Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvordan velge valp?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-13, 19:56   #61
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velge valp?

Sneglo, hvordan ER livet med fem hunder? Kan du ikke skrive litt i en egen tråd, så slipper vi å ødelegge tråden. Jeg lurer på alt. Hvordan du bor, lufting og turer, ja, alt...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 20:12   #62
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velge valp?

Jeg er helt enig i at det er et stort ansvar å ha hund og at man må kunne tilby det som dette levende vesenet trenger hele levetiden. Det var ikke spesielt kommentarer her inne jeg tenkte på heller, mer summen når man er så dum å fortelle omverdenen at man vurderer valp.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 20:16   #63
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velge valp?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg er helt enig i at det er et stort ansvar å ha hund og at man må kunne tilby det som dette levende vesenet trenger hele levetiden. Det var ikke spesielt kommentarer her inne jeg tenkte på heller, mer summen når man er så dum å fortelle omverdenen at man vurderer valp.

Jeg er enig i det også, altså. Det er jo kjempekoselig med hund, og jeg regner med at de fleste som skaffer seg det har tenkt gjennom det. Og jeg elsker at flere folk får seg hund!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 20:24   #64
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan velge valp?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Sneglo, hvordan ER livet med fem hunder? Kan du ikke skrive litt i en egen tråd, så slipper vi å ødelegge tråden. Jeg lurer på alt. Hvordan du bor, lufting og turer, ja, alt...

Ikke så ofte jeg har alle 5.
Xn og jeg sjonglerer litt kommer ann på løpetid, ferie, unger osv.
Men reiser en på ferie har den andre alle. Og det er ikke så mye stress som mange kanskje tror. Rett og slett fordi de er en godt innarbeidet flokk med sine rangordninger som fungerer som gull.

Man skal ALDRI undervurdere hundenes rangordning. Det er den som holder ro i flokken. Utrolig artig å se hvor kontroll Sasha har på de yngre når de alle er samlet. Hehe.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:38   #65
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velge valp?

Jeg synes det er supert at folk legger ut det som ikke er solskinnshistorier også. Og dere har kommet med mye god info her!

Når Mathilde sier tre gåturer om dagen. Er det snakk om tre lange turer? Eller er det vanligst med en langtur og to lufteturer?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 10:48   #66
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velge valp?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg synes det er supert at folk legger ut det som ikke er solskinnshistorier også. Og dere har kommet med mye god info her!

Når Mathilde sier tre gåturer om dagen. Er det snakk om tre lange turer? Eller er det vanligst med en langtur og to lufteturer?

I praksis blir det jo gjerne en langtur og to lufteturer som er såpass at hunden får bæsja (det vil ikke min gjøre nær vårt hus). For noen hunder vil ikke det være mosjon nok, noen er lagd for å slite seg ut. Jeg har en ganske liten hund, men synes ikke egentlig en lang tur og to småturer er nok for ham. Det blir mye innetid. Han sover store deler av dagen og gjør lite ut av seg, men jeg synes ikke det er mye til liv å være inne 22 timer i døgnet, liksom. Om sommeren går han løs i hagen, da er samvittigheten litt mindre svart.

Sånn egentlig synes jeg ikke man skal ha hund hvis man ikke er aktive friluftsmennesker, og helst har en jobb som tillater at hunden kan være med mesteparten av dagen. Det ekskluderer jo de fleste, så mange synes så klart det er alt for strengt. Det er likevel noe å tenke over - 21-22 av 24 timer innendørs. Da velger man i alle fall en liten rase som trives inne.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 11:12   #67
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan velge valp?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg synes det er supert at folk legger ut det som ikke er solskinnshistorier også. Og dere har kommet med mye god info her!

Når Mathilde sier tre gåturer om dagen. Er det snakk om tre lange turer? Eller er det vanligst med en langtur og to lufteturer?

