Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-10, 10:31   #21
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.620
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Det er en fantastisk bok!! Hvis jeg må velge bare en favoritt så må den bli denne. Så fin, så fin.

Jeg så filmen da jeg var ganske liten. Kanskje 7-8 år. Gjorde veldig til inntrykk!

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 10:55   #22
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Andreklasse må da være helt greit å lese denne boka? Mio min Mio er skumlere.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 10:58   #23
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Den er en perle av en bok, rett og slett. Har lest den for eldstemann og nå skal jeg jammen meg dra den fram fra hylla og lese for andreklassingen min også !

Pappa leste den for meg da jeg var 6 år og jeg elsket den, husker jeg levde meg veldig inn i historien og lekte masse ridder og drage i barnehagen etterpå.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:01   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Min min Mio er det lenge siden jeg har sett, det er en av mine alltime favorites, den er fantastisk. Lurer på om jeg og 6-åringen skal se den i helgen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:01   #25
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Eg trur nok også at det kan ver liv/død-spørsmålet som gjer at enkelte foreldre ikkje vil at barna skal få høyre denne historia. Dersom foreldra er kristne er det ikkje sikkert at dei likar at poden får høyre at ein havnar i Nangijala når ein døyr.

Personlig syns eg at boka er heilt fantastisk og har gleda meg til å lese den til eldstejenta lenge. Ho er snart 6 år no. Trur eg ventar litt til for å vere sikker på at ho forstår handlinga. Men eg kjem nok til å lese den for ho før andre klasse!

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:03   #26
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Brødrene Løvehjerte er hulkevakker, selv om jeg syntes barn-som-dør-tematikken var smertefull å høre om som liten. Jeg er nok mer av en realist enn en drømmer, og det som satt igjen av boka etter at jeg hørte den første gang, var beskrivelsene av Kavrings sykeleie og død, snarere enn det fantastiske landet Nangijala. Jeg kom liksom ikke over at han (og Jonatan) faktisk døde .

Hva gjelder innsigelser, så tenker jeg også at det kan være aktuelt for dem som har nære og vonde erfaringer fra lignende situasjoner som beskrives i boka, altså brann og alvorlig sykdom (tuberkulose).

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:04   #27
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.323
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Fnis. Så kristne foreldre skal få komme med innsigelser på at det leses en klassiker med en alternativ etter-døden-historie, mens ikke-kristne som ikke vil at barna skal gå i kirken er hysteriske?

Sorry. Klarte ikke dy meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:06   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg trur nok også at det kan ver liv/død-spørsmålet som gjer at enkelte foreldre ikkje vil at barna skal få høyre denne historia. Dersom foreldra er kristne er det ikkje sikkert at dei likar at poden får høyre at ein havnar i Nangijala når ein døyr.

Huff, sånt er bare trist, synes jeg. Slemme foreldre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:07   #29
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Den hadde jeg i pensum på lærerskolen for få år siden. Det er ei flott bok, og jeg hadde ikke vært i tvil om å lese den. Samtalen underveis med barna og etter at boka er lest er viktig og da tenker jeg at jeg ville ha latt elevene komme med sine tanker om det som blir lest. Kan være de tenker over helt andre ting enn det vi voksne gjør. Det er det som alltid er spennende når en leser for barn. Ting vi voksne tenker på er noe helt annet enn det barna gjør. Barna tar mer med seg ting som de selv har opplevd og henger det på de "knaggene" de har.

Vårt samfunn skal beskytte barna mot døden, og jeg tror ikke det er bra. Det gjør vi kun tabuer ut av. Barn tenker på døden og ved å prate om den gjør vi den mindre farlig.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:07   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.017
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Men er det bare jeg som ser at starten på boka er vel mye for sarte sjeler?

:sart sjel:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:09   #31
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Fnis. Så kristne foreldre skal få komme med innsigelser på at det leses en klassiker med en alternativ etter-døden-historie, mens ikke-kristne som ikke vil at barna skal gå i kirken er hysteriske?

Sorry. Klarte ikke dy meg.

Det er jo ytringsfrihet her i landet, så innsigelser må dei få lov til å komme med. Men om dei får medhold er ei anna sak

Både Pulverheksa og Harry Potter har fått gjennomgå av kristne foreldre tidligere, så eg syns ikkje det er rart om nokon då reagerer på Brødrene Løvehjerte.

Personlig syns eg sjølvsagt at både Pulverheksa, Harry Potter og Brødrene Løvehjerte er glimrande litteratur for barn.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:10   #32
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg trur nok også at det kan ver liv/død-spørsmålet som gjer at enkelte foreldre ikkje vil at barna skal få høyre denne historia. Dersom foreldra er kristne er det ikkje sikkert at dei likar at poden får høyre at ein havnar i Nangijala når ein døyr.

