Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-08, 22:08   #41
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.652
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Jeg hatet Haiene av Bjørneboe intenst da vi gjennomanalyserte den i 1. klasse på vg.

Jeg var derimot gal nok til å like både Et dukkehjem og Gjengangere enda de ble tvunget på meg. Det samme med Ulvehiet av Oscar Braaten. Jeg har et voldsomt romantisk forhold til arbeiderlitteratur, gamle osloske revyviser og slikt ...

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 22:11   #42
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg hatet Haiene av Bjørneboe intenst da vi gjennomanalyserte den i 1. klasse på vg.

Jeg var derimot gal nok til å like både Et dukkehjem og Gjengangere enda de ble tvunget på meg. Det samme med Ulvehiet av Oscar Braaten. Jeg har et voldsomt romantisk forhold til arbeiderlitteratur, gamle osloske revyviser og slikt ...

Åh... "Ungen" av samme forfatter, for eksempel...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 22:34   #43
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg husker at vi sloss oss gjennom Medmenneske av Olav Duun. Norsklæreren var meget begeistret. Jeg mistenker at det er en god bok, men det var det ingen av oss som skjønte den gangen. Antagelig bør jeg gi den en ny sjanse.

Er det ikke der Leah er en av personene? Vi så "Leah på stranden" på videregående - en ren monolog som alldeles ikke var med på å fremme teaterinteressen hos 16-17-åringer. Til og med min svigerfar som da var norsklærer på samme skolen, gremmes når vi snakker om det

Ellers så husker jeg ingen leseropplevelser som var spesielt negative i skolesammenheng

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 23:00   #44
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Jeg kan faktisk ikke huske at jeg koste meg skikkelig med ei bok før jeg var godt over 20. Jeg har ingen gode leseopplevelser fra skolen. Jeg kan ikke engang huske hva- eller om- vi leste.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 23:11   #45
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.497
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg kan ikke huske at vi leste romaner i det hele tatt på ungdomsskolen.

Hos oss var det pensum. (er født i 72). Vi leste Hamsund "Markens grøde", og jeg gikk glipp av mye i boka. Jeg husker blant annet at læreren måtte forklare oss at hun drepte barnet. Det var jo ikke sagt helt direkte i teksten, så da skjønte vi det ikke ... . Og hos oss hadde ikke læreren noe valg når det gjaldt hvilken bok vi skulle lese, vi måtte lese den boken som vi hadde et klassesett av. Lurer på hvordan økonomien er på skolene i dag? Hos oss husker jeg det var et spørsmål. Har ei i første klasse og økonomien på SFO er noe som blir diskutert, det ser ut som om SFO ligger under kommunene og derfor vil variere etter hvilket opplegg kommunene har. Trur eg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 05:07   #46
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.237
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det høres veldig bra ut, jeg vil jo gjerne tro at det skal gå an å engasjere tenåringer med Hamsun. Det er så mange som har urkjipe førstegangsopplevelser med Hamsun fra videregående, men det er ikke vanskelig å tenke seg at det kan ha mye å gjøre med lærere som ikke greier å treffe elevene på riktig måte.

Jeg har dessverre en urkjip førstegangsopplevelser med Hamsun fra videregående, såpass kjip at jeg ikke har lest Hamsund siden da. Vi leste Victoria.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 09:39   #47
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Jeg husker også at vi koste oss (ihvertfall noen av oss) med Erasmus Montanus, vi la ekte entusiasme i tolkingene og syntes flere av episodene var morsomme.
Ellers husker jeg at jeg skrev oppgave om bøker om 2. verdenskrig/overlevende fra konsentrasjonsleire og tolket Hamsun-bøker i hovedoppgaven på videregående.
Jeg har fra tidlig alder storkost meg med alle slags bøker og kan ikke huske noe negative leseropplevelser fra skolen, jeg slukte det meste. Vi hadde flinke norsklærere. Men jeg syntes tolkingen ødela en god del av opplevelsen. Ingen overraskelse at jeg helst ville velge grei ut-oppgavene på eksamen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 12:55   #48
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg hatet Haiene av Bjørneboe intenst da vi gjennomanalyserte den i 1. klasse på vg.

Jeg var derimot gal nok til å like både Et dukkehjem og Gjengangere enda de ble tvunget på meg. Det samme med Ulvehiet av Oscar Braaten. Jeg har et voldsomt romantisk forhold til arbeiderlitteratur, gamle osloske revyviser og slikt ...

Oscar Braathen ja.
Leste alle bøkene hans da jeg var ca. 13-14. Eller slukte de er rettere sagt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 09:24   #49
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Jeg ble tvunget til å lese og analysere Johan Borgens "Lillelord" på videregående.....slikt fremmer ikke leselysten

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-08, 00:29   #50
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snurr-av: Tvangslesing på skolen …

Det ble til ialt 45 romaner i videregående (på nederlandsk, fransk, tysk, engelsk). Hadde klart minst affinitet med de nederlandske romaner: for mye kalvinistisk sortsyn og grumt billedspråk. Bedst i stilen var Bordewijks Karakter, som ble laget til film og kanskje vist i Norge ?

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no