Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva skal vi så inne nå snart?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 13:10   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal vi så inne nå snart?

Jeg tenkte så noen frø av et eller annet hardføre saker som overlever i nordnorge på en veranda i sommer.
Og så tenkte jeg det kunne være koselig å så noe inne som kunne stå i vinduskarmen før vi setter det ut i krukker (har ikke egen plen)

Noen tips til hva dette kan være?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:23   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi så inne nå snart?

Tomat og agurk kan du så nå. I april squash og i mai bønner og sukkererter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:30   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal vi så inne nå snart?

Men tomat (og agurk mener jeg) trenger en god del varme for å bli modne da. Det finne sfrilandssorter, men det var en slik vi hadde i fjor, forkultivert inne, sto i ly for vinden, på den mest lune plassen på veranden om sommeren. Vel, første modne tomat plukket 19. august, de fleste ble aldri modne.

Det regnet. Regnet, og regnet, og var slett ikke mye sol og varme.

Det hindrer meg dog ikke i å så tomat igjen i år også.
(Men frøene var klokere enn meg, det ble bare en eneste spire av de ti frøene mine, enda tomat normalt sett spirer omtrent 100%. Det er nok like lurt, for jeg har ikke plass til ti tomatplanter på flyttelasset altså!)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:36   #4
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal vi så inne nå snart?

Jeg skal så knutekål i dag!
Eller er sommerblomster og urteplanter fine å så for å ha på en veranda. Oregano, sitronmelisse, mynte, timian osv.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:40   #5
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi så inne nå snart?

Ah.. Takk. Hva dere vet.

Kan alt det nevnte tåle den lille plassen i en melkekartong en stund? Og trenger jeg drenering (steiner) i bunnen av den da?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:44   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi så inne nå snart?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Kan alt det nevnte tåle den lille plassen i en melkekartong en stund? Og trenger jeg drenering (steiner) i bunnen av den da?

Ja, og ja. Evt, lager du fire hull under melkekartongen og et par på hver side ca en cm opp, og setter det på en tallerken.

Ang. å få tomater og agurk modne, jeg tror det går helt fint på en veranda i le, selv i nord. Men du bår kanskje velge småsorter, som cherrytomat og miniagurk, de blir modne ganske fort.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:50   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal vi så inne nå snart?

Våre tomater var små.

Men sommeren i Bergen i fjor var elendig. Langt mer 12 enn 22 grader, og det likte ikke tomatene.

Pluss at jeg ikke toppet den rett, så den fikk litt for mange blomster som den brukte energi på.

Men når man vurderer å legge plast over tomatplantene for å verne dem mot regnet, å reise fra dem i ti dager ikke medfører tørke, men oversvømmelse, selv om de var satt helt inntil veggen som skjerming.... ja da skylder jeg på været, og går på med friskt mot på ny

I dag regner og sludder det sideveis her. Men småspirene mine er trygt forvart inne, heldigvis

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:08   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal vi så inne nå snart?

Vi har sådd kryddeurter på kjøkkenet, som skal forbli inne. Skal forkultivere noen senere som skal ut. I tillegg har vi sådd fjorårets gresskarfrø, som spirer overraskende bra!
Jeg kommer til å så tidligere i år enn foregående år, i håp om at vi rekker å utnytte det strålende været som sikkert kommer tidlig på våren.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:15   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal vi så inne nå snart?

Jeg sådde også tidligere i år enn i fjor, i håp om å kunne utnytte de finedager som evt måtte finne sted.

Jeg bare tok ikke hensyn til at alt som spirer og gror må fraktes bort fra Bergen i slutten av mai, og således ikke kommer til å ha noe forhold til Bergenssommeren, om den nå kommer på en onsdag eller en lørdag i år. (Om det blir noe bedre sommer der de havner, disse vekstene mine, er dog slett ikke garantert, det er mulig det blir sommer torsdag formiddag der.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no