Personlig syns eg at boka er heilt fantastisk og har gleda meg til å lese den til eldstejenta lenge. Ho er snart 6 år no. Trur eg ventar litt til for å vere sikker på at ho forstår handlinga. Men eg kjem nok til å lese den for ho før andre klasse!

Jeg har liten tro på at kristne har problemer med Astrid Lindgren og Nangijala. Det må i så fall være veldig konservative kristne. De fleste kristne jeg kjenner har et avslappet forhold til slike ting. Nangijala rokker ikke ved himmelen... Nangijala kan være et annet navn på himmelen også det da.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:11   #33
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Jeg er kristen og har ingen problemer med denne boka. For mine barn blir dette eventyr mens det som står i Bibelen er sant for dem. De skiller fint på dette. Når de blir større, kommer de sikkert til å stille mange spørsmål om dette, men det er helt greit. Å være kristen er å TRO at noe er sant, og den troen må de opparbeide selv og eventuelt også klare å holde på i møte med alt det andre tror på. En kristen tro som ikke holder i møte med andre forestillinger i samfunnet er lite verdt.

Boka er rett og slett fantastisk. Virkelig elsker den! Har også lest den på skolen for elevene mine før og hatt fantastiske samtaler mens vi leser og etterpå. (Kjenner jeg gleder meg til å begynne å jobbe igjen :-))

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:14   #34
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men er det bare jeg som ser at starten på boka er vel mye for sarte sjeler?

:sart sjel:

Hvis man føler det blir for mye så er det på tide å gå noen runder med seg selv og hva en tenker om døden og hvorfor dette er vanskelig. Barn har tanker om døden og mange kjenner noen som er død eller som kanskje kommer til å dø. Da er det fint at vi voksne lar barn få prate om sine tanker. Da ufarliggjør man det mer.

Jeg syns det er trist og vakkert når de dør i boka. Det man sitter igjen med er kjærligheten dem i mellom og håpet om å møtes igjen. Kan det være bedre å dø med et håp om å ses igjen?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:20   #35
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har liten tro på at kristne har problemer med Astrid Lindgren og Nangijala. Det må i så fall være veldig konservative kristne. De fleste kristne jeg kjenner har et avslappet forhold til slike ting. Nangijala rokker ikke ved himmelen... Nangijala kan være et annet navn på himmelen også det da.

I himmelen skal jo alt berre vere godt, og det passar ikkje med Nangijala. Kanskje Nangijala kan vere eit bilde på skjærsilden?
Nangilama som dei kjem til heilt på slutten av boka kan kanskje samanliknast med Himmelen i den kristne trua.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:22   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men er det bare jeg som ser at starten på boka er vel mye for sarte sjeler?

:sart sjel:

Man kjenner jo barna sine best, så man får jo bare se det an. Min eldste tåler det meste langt over sin aldersgrense, så denne er nok midt i blinken for henne.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:25   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.017
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Man kjenner jo barna sine best, så man får jo bare se det an. Min eldste tåler det meste langt over sin aldersgrense, så denne er nok midt i blinken for henne.

Jepp, men når den leses på skolen kan man jo ikke se an?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:26   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.152
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Nangilama som dei kjem til heilt på slutten av boka kan kanskje samanliknast med Himmelen i den kristne trua.

Det vet vi jo ikke, for vi får ikke sett hvordan det faktisk er i Nangilima. Jonatan trodde jo også på forhånd at Nangijala skulle være bare idyll; det er ikke noen særlig grunn til å tro at han vet noe mer denne gangen?

Poden vår var ellers ganske i stuss over slutten. Han syntes det var helt feil sted å slutte historien på, skulle gjerne hørt mer, og ble ganske skuffet da vi sa at nei, det var ikke flere bøker som fortalte hva som skjedde videre.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:26   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.152
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jepp, men når den leses på skolen kan man jo ikke se an?

Og det er vel kanskje nettopp derfor foreldrene blir spurt på forhånd?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:27   #40
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Brødrene Løvehjerte for andreklassinger?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

I himmelen skal jo alt berre vere godt, og det passar ikkje med Nangijala. Kanskje Nangijala kan vere eit bilde på skjærsilden?
Nangilama som dei kjem til heilt på slutten av boka kan kanskje samanliknast med Himmelen i den kristne trua.

Nangilima.

Vet at mange tolker denne boka på ulikt vis. Noen mener at Nangijala er Kavrings drømmer før han dør. Og at lyset han ser når han hopper, er lyset mange snakker om at de ser når de har hatt nær-døden-opplevelser. Da kan det kanskje tolkes dithen for kristne at Nangilima er himmelen, ja.

Det er det jeg elsker med denne boka. Den kan leses på så mange plan. Men for barn blir det som regel en konkret bok hvor døden og ondskapen til Tengil er det som er mest opprivende.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no