Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-21, 14:32   #21
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.916
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Siden det er overproduksjon av kattunger så bør kastrering være hovedregelen.

Dette, og som Taien m.fl. også bekreftet.

Jeg har hatt flere katter og det er skrekkelig når de blir syke og/eller gamle. Det jeg, og folk her inne ser det ut til, mener må til er bl.a.

  • Kastrering
  • Veldig god kontroll om katten går løs ute (løse katter dreper vanvittig mange fugler og andre dyr)
  • Vaksiner og oppfølging på det
  • Plan for kattepass når dere er bortreist mer enn et døgn
  • Vær sikker på at dere vil synes det er kos også om et, ti, femten og tjue år
  • Plass til minst to kattedoer

Lykke til.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 15:01   #22
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

La meg få understreke at jeg mener kastrering er hovedregelen. Med mindre man skal bruke katten i avl, altså. Da er p-piller tingen (om det ikke er en innekatt man er 100% sikker på ikke klarer å snike seg ut). Min ble som sagt kastrert strax han nådde vektgrensen.

Men minst to kattedo?? Why? Jeg hadde to kattedo, et toppe og ett nede da han var kattunge, men nå har jeg kun kattedo på gangen nede, og det funker brillefint.

Og mulig det med mangel på kattunger skyldes folk som får deg coronakatter ja. Det er vel mye det samme med hunder har jeg hørt. Og de som bare kvitter seg med katter/reiser fra/dumper dem har jeg aldri forstått. Leste en artikkel her i avisen som hadde kastet to kattunger ut av bilen i fart. Jeg håper virkelig de som så det anmeldte det og at de skyldige straffes.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 15:09   #23
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.839
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Tusen takk for mange nyttige innspill.
Kastrering/sterilisering er en selvfølge
Jeg mener det skal gå i orden med kattepass om nødvendig. I hvert fall de første 5-6 årene. Seinere finner jeg nok måter å fikse det på også.

Velger jeg katt, skal jeg ha den til den ikke er mer. Det er derfor jeg bruker så mye tid på å bli helt sikker på at det er dette jeg vil.


Hvordan kan man ha kontroll på «utelivet» og småfuglspisingen når katten vandrer ute?
Jentekatt eller guttekatt? Er det noen problemer å være obs på med de ulike?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 15:46   #24
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Hvordan kan man ha kontroll på «utelivet» og småfuglspisingen når katten vandrer ute?

Det kan man ikke. Jeg har satt bjelle på mine innimellom, men ser ikke ut til å gjøre noe særlig fra eller til. Mine dreper klart mest mus og jordrotter, men det hender de tar fugler også.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 16:10   #25
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.916
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

(...)
Men minst to kattedo?? Why? Jeg hadde to kattedo, et toppe og ett nede da han var kattunge, men nå har jeg kun kattedo på gangen nede, og det funker brillefint.
(..)

To kattedoer er visstnok for å sikre at den alltid har et trygt sted å gå til. Det funka på den nest siste katten vår som insisterte på at foran badedøra var trygt. Kanskje ikke alle trenger det, at jeg overdriver hukommelsen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 16:11   #26
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Jeg har hatt både hankatter og hunkatter, og de har vært sosiale og kosete alle sammen, så jeg synes ikke det ene er bedre enn det andre. Tror personlighet har mer å si. Og rase. Noen raser er kjent for å være veldig sosiale.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 16:14   #27
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.916
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Neket sin bjelle er en måte. Ikke la katta gå ut er en annen måte. Man kan ha en hage sikret med nettinggjerder e.l. eller holde katten inne når fugler ligger på egg og smådyra får unger.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 16:24   #28
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Vi har hunnkatt. Hun dreper i perioder. Kan gå månedsvis mellom hver gang. Hun blir veldig kry og vil vise frem. Blitt mindre med årene. Jeg mener at man ikke kan ha kontroll på katten ute og at innekatter stort sett er rare fordi de trives best med uteliv. Vår har ikke brukt innedo på mange år og den er tatt bort forlengst.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 16:25   #29
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Har man katt man vil ha kattunger på finnes det vel ikke noe alternativ til p-piller. Å kastrere den vil jo være dumt. Min hannkatt ble kastrert så raskt det lot seg gjøre, selv om den skulle være inne til den har året.

