Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Genser for dummies

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-08, 10:49   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Genser for dummies

Jeg trenger en teskjeforklaring. Hvordan gjør man? Jeg skjønner jo hvordan jeg skal strikke fra håndledd og opp til armhulen, men hvordan feller jeg for å få armen slik at den kan sys på bolen? Og hvordan gjør jeg med bolen når jeg kommer opp til armhulen?

Det har jo litt med antall masker osv. å gjøre antar jeg. La oss si jeg skal strikke en genser til en ettåring. How do I do that?

:vil strikke genser som hører til buksa som snart er ferdig:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 10:50   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Genser for dummies

Har du ikke en oppskrift?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 10:55   #3
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Genser for dummies

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Har du ikke en oppskrift?

Ja. Vi trenger å vite om det er raglanfelling eller om du har har strikket bolen helt opp til skuldrene, og i så fall hvordan du har felt etter under ermene og hvor mange cm det måler fra ermehulene og opp til skulderen.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 11:01   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Genser for dummies

Det finnes mange måter å gjøre dette på - enten strikker man bare ermet rett op til man feller av, eller man feller litt gradvis slik at ermet blir stående mer skrått på bolen, eller man har raglanfelling.... anbefaler oppskrift hvis du ikke har www.garnstudio.no har mange oppskrifter liggende ute på nett man kan laste ned.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 11:40   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Genser for dummies

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det finnes mange måter å gjøre dette på - enten strikker man bare ermet rett op til man feller av, eller man feller litt gradvis slik at ermet blir stående mer skrått på bolen, eller man har raglanfelling.... anbefaler oppskrift hvis du ikke har www.garnstudio.no har mange oppskrifter liggende ute på nett man kan laste ned.

Du kan også strikke bolen helt opp, slik at du må sy før du klipper opp til ermehull, eller du strikker opp til under ermene, og deler arbeidet og strikker hver del for seg.
Det beste er om du finner en oppskrift du synes er fin, og har den som utgangspunkt når du spør

  Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 20:44   #6
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Genser for dummies

Jamen jeg kan ikke lese oppskrifter. Jeg skjønner ikke alle de merkelige forkortelsene, og syns i det hele tatt de er inviklede.

Men jeg kan altså strikke opp til armhullet, felle et par, tre masker på hver side og strikke fremme/bak for seg, og så sy sammen over skuldrene? Og så strikke ermene rett opp og felle av, og så bare sy det på?

Raglanfelling aner jeg ikke hva er en gang.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 20:46   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Genser for dummies

Ja, det kan du. Trenger ikke felle av masker heller nødvendigvis. Men det er jo lettere å beregne mål osv. hvis du bruker oppskrift.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 20:49   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Genser for dummies

Hvis du kjøper et sånt strikkehefte, så står jo alle forkortelsene bakerst?
Jeg tror nok jeg ville brukt en oppskrift, for å få riktige mål i hvert fall. Du skal få lov til å mase alt du vil hvis det er noe du ikke får til

  Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 20:51   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Genser for dummies

Jeg har prøvd oppskrifter, men jeg får det ikke til.

Men har klart å strikke en bukse uten oppskrift da. Jeg tenker litt logisk, og bare prøver meg frem litt, så har det gått fint. Nærmer meg ferdig med bukse nr to, julegave til Isets lillegutt. Hadde vært litt kos med en genser eller noe til. Men om jeg strikker bolen sånn rundt og rundt, og så strikker hver del ferdig for seg, og syr sammen oppe, så vil jo det bli en vest? Sånn ca?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 20:55   #10
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Genser for dummies

Prøv en gang til, og så SPØR du om det er noe du ikke får til. Da får du etterhvert til å strikke etter andre oppskrifter også

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no