Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ribbe - nybegynnertråd

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-20, 10:13   #21
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Interessant zintara. Har den da ligget innsmurt med salt og pepper i kjøleskapet tre dager først?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 10:20   #22
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Jeg rister hele pepperkorn og knuser dem i morter og bruker de som pepper til ribba. Det blir da en rundere smak på pepper når den er ristet i panna først og knust, og kan da bruke masse pepper på ribba.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 10:23   #23
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Interessant zintara. Har den da ligget innsmurt med salt og pepper i kjøleskapet tre dager først?

Nei, men man kan gjerne ha pepper i saltlaken. Jeg har gjerne opp i et par laubærblad også. Og så peprer jeg den før den skal i ovnen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 14:53   #24
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jeg sverger til denne: https://heiamat.no/2014/11/26/verdens-beste-ribbe/
Den blir alltid perfekt

Ja! Gjør det sånn.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 15:04   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Jeg ser at Heia-mat gjør det ganske likt som mannen min, men at NRK sin oppskrift starter med at man skal ha kokende vann på svoren før man putter ribba i ovnen med svoren ned (helt tidlig på morgenen). Dette skal visst gjøre at den "lukker seg". Men ellers ser de to metodene veldig like ut, så jeg tenker at begge funker fint.

Mannen min har investert i et eget ribbestekebrett med en rist oppi som løfter ribba fra bunnen. Jeg ser at dette ikke koster noen vill formue på Jernia, så det kan tas opp til vurdering. Vi lager ribbe flere ganger pr år, for det blir jo så innmari godt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07

Sist redigert av Tjorven : 07-12-20 kl 15:36.
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 15:35   #26
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.032
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Det er også NRK-måten jeg linker til i mitt første innlegg. Blir alltid sprø svor av det.
Når en heller kokende vann (med litt salt) over ribba, spriker svoren og det er lett og se hvor den eventuelt ikke er skåret helt gjennom.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 17:49   #27
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Jeg synes ribber er tung mat og at ribbekjøttet er evig nok, trenger ikke medister og pølse til, så det var lurt med geønnsakarbonader.
Siden det er så tungt og fett synes jeg den fortjener mye tilbehør. Jeg bruker hjemmelagd rødkål, jeg trenger ikke begge kålene.
Dampet eller ovnsbakt gulrot, ertepuré, gjerne rosenkål, syltede rødbeter, sylteagurk, stekte epler og svisker.
Jeg tømmer ut mesteparten av sjyen som er i forma når er en halvtime igjen av stekinga, har den i en bolle med romslig bunn og setter i fryseren slik at fettet stivner og man kan ta ut sjyen uten så mye fett og servere til. De som foretrekker ribbefett får selvfølgelig det.
Noen ganger lager jeg en saus til, men igjen for meg blir det for tungt og fett.

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 07-12-20 kl 18:10. Årsak: Tastefeil
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 17:53   #28
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.102
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Anbefaler veldig å lage Hellstrøms vinterfruktkompott som tilbehør:

Kok en blanding av tørket frukt (fiken, aprikoser, rosiner) i rødvin og noen spiseskjeer rødvinseddik i ca en halv time, eller til væsken er fordampet. Kan fint lages nå og fryses ned. Ellers anbefaler jeg egentlig hele Hellstrøms ribbeoppskrift.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 18:05   #29
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Takk

Nå ble vi veldig inspirerte av Nextlife her og lurer på om det kan være godt med kastanjer til.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 18:09   #30
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Det er ikke for å få maks fett at vi har medisterkaker og pølser med. Det er en del av tradisjonen og det som hører med som tilbehør og variasjon. Med familieribbe så er det mye rent kjøtt, og det oppleves ikke så fett. Jeg spiser littegrann sprøstekt svor, men ikke den delen av ribba med mye fett. Medisterkaker og pølser hører med hos oss, alle elsker de grove hjemmelagde medisterkakene og de er en del av måltidet. Med 50% karbonadedeig så er de jo mindre fete også. De små pølsene er vel mest med som pynt, eller om det er små barn som liker dem. Sausen vi lager er heller ikke spesielt mye fett i.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 18:29   #31
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Ja, altså jeg snakker ut i fra meg og hva jeg synes. Jeg tror ikke de som spiser medister og pølser gjør det for å få i seg nok fett.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 18:56   #32
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Takk

Nå ble vi veldig inspirerte av Nextlife her og lurer på om det kan være godt med kastanjer til.

Det tror jeg helt sikkert.

For noen uker siden fikk vi servert rype med russiske erter. Det hadde jeg helt glemt at fantes, og den dype, lett søtsyrlige smaken vil nok også være perfekt til ribbe.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 19:34   #33
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det tror jeg helt sikkert.

For noen uker siden fikk vi servert rype med russiske erter. Det hadde jeg helt glemt at fantes, og den dype, lett søtsyrlige smaken vil nok også være perfekt til ribbe.

Mmm, ryper og russiske erter!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 19:36   #34
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

De siste par årene har jeg lagt ribba med svoren ned i saltlake med natron i et døgn før den skal stekes. Da får jeg sånn boblete sprø svor oppå.

Jet lagde ribbe i går, første gang i livet. Brukte denne måten. 2 døgn i saltlake 30 gram salt per liter vann, og et par teskjeer natron.

Stekte så ribba i 14 timer på 80 grader, for så å skru opp ovnen til maks varme på varmluft. Ble bra!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-20, 21:17   #35
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Vi tenkte å teste ut langtidsstekt ribbe i morgen. Så jeg lagde saltlake og helte over. Men jeg lurer på om jeg har driti meg ut litt nå. Jeg kokte jo opp det forbanna vannet, blandet med salt og natron. Og hadde alt over ribba. Mens vannet var varmt. Har jeg ødelagt hele driten nå?? Trengte kanskje ikke vannet å koke for å blande ut natron og salt?
Jeg egner meg altså så dårlig på sånne ting kjenner jeg.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-20, 07:48   #36
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ribbe - nybegynnertråd

Takk for hjelp og støtte. Jeg laget ribben i går og den ble god. Med sprø svor.

Dessverre hadde en av gjestene våre fått vondt i halsen, så de kom ikke. Det ble veldig mye mat på oss. Men rester i kjøleskapet er det jo ikke noe galt med.

Konklusjon: pinnekjøtt er enklere og bedre. Men det er godt å ha noe å kunne variere med og det føles veldig bra å vite at jeg kan lage ribbe.

Neste prosjekt er porchetta, italiensk ribberull.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no