Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-08, 20:59   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Jeg tipper at storebror kommer til å synes det er veldig stas å ha en blåfjell nisselue i desember. Tenkte å strikke han en som blir gave nummer en i adventskaldenderen. Er det like enkelt som det ser ut til? Er det noen som kan gi meg en kjapp innføring, samt fortelle hvilket garn og pinner jeg skal/kan bruke?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:03   #2
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Jeg kan ikke hjelpe deg, men måtte bare inn i tråden for å fortelle at jeg har tenkt på samme tanken om at storebror skal få en og har bestilt genser og lue fra strikkemaskinen mormor som allerede er godt i gang. Hun kjøpte mønster og garn på Coop Obs, det er alt jeg vet.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:05   #3
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Moren min masseproduserer blåfjelluer til alle barnebarna nå (5 stk). Hun hadde kjøpt mønsterheftet og tilhørende garn hos Bogerud tekstil. Husker ikke hvilket merke det var.

Poden får visst votter og hals også.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:20   #4
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Jeg kjøpte mønster og garn på Stovner senter på lørdag. De hadde gått tom for luefargene, så jeg strikker votter først. Betalte 90 kr for garnet og mønsterheftet med alle mønstrene. Tipper de har det på de fleste garnbutikker. Og nei, det er ikke vanskelig. Lua strikkes fram og tilbake i rillestrikk () og syes sammen.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:21   #5
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Jeg har forresten også tenkt å legge Blåfjell-effekter i julekalederen. Håper bare hun gidder å bruke dem selv om de ikke er råååsa.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:21   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Hvilke andre Blåfjelleffekter kan anbefales?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:25   #7
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg kjøpte mønster og garn på Stovner senter på lørdag. De hadde gått tom for luefargene, så jeg strikker votter først. Betalte 90 kr for garnet og mønsterheftet med alle mønstrene. Tipper de har det på de fleste garnbutikker. Og nei, det er ikke vanskelig. Lua strikkes fram og tilbake i rillestrikk () og syes sammen.

Sikkert moren min som har kjøpt opp garnet.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:26   #8
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg har forresten også tenkt å legge Blåfjell-effekter i julekalederen. Håper bare hun gidder å bruke dem selv om de ikke er råååsa.

Poden skal også få sine ting i julekalenderen og det ender opp med en tur på Jul i Blåfjell (teater). Håper han blir fornøyd.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:35   #9
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hvilke andre Blåfjelleffekter kan anbefales?

Votter, strikket med Magic Loop! Ellers strikkes tøflene også fram og tilbake. Den oppskriftslefsa jeg har skaffet meg inneholder lue, votter, skjerf, løs hals, tøfler og genser.

@Skytte: Vi skal også se Blåfjell-teater, men siste helga i november. Vi ble bedt med av en kollega på jobben som syns hun trengte et barnealibi for å gå.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:37   #10
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hvilke andre Blåfjelleffekter kan anbefales?

Datteren min har en arvet Blåfjellhals, den er ganske fin hvis man ikke er altfor sensitiv for kløende ull.

Jeg har strikket luer i dobbelt Pt2, to blånyanser sammen, de skal toves hardt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:44   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Du finner tingene her:
http://www.kosekroken-nettbutikk.no/...php?kategori=6

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:49   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Du finner tingene her:
http://www.kosekroken-nettbutikk.no/...php?kategori=6

Er det kun mønster eller mønster og garn som koster 58? Portoen blir vel uansett det dobbelte. Jeg får satse på at den lokale garnbutikken har det.

Hvor hardt toves det? Spesiell teknikk?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:50   #13
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Feil link, her er den riktige. Vestlandsgarn får du tak i på Bogerud, eller på Nille mener jeg.
http://toril.link.no/blue3.3.htm

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:54   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hvor hardt toves det? Spesiell teknikk?

Det skal være stivt. Om du trenger å gjøre noe spesielt kommer litt an på maskinen din, men hvis det ikke tover nok kan det hjelpe å vaske det med noen olabukser.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 21:59   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Takk for knallide. Snuppa trenger en lue, og denne vil hun sikkert gå med selv om det ikke er hello kitty på den. Jeg håper jeg klarer å spore opp et sted som har garn ganske fort. Knerten kan sikkert også få en om det er veldig enkelt å strikke, men egentlig skulle jeg ha strikket ny genser og bukse til ham først.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 22:11   #16
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Jeg kjøpte mønster og garn på husfliden den gangen jeg strikket blånisselue og votter (og rødnissens langlue og votter).

Plaggene toves til de passer barnet som skal bruke de. Det er bedre å være litt forsiktig første gang du vasker, da det er lettere å tove en ekstra gang enn å måtte prøve å strekke plagget større.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 08:33   #17
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Det er enkelt-penkelt. Jeg strikket en lue og en vott i går, det gikk kjempefort. Mønster kostet 35 kroner på husfliden (på Strømmen storsenter) og Raumagarnet betalte jeg 30 kroner nøstet for.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 08:57   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Noen snakker om Raumagarn andre om PT - er det ulike oppskrifter?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 08:59   #19
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Du kan bruke de garna om hverandre. Det er og et eget blåfjellgarn, for å gjøre forvirringen komplett.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 08:59   #20
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vil strikke Blåfjell-lue

Samme oppskrift og samme farger, så vidt jeg har forstått. Det viktigste er vel at det skal strikkes i totråds ullgarn som kan toves. Luen strikkes i lyseblått og kongeblått, vottene i to ulike mørkeblå farger.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no