Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-07, 12:38   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Jeg leste i det nye puls-bladet om ei som hadde begynt å lage frokostsmoothies til seg og ungene. Hun hadde oppi linfrø, frossen banan, frossen jordbær, PROTEINPULVER og noe mer jeg ikke husker.

Siden jeg ikke kan lage mat så lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med en oppskrift på en mettende smoothies?

Hvor får jeg tak i proteinpulver og hvilke type passer til barn (finnes flere typer?) Hva med linfrø/havregryn blir disse klumpete? (kan man gjøre slik at det ikke er klumper/frø) Har hørt at man kan ha oppi rått egg? (smaker dette godt?)

For å gjøre spørsmålet mitt enkelt; kan noen gi meg en oppskrift på en mettende og sunn smoothies som barna holder seg mette av lenge? Kan man rett og slett drikke dette istedenfor brødmat på morgenen?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 12:50   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: oppskrift på mettende frokostsmoothies? (madam mim og alle andre flinke damer!)

Jeg lager ofte frokostsmoothie til meg selv.

Bruker ca. 2 dl appelsinjuice, 2 rå egg, en halv banan, og det jeg måtte ha av frukt eller bær, noe av det frossent.

Jeg smaker ikke egget i det hele tatt, men mange grøsser av tanken.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:08   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Her er min favoritt:

2-3 egg
ca 100g frosne/friske bær (blåbær, skogsbærblanding, jordbær, ol,-hva du måtte ønske)
litt søtstoff (jeg bruker 1 måleskje med stevia)
1-5 ss olje (jeg har brukt alt fra 5 ss udos choise til 1 ss olivenolje)

Dette kjører jeg i kjøkkenmaskinen samtidig (eggene litt for seg først), når jeg har bare blåbær i, så blir den ganske flytende, men med skogsbærblandingen blir det en sorbet (jeg bruker frosne bær, for jeg liker sorbetvarianten bedre).

En kan eventuelt ha bare et egg, og tilsette 2 dl vann/melk og proteinpulver om en ønsker det... (men da liker i hvert fall jeg å piske eggene litt på forhånd slik at det blir litt eggedosis-aktig ... - det gjør jeg i grunnen om jeg lager med friske bær også).

Det er en perfekt oppskrift, da får du både fettsyrer og proteiner i måltidet (det som metter).

Du kan gå på helsekosten å kjøpe rent proteinpulver av melkeprotein som ikke er søtet, det kan barn også fint spise (det er bra å ha i bakverk og vafler og sånn også).

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:10   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Eggene bør piskes skikkelig først (eller bruk eggeplommene bare), for da fordøyes de lettere.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:20   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Jeg lager også sånn som beskrevet her, men jeg bruker alltid yoghurt i smoothies. (Skal det ikke være det? Jaja, skal og skal, men jeg trodde definisjonen på smoothie var frossen frukt/ bær, et eller annet melkeprodukt og juice?)

Jeg bruker aldri proteinpulver, men burde kanskje. Blir man mer mett av det? De jeg lager blir nokså tykke, jeg bruker alltid Biola-toghurt naturell og en god del frossen frukt/ bær. Jeg tar gjerne i noen ss med havregyn også, det merkes ikke i det hele tatt og det blir ikke klumpete. Tar i olje hvis jeg har. Udos Choice er vel nesten den eneste som ikke smaker noe, men har så kort holdbarhet. Men kan muligens bruke rapsolje i stedet, den er også ganske smakløs. Olivenolje kunne jeg ikke tenkt meg å bruke i smoothies.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:23   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg lager også sånn som beskrevet her, men jeg bruker alltid yoghurt i smoothies. (Skal det ikke være det? Jaja, skal og skal, men jeg trodde definisjonen på smoothie var frossen frukt/ bær, et eller annet melkeprodukt og juice?)

Man kan bruke hva som helst i smoothie.

Sitat:

Jeg bruker aldri proteinpulver, men burde kanskje. Blir man mer mett av det?

Ja, det blir man. Proteiner (og fett) er en viktig del av måltidet og det som gir varig god metthetsfølelse.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:25   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Jo, men det er jo en del protein både i egg og yoghurt, så jeg jeg trodde kanskje det var nok?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:26   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Man kan bruke hva som helst i smoothie.
.


Nja, man kan jo ikke akkurat kalle ren juice for smoothie..? Det må vel finnes en slags definisjon, sånn som med pizza, for eksempel?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:27   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jo, men det er jo en del protein både i egg og yoghurt, så jeg jeg trodde kanskje det var nok?

Joda, man trenger ikke proteinpulver om man bruker egg, men dersom man bare har yoghurt kan det bli litt lite om man skal ha smoothien som et eget måltid.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:29   #10
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Nja, man kan jo ikke akkurat kalle ren juice for smoothie..? Det må vel finnes en slags definisjon, sånn som med pizza, for eksempel?

Jeg har lest mange smoothieoppskrifter som bare er juice. Men jeg synes jo også at det burde være slik du sier.

(Og jeg vet også om endel som lager vegetarpizza og pizza uten ost, og sånn. )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:41   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Jo, men man kan ikke kalle potetmos for pizza, samme hva man gjør med den. :kverulerer:


Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 14:01   #12
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppskrift på mettende frokostsmoothies? (Madam Mim og alle andre flinke damer!)

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg lager også sånn som beskrevet her, men jeg bruker alltid yoghurt i smoothies. (Skal det ikke være det? Jaja, skal og skal, men jeg trodde definisjonen på smoothie var frossen frukt/ bær, et eller annet melkeprodukt og juice?)

Jeg bruker aldri proteinpulver, men burde kanskje. Blir man mer mett av det? De jeg lager blir nokså tykke, jeg bruker alltid Biola-toghurt naturell og en god del frossen frukt/ bær. Jeg tar gjerne i noen ss med havregyn også, det merkes ikke i det hele tatt og det blir ikke klumpete. Tar i olje hvis jeg har. Udos Choice er vel nesten den eneste som ikke smaker noe, men har så kort holdbarhet. Men kan muligens bruke rapsolje i stedet, den er også ganske smakløs. Olivenolje kunne jeg ikke tenkt meg å bruke i smoothies.

Oljer som bl.a Udo's choice får lenger holdbarhetstid når du tar innholdet av en e-vitaminkapsel i oljen. Dette gjør at oljen ikke harskner så fort/oksiderer.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no