Vi er ute ca fem ganger i døgnet. Ol morgenen fem-ti minutter, tissing og bæsjing. Så er det som regel en lang tur i løpet av fomiddagen, alt fra tre kvarter til halvannen time. Veldig væravhengig og årstidssvhengig, har jeg sett etter å hatt henne et år. Så blir det tisseturer om ettermiddagen, tidlig kveld og sen kveld. Er nok ikke nødvendig å gå ut så ofte, men jeg føler liksom hun bør få det... En tissetur kan vare fra to til tjue minutter. Mental trening kan veie opp for turgåing til en vise grad, men man bør drive systematisk med det. De blir veldig slitne av det. Vi er på sosialiseringskurs en gang i uka hele året.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-13, 16:06   #68
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan velge valp?

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Du må velge rase etter hvilken livstil dere har, hvor mye tid dere vil bruke på hunden, tidligere erfaring med hund og din og familiens preferanser når det gjelder pels, størrelse, utseende osv. Videre bør dere utelukke raser som er avlet fram på defekter.

Bruk gjerne tid på å finne fra til en dyktig og seriøs oppdretter som ikke bare tar bryet med å sosialisere valpene, men som også tilbyr oppfølging.

Når det gjelder rasevalg så sjekk opp rasens svakheter ift helse. De fleste raser har sine issues, men det er greit å være klar over hvilke raser som har hvilke svakheter.

Når dere har landet på rase, og skal velge ut en valp fra kullet, så besøk oppdretter flere ganger. Noen ganger vil oppdretter plukke ut valp som matcher den nye eierens livsstil og personlighet, men ofte velger man selv. Studer kullet, se etter atferd ved diing/foring, lek, hvordan valpen reagerer på barn, hvor energisk det framstår, nysgjerrighet, dominans osv. Brøyter valpen seg vei fram til pattene? Ypper den stadig med søsknene? Blir den mye irettesatt av mora? Er den veldig aktiv ift de andre? Har du erfaring med hund og er ute etter en skikkelig utfordring, så velg gjerne en slik valp. Hvis ikke, la den være. Er det en i kullet som piper mye? Som virker nølende til å utforske ting på egen hånd? Viser den ubehag når den blir løftet/holdt? Er oppdretter seriøs, så vil nok også en litt usikker og nervøs valp finne roen etterhvert, men den vil kreve mer av dere.

Jeg ville valgt den valpen som virker ganske laid back, gjerne en som snuser litt rundt på egenhånd og ikke lar seg vippe av pinnen om mor og søsken ikke skulle befinne seg i umiddelbar nærhet. Forholdsvis rolig, viser ingen dominans i lek, men blir heller ikke engstelig om leken er litt røff. Den er ikke den første som piler mot deg, den kommer kanskje diltende etter en stund. Rolig og vennlig hilser den på. Når den er 3-6 uker finner den kjapt roen når du holder den, og sovner ganske raskt i hendene/fanget. Er du uten tidligere erfaring er dette valpen for deg.

Vi har en finsk lapphund som fremdeles er midt i valpetida, 5.5 måned gammel. Rasen er livlig, modig og selvstendig, og lillelappen vår er en liten tøffing med et utømmelig lager av energi. Hun sover i bur om natta og på eget rom. De første ukene hadde vi buret på soverommet for lettere å høre henne når hun ville ut på natta, men flyttet henne på eget rom etterhvert. Uten problemer. Våknet én gang per natt i ca. 7-10 dager, så sov hun rundt. Vi lot henne være alene fra første stund og hun er nå alene hele arbeidsdagen, pluss hun kan være alene i bilen i flere timer. Hun er etterhvert meget godt sosialisert til andre hunder, til trafikk, hester, ulike mennesker og folkemengder. Var med på julemarket, og selv om hun fant enkelte ting noe ubehagelige, - som svære teltduker og presenninger som smalt i kulingen - så får hun ikke panikk. Og med snille mennesker i bodene som deler ut hjorteburger, reinsdyrpølse etc., så ble det etterhvert svært så levelig på julemarkedet!

Den er så søt! Ser dere går forbi vinduet mitt av og til.

Vår er også blitt en staselig kar. Han er nå 8,5 mnd.
Det eneste som henger bittelitt igjen er at han tar skosålene på treningssko . (antagelig de som lukter mest).
Jeg aner ikke hvordan jeg skal få bukt med det, bortsett fra å fjerne skoene selvsagt.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no