Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-19, 12:19   #41
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Det er skille mellom det i Oslo, hvor det kreves 40 % egenkapital for sekundærbolig. Det hadde også vært spennende å se på hva redusert skattefradrag på gjeldsrenter ville betydd for boligprisene.

Det vet jeg. Men jeg tenker også at man burde se på rentefradraget, og skille mellom gjeld på primær- og sekundærbolig (om mulig).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-19, 12:28   #42
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det vet jeg. Men jeg tenker også at man burde se på rentefradraget, og skille mellom gjeld på primær- og sekundærbolig (om mulig).

Det burde jo være mulig. Man klarer å skille mellom bolig i Norge og i utlandet. Men det vil åpne for tilpasninger, ved å lage et investeringsfirma og kjøpe boligene gjennom det, beholder man fradraget.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-19, 14:48   #43
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Helt enig med HI og røkla her. Det skaper et urettferdig skille mellom de som kan få drahjelp og de som ikke kan. Et annet poeng som jeg tror ikke er nevnt her er jo at den tiden du leier for å liksom spare opp egenkapital, så stiger jo boligprisene og kravet til egenkapital vokser tilsvarende. Man vil aldri kunne ta det igjen.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-19, 20:22   #44
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og det det burde skilles mellom primærbolig og sekundærbolig.

Men det gjør det da også? Fra Skatteetatens side:

"Formuesverdien er en gitt prosentandel av denne boligverdien. For 2018 og 2019 settes formuesverdien av primærboliger til 25 prosent av boligverdien (90 prosent for sekundærboliger)."

Jeg tror ikke det er der problemet ligger. Problemet er at folk med en helt OK økonomi ikke får kjøpt seg bolig fordi de ikke har spart opp nok egenkapital. Og egenkapitalkravet er ganske så absolutt.

Så da er realiteten at ganske mange må leie bolig - noen hele livet. Jeg vet at det er normen i mange land, men jeg syns ikke det er optimalt. Jeg vil heller at boligprisene går opp, enn at folk ikke skal kunne få kjøpe sin egen bolig.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-19, 20:35   #45
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Er det ikke en del som har brukt kredittkort for å klare egenkapitalkravet?
Da blir det jo heeelt mot sin hensikt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no