Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hva slags hund vil jeg ha?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-14, 14:07   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hva slags hund vil jeg ha?

Jepp! Enda en hundetråd.
Dette ligger langt fram i tid altså, men det bør jo være et gjennomtenkt valg så like greit å starte nå.
Eide en border collie/buhund blanding for en del år siden. Det var ìkke et gjennomtenkt valg ...


Den må selvfølgelig gå sammen med barn.
Ikke trenge voldsomt mye mosjon.
Gjerne ha litt vaktinnstinkt.

Det hadde vært kjekt med valp, men voksen hund er nok enklere all den tid jeg nok kommer til å være alene med tvillingene.
Andre ting jeg burde tenke på? Forslag til rase?
Blandings er jo et alternativ om jeg går for voksen hund.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 14:50   #2
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags hund vil jeg ha?

Flytt til Norge og adopter min!

Tror ikke jeg skal si så mye mer. Jeg tror jeg har gjort det klart i et par andre tråder hva jeg synes om hunder.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 15:19   #3
Urie
Superaktiv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 446
Urie er litt kulUrie er litt kul
Standard

Sv: Hva slags hund vil jeg ha?

Engelsk cocker spaniel

Urie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 16:02   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags hund vil jeg ha?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Flytt til Norge og adopter min!

Tror ikke jeg skal si så mye mer. Jeg tror jeg har gjort det klart i et par andre tråder hva jeg synes om hunder.


Har ikke fått med meg det jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 16:03   #5
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags hund vil jeg ha?

Opprinnelig lagt inn av Urie, her.

Engelsk cocker spaniel

De er jo fine. Det er vel stort sett det jeg vet om den rasen.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 21:10   #6
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva slags hund vil jeg ha?

whippet pleier gå fint med barn, og er ikke krevende når det gjelder mosjon. Glad i å ligge i sofaen også.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-01-14, 21:14   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags hund vil jeg ha?

Eurasier. Herlig familiehund.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 10:01   #8
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags hund vil jeg ha?

MÅ den ha vaktinstinkt? Eller holder det at den sier fra hvis noen kommer? Det siste vil de fleste hunder gjøre hvis de ikke blir plukket det av med trening.

Jeg liker små hunder - spiser lite, små bæsjer og ikke like avhengig av de lange turene. De tar midre plass i bilen (viktig med unger, som tar mer enn nok plass... ) og er lette å reise med. Små hunder er det ofte lettere å få andre til å passe også... Av ovenfornevnte årsaker..... Dessuten liker jeg at de ikke røyter så man må støvsuge 3 gg./ uke. Da står man igjen med hunder som f.eks. Bichon Frisee og puddel. Dette er veldig fine hunderaser, som for noen har et ufortjent dårlig rykte fordi endel gamle damer velger å skaffe seg hund uten å gi dem den treningen de trenger (alle hunder uten utdanning kan bli uoppdragne gneldrebikkjer). Bichon Frisee er jo avlet fram til kosehund (den var vel opprinnelig fotvarmer.... ) mens puddel er avlet fram til andejakt - derav den karakteristiske klippen en del bruker i ekstrem versjon på utstilling, med pels over bringa og dott på halen - det var for å kunne se hunden bedre i vannet. Fordi de ikke røyter, må de klippes. Man kan gjøre det selv eller gå til hundefrisør. Skal de ha lang pels må de også børstes en god del. Har prøvd BF og ulike puddelstørrelser, særlig puddel har vi veldig gode erfaringer med, de er rolige fine familiehunder - uten f.eks. den litt nervøse energien som f.eks. border collie har.

En stor ikke-røytende hundrase er Soft wheaten terrier, den er nydelig golden-gul med litt krøllete pels - den skal jo da også klippes. Har vurdert denne for meg selv, men ble valgt bort fordi vi ville ha en liten hund.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 11:18   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags hund vil jeg ha?

Vi har blandingshund, middels størrelse vi jeg si noen og tjue kilo.
Der er mor full schæfer og far var en blanding: halvt border collie og resten fordelt på setter og labrador.
Hun er mest schæfer i utseende med en del collie størrelse og kropp. Hvitt bryst og flott og utrolig blank korthåret pels. Men røyter en del i perioder.
Født utrolig lydig, godt vaktinstinkt og snill og går godt med ungene. Hun er super letttrent, så vi har sluppet lett unna med trening av basic lydighet, intet problem å gå uten bånd. Men vi merker nå ved 10 mnd alder at aktivitetsbehovet har økt, så det krever noen turer. Hun blir ikke sliten som før. Og vi trener på sosialisering med fremmende mennesker, for dem er hun ikke særlig interessert i.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 11:21   #10
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags hund vil jeg ha?

Takk for tips alle sammen.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no