Det vil man ikke om man er et anstendig menneske. Med mindre man har en rasekatt og driver oppdrett på en fornuftig og dyrevennlig måtte.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 17:05   #30
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.839
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Et litt teit spørsmål, kanskje. Hvor setter man en katteluke? I veggen? I terrassedører? I vanlig inngangsdør? Jeg har terrassedører med vindu som går ned til gulvet, så jeg ser ikke helt at det blir plass der. Hva gjør man da? Og er det dyrt eller vanskelig å sette inn? (Når katteluke er det største hinderet er jeg vel egentlig solgt... )

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 17:54   #31
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det vil man ikke om man er et anstendig menneske. Med mindre man har en rasekatt og driver oppdrett på en fornuftig og dyrevennlig måtte.

Mens jeg tenker at å avle rasekatter med sykdommer og feil pga innavl og hva-har-du ikke er nødvendigvis er tingen, og at man fint kan avle «streetmix» så lenge man er strenge hvem man selger til. Ikke gir dem bort til hvem som helst. Å kalle det å få kattunger om ikke foreldrene er renraset og man driver katteoppdret uanstendig… vel. Sorry. Nei. Uenig.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 17:56   #32
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Jeg har kattedør i inngangsdøren. Fullt mulig jeg kommer til å angre til vinteren og må sett ein dør mellom yttergang og innergang. Men for meg var det viktig å ha en dør som gjorde at pus kommer seg inn nå han vil og ikke bare når noen er hjemme og kan slippe ham inn. Jeg fikk naboen til å sette den inn for meg. Var gjort på en drøy halvtime.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 18:00   #33
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Vi har ikke kattedør. Jeg vil ha litt kontroll på hva de drar med seg inn. Men de har både veranda med tak og garasje de kan bruke hvis vi ikke er tilgjengelig. Så man må ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 18:07   #34
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Min sære pus har til nå ikke dratt noe med seg inn (bank i bordet!!). Men om han gjør det, så får det være en del av det å ha katt tenker jeg. Regner med at han har jaktinstinkt selv om han kun spiser tørrfôr og nekter å røre noe som helst som ikke er kjøpt på dyrebutikk og knaser når han spiser det.

Håper han holder seg borte fra fugl, men må vel ta rotter. Husker godt hvordan rottene poppet opp i muren der vi bodde før de par-tre månedene eks-svigers ikke hadde katt.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 18:07   #35
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.441
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Vi har ikke katteluke. Har heller ikke noe naturlig sted å sette den, og OM vi reiser fra ham en natt så vil jeg ha ham inne. Ellers har vi høy servicegrad på å slippe inn og ut. Han ligger og venter på oss oppunder taket til naboen, på toppen av utelampa, så han har både ly og varme.

Mannen bygde kattehus med katteluke til ham på trappa ute. Det har aldri blitt brukt..

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 20:25   #36
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Mens jeg tenker at å avle rasekatter med sykdommer og feil pga innavl og hva-har-du ikke er nødvendigvis er tingen, og at man fint kan avle «streetmix» så lenge man er strenge hvem man selger til. Ikke gir dem bort til hvem som helst. Å kalle det å få kattunger om ikke foreldrene er renraset og man driver katteoppdret uanstendig… vel. Sorry. Nei. Uenig.

Sykdommer og inavl er åpenbart ikke fornuftig og dyrevennlig.

