Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Råd mot maur

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-07, 20:51   #1
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Råd mot maur

Kjøpte hus for en stund siden, og det kryr av maur her.De bor i bakken.

Har prøvd forskjellige råd, tips og vink, men de blir hvertfall ikke borte.KOm hjem fra jobb her om dagen, og det myldret av maur inne, på gulv, bord og sofa.

Da måtte jeg kjøpe gift og legge ut foran dørene, har tidligere prøvd med kanel og gjær, men det virker ikke i lengden.

Noen som har barnevennlige råd og tips?

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 20:53   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: råd mot maur

Hvis det er sånne små sukkermaur så har det hjulpet veldig her med sånne grønne bokser med gift inni. Man knekker av forseglingene og setter boksen der de kommer inn. Det er også mer barnevennlig enn løs gift, selv om det er vel ikke noe for barn å holde på med det heller. Vi kjøpte boksene på Plantasjen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 20:55   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: råd mot maur

Et gammelt råd er å bruke diesel for å avskjerme dem.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 20:59   #4
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: råd mot maur

Vi kjøpte en bolig hvor maurene veltet ut av vegger, bak lister og gjennom sprekker. Det var helt pyton. Vi fant ut at de stortrivdes under hellene utenfor huset. Da vi fjernet hellene og byttet sanden med steinmel (bygget terrasse oppå), forsvant de. Det er vel bortimot fire år siden, og vi har ikke sett en eneste maur inne siden.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 21:04   #5
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: råd mot maur

Oi, vi har steinheller rett utenfor verandadøren..

Men vi har små "tuer" i bakken over alt i hele hagen. Har gått med spade, gravd opp og helt nedi maurgift, men det ser ut som om de bare flytter seg 10-15 cm lengre bort og bare fortsetter å bo der.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:02   #6
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Råd mot maur

Da vi bodde i sokkelleilighet for noen år siden fikk vi maur innvasjon.
Det måtte komme et firma og sprøyte. "Sprøytemannen" fortalte det at maurene trivdes veldig i isoporplater som hus ofte er bygget på. Der bor de og kommer opp og inn i huset når de finner det for godt.

Det er noe skikkelig dritt, men vi ble kvitt de ihvertfall.

Lykke til.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 11:04   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Råd mot maur

De boksene Maximillia nevner er helt geniale! Vi var veldig plaget av sukkermaur som kom inn, helt til jeg putta en boks under sofaen i stua og en boks under oppvaskmaskina på kjøkkenet - altså slik at gutta ikke kommer til dem, selv om det ikke skal la seg gjøre at ungene får noe ut av dem.

En ukes tid etter har vi knapt en maur inne.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 12:17   #8
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Råd mot maur

Takk for alle råd tips og vink, de skal prøves alle som en!!

Har strødde gift v dørene, så nå har vi ikke problemet med maur inne, men det er rigelig ute.

Steinhellene skal snart fjernes, så da får vi se hva slags snadder vi har under de.

Takk igjen!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 13:38   #9
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Råd mot maur

Du kan jo prøve å snakke til de, ja, be de om å være så snille å dra sin kos liksom....







Neida...Tull på meg.
Det er bare det at jeg tilfeldigvis så en av de første episodene av "Six feet under" i går kveld. Hun vegetardama som Nate fikk barn med, lå faktisk på alle fire og forsøkte å snakke maurene som innvaderte huset hennes, til fornuft. Hun ba de pent om å dra.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 13:50   #10
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Råd mot maur

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Du kan jo prøve å snakke til de, ja, be de om å være så snille å dra sin kos liksom....







Neida...Tull på meg.
Det er bare det at jeg tilfeldigvis så en av de første episodene av "Six feet under" i går kveld. Hun vegetardama som Nate fikk barn med, lå faktisk på alle fire og forsøkte å snakke maurene som innvaderte huset hennes, til fornuft. Hun ba de pent om å dra.

Har ikke prøvd å prate med de,men utstemmen har vært seriøst ibruk!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 15:27   #11
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Råd mot maur

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Har ikke prøvd å prate med de,men utstemmen har vært seriøst ibruk!!


Det hjelper nok ikke å kjefte. Å snakke rolig er nok det pedagogisk riktige her.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 16:26   #12
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Råd mot maur

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Det hjelper nok ikke å kjefte. Å snakke rolig er nok det pedagogisk riktige her.

:har rolig stemme, fotformsko og flagrende gevanter, klar for maurutrydding:

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 16:50   #13
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Råd mot maur

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

:har rolig stemme, fotformsko og flagrende gevanter, klar for maurutrydding:


Dette blir spennende.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 17:14   #14
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Råd mot maur

En kollega nevnte kanel en gang når vi snakket om plagsomme maur. Verd et forsøk?

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 18:37   #15
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Råd mot maur

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

En kollega nevnte kanel en gang når vi snakket om plagsomme maur. Verd et forsøk?

Har prøvd, men det er mer for å holde de unna, ikke for å bli kvitt de. Også så regner og blåser det bort.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 19:42   #16
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Råd mot maur

Et godt tips: Få de vekk.

Vet ikke jeg. Maur-gift?

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:44   #17
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Råd mot maur

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Et godt tips: Få de vekk.

Vet ikke jeg. Maur-gift?

Har lagt ut maur-gift der jeg "må", men hadde håpet å få de vekk med en litt mer barnevennlig metode.

Men tror nok jeg må nedover og kjøpe maurbokser i morgen!!

Har prøvd å grave ned maurgift i bakken der jeg ser de bor,men de bare flytter seg. Merkelig at de ikke dør.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 22:52   #18
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Råd mot maur

Jeg husker i min barndom at vi var på hytta. Min mor tok ei diger maurtur i en sekk, rodde ut med båten og hev dem på vannet. I dagene etter kom de svømmende tilbake, klamrende til deler av tua. En måned etterpå var tua nesten like stor igjen.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 08:38   #19
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Råd mot maur

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg husker i min barndom at vi var på hytta. Min mor tok ei diger maurtur i en sekk, rodde ut med båten og hev dem på vannet. I dagene etter kom de svømmende tilbake, klamrende til deler av tua. En måned etterpå var tua nesten like stor igjen.




Det forundrar meg ikkje, for å seie det sånn! Etter 10 års kamp mot alle maurtuene i hagen (under heller, mosedottar, i blomsterbed....) er eg storleg imponert over overlevelsesevna dei viser. Utan at eg har tenkt å gje meg av den grunn!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 09:39   #20
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Råd mot maur

Opprinnelig lagt inn av Olvina, her.



Det forundrar meg ikkje, for å seie det sånn! Etter 10 års kamp mot alle maurtuene i hagen (under heller, mosedottar, i blomsterbed....) er eg storleg imponert over overlevelsesevna dei viser. Utan at eg har tenkt å gje meg av den grunn!

Sånn har jeg det å!!

"att du ikke gir opp" sier mann, men jeg tar med spaden og går rundt og graver. :manisk:

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no