Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Handy Manny

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-11, 10:00   #1
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Handy Manny

Jeg har nettopp fått meg tv-kanaler, for første gang på tre år, og ser at jeg tydeligvis har vært forskånet for en del. Som søplete barne-tv.

Helt seriøst: Er det meninga at Handy Manny skal lære ungene å snakke dårlig engelsk-norsk? Er det konseptet?

Jeg ble sittende igjen fortørna etter en episode med det, og skjønte plutselig hvorfor foreldre rettet skolebøkene til barna når det ble gjort forsøk med samnorsk. Å blande inn engelske ord i tide og utide ser jeg ikke på som noe kvalitetstrekk, akkurat, så det å lære det bort aktivt ble helt bort i natta for meg.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:07   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.596
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Handy Manny

Tanken er nok at det skal lære dem noen engelske ord, stort sett gjentas jo ordet på norks også? "vi klarte det, we did it!" men ikke alltid, akurat som i introsangen, som jeg hørte akkurat nå.

For jada, Handy Manny er en av knertens store helter, så det står på nå. (han er hjemme i et par dager grunnet omgangssyke i helga, så da ser vi litt tv) Jeg har ikke tenkt på problemstillingen at de lærer å blande språkene, noe mer enn f.eks Dora the Explorer og andre slike programmer.

Men jeg er sikker litt naiv,for Knerten har ikke rotet, så det tenkte jeg ikke på.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:08   #3
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.236
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Handy Manny

Jeg syns faktisk det er helt ok at de lærer en del engelske ord og uttrykk gjennom tv. Dora er jo litt av det samme, der det meste skjer på norsk, men at enkelte ord er på engelsk og blir repetert i alle episoder. Det å blande norske og engelske ord i dagligspråket er nok mer et tenåringsproblem, og jeg tror ikke at de minste barna blir usikre på sitt eget språk ved å lære grandpa og tractor.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:10   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.816
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handy Manny

Guttungen plukket opp mange ord og uttrykk på engelsk gjennom Handy Manny, men jeg har aldri opplevd at han blander språkene av den grunn. Det var heller: "mamma - jeg veit hva bestefar er på engelsk - det er Granpa," og slikt.

Jeg rakk å bli mektig lei hele den håndtverkeren da Guttungen var i målgruppa, for å si det slik, men som sagt, han plukket opp masse engelske gloser, men har aldri brukt dem aktivt i dagligspråket.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:11   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handy Manny

Lære seg engelsk midt i norsken? Er ungene klar over det?

Jeg syns det høres rart ut, men ved nærmere ettertanke så lærer jo ungene mine to språk samtidig. Dog gjøres det ved at faren og jeg konsekvent snakker hvert vårt språk til dem, ikke ved at vi blander alt til ei salig smørje.

Ungen min er for liten til å lære seg flere språk nå, uansett, så da er han rett og slett for liten for dette programmet.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:13   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.816
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handy Manny

Guttungen var i hvertfall veldig bevisst på at Manny snakket både norsk og engelsk - han trodde ikke at det var et slags "kvasinorsk" han hørte.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:29   #7
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Handy Manny

Ungene mine vet veldig godt at de lærer engelske ord midt i norsken, ja.

Og strengt tatt er det jo sånn det gjøres i skolen også. Man går ikke inn i en engelsktime hos en andreklasse og bare snakker engelsk. Undervisningen foregår på norsk, med enkelte ord og fraser på engelsk.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:32   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handy Manny

Jeg synes det er glimrende. Originalversjonen er på engelsk og spansk, men vi har den på norsk. Jeg er jo drittlei hele Handy Manny, men minsten digger det og jeg tror det er ganske lærerikt, faktisk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:44   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handy Manny

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Ungene mine vet veldig godt at de lærer engelske ord midt i norsken, ja.

Og strengt tatt er det jo sånn det gjøres i skolen også. Man går ikke inn i en engelsktime hos en andreklasse og bare snakker engelsk. Undervisningen foregår på norsk, med enkelte ord og fraser på engelsk.

Samme her. Storebror forteller at han har lært mange ord på engelsk og interessen har spredd seg, for nå spør han om alt mulig. "Mamma, hva er sofa på engelsk?" "Mamma, hva er bord på engelsk?" "Mamma, hva er tak på engelsk?" Osv.osv.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 10:54   #10
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.290
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Handy Manny

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Samme her. Storebror forteller at han har lært mange ord på engelsk og interessen har spredd seg, for nå spør han om alt mulig. "Mamma, hva er sofa på engelsk?" "Mamma, hva er bord på engelsk?" "Mamma, hva er tak på engelsk?" Osv.osv.

Sånn er det her også. Til tider er engelskspørsmålene så mange at jeg nesten slutter å gi fornuftige svar. Mine kan en del engelsk ord, også kan de telle til ca femten på engelsk.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 11:10   #11
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.949
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handy Manny

Jeg har ikke sett på Handy Manny, men har en mening allikevel. Vi har snakket to språk til begge våre, og vi (voksne) har tidvis blandet språkene til og med i en og samme setning. Det er ingenting som tyder på at de er språkforvirret, de vet veldig godt hva som er norsk og hva som ikke er det.

Og Luftslottet: jeg er helt forelsket i deres andrespråk. Nesten fristet til å prøve å lære det. Holder på å dekode stedsnavn, jeg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 11:38   #12
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Handy Manny

Vi ser originalversjonen av Handy Manny, altså engelsk og spansk. Malin har jo pratet ganske godt engelsk lenge allerede, men det ser ikke ut som om de spanske ordene forvirrer. Leo er visst også i gang med å prøve ut engelske ord. "Oh no!" utbryter han når han mister noe.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 13:04   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handy Manny

Jeg konkluderer at jeg nok så dette programmet med sur-kjerring-briller på.

Det blir nok ikke sett flere ganger her i huset, iallfall ikke på noen år, for jeg syns rett og slett at programmet var dårlig (), i tillegg til at den eldste min er for liten til å skjønne vitsen ganske lenge ennå. Vi har ikke det store behovet for å introdusere flere språk for ham med det første, siden han ikke snakker helt forståelig i de to han kan.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 13:06   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.596
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Handy Manny

Poenget med språkopplæringen skjønner nok ikke Knerten heller, som altå er like gammel som din eldste, men han elsker Handy Manny likevel, snekker/verktøy-gal som han er, og ser det derfor gjerne.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 13:07   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handy Manny

Jeg skjønner jo litt av skepsisen din, i og med at han som dubber serien prater helt ufattelig dårlig engelsk. "Come let's gøu".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 13:39   #16
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Handy Manny

Ja, den norske versjonen er grusom.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no