Avler man på gatekatter har man ingen kunnskaper om hva man avler på av sykdom eller genfeil. Kattemoren har ingen glede av det. P-piller til katter øker sannsynligheten for kreft, betennelse i livmoren og diabetes markant. Man har heller ingen reell kontroll over om katten faktisk spiser dem, mange katter gjemmer pillene i kinnene og spytter dem ut, eller de kan komme opp igjen når katten spyr opp en hårball eller mat. Markedet trenger ikke flere katter, det finnes allerede alt for mange katter som trenger nye hjem, og man har heller ingen faktisk kunnskap om hvem man selger til. Folk har vist seg å være villig til å betale noen tusenlapper for katter de etterlater eller mishandler. Så jo, å avle på gatekatter er ikke bare uanstendig, men også provoserende egoistisk. Det finnes ingen gode grunner til å gjøre det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 20:43   #37
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Nå snakker vi muligens om to helt forskjellige ting da. Du snakker om gatekatter, jeg snakker om å avle på katter som ikke er rene raser. Skrev «streetmix», la meg heller si huskatt da, om det gjør det lettere å forstå.

Min huskatt er forøvrig kastrert og skal ikke avles på, så jeg forstår ikke helt hvorfor jeg gidder å diskutere dette, men ansvarlig kattehold er ansvarlig kattehold uavhengig av om man har en rasekatt eller en huskatt.

Forøvrig usikker på om kattemor ikke har glede av å få kattunger, er det forsket på det? Mulig jeg har sett for mye TikTok for mitt fremste argument mot å få kattunger ville faktisk være at det er rimelig grusomt å skille mor og barn. Fullt mulig jeg tar helt feil der da.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 20:59   #38
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Huskatt og gatekatt er vel det samme? Jeg har ikke hørt ordet streetmix før, men gatemix er jo et vanlig ord for avl på katter som ikke er rasekatter.

Bjarne Braastad anbefaler kastrering og hevder at katter ikke har noe bevisst forhold til at de aldri får avkom, og at løpetid, drektighet og oppfostring av kattunger er stressende for dem. Han er jo professor i katt, så jeg antar han har forsket på det, men jeg innrømmer at jeg ikke har finlest forskningen hans akkurat. Tidligere ble det jo også hevdet at katter trengte å få et kull før de ble kastrert, men dette er tilbakevist (av forskning) og det er også vist at kastrering før kjønnsmoden alder gjør risikoen for jurkreft hos hunkatter nærmest ikke-eksisterende.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 21:21   #39
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.


Forøvrig usikker på om kattemor ikke har glede av å få kattunger, er det forsket på det? Mulig jeg har sett for mye TikTok for mitt fremste argument mot å få kattunger ville faktisk være at det er rimelig grusomt å skille mor og barn. Fullt mulig jeg tar helt feil der da.

Jeg syns å huske at jeg har hørt at villkatter oftest vil støte fra seg kattungene når de er avvent og ikke lenger trenger mor. Eierløse usteriliserte hunner vil jo gjerne bli gravide igjen veldig kjapt og må ta seg av nye kull. Så jeg har ikke inntrykk av at katter har et behov for å være sammen med kattungene og blir lei seg når de drar så lenge de ikke gis vekk for tidlig.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-21, 22:34   #40
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katt? Ja eller nei? Og hva må til?

Igjen, jeg er veldig for kastrering/sterilisering av katter med mindre man har en katt man gjerne vil ha kattunger på under kontrollerte forhold. Ikke fordi kattunger er kos eller noe, men fordi det er en frisk katt med gode egenskaper og man enten vil beholde dem selv eller skal selge til seriøse eiere. Uavhengig av om det er huskatt eller rasekatt.

Input, takk for tips om katteforsker, har lest litt nå og funnet ut at det at katten min legger seg på ryggen og ruller rundt igjen og igjen når vi kommer hjem er et tegn på at han er en glad, trygg og tilfreds katt. Ikke det at det var en overraskelse. Han er supersosial og kosete. Går tur med naboen og nabohunden hver morgen, og hopper opp i fanget på alle gjester.

Vi fikk ham forresten da han var åtte uker. Han var enebarn og moren var møkkalei ham og avviste ham.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no