre fiskebitene først?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-18, 23:09   #53
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.206
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

I dag hadde vi torskenuggets med Sørlandschips-panering! Jeg burde brukt lettsaltet torsk for mer smak, for det ble mye mindre salt enn jeg trodde. Men paneringen var veldig sprø! Jeg skal prøve igjen, muligens med chips med både salt og pepper, eller kanskje paprika?

Hørtes nydelig ut.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-18, 09:20   #54
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Plukkfisk er godt, og en fin måte å få brukt opp rester på. Elsket det som barn, men må med skam melde at jeg har ikke lagd det selv på sikkert tjue år.

Vi har hatt dilla på laks med blåskimmelost noen år nå. Snitt i midten av laksebiten, legg blåskimmelost i, og stek i ovnen. Himmelsk tilbehør er aspargesbønner stekt i panne, vær raus med hvitløken.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-18, 16:52   #55
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Fiskemiddag-inspirasjon

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.


Som sagt så ble ikke saltsmaken på chipsen så tydelig som jeg hadde trodd. Kanskje lurt å salte og pepre fiskebitene først?

Jeg har alltid salt og pepper i melblandingen. Sørlandschips var en ny vri, den må jeg teste ut. Mandelflak er også godt.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no