Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-06, 23:58   #21
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.217
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg giftet meg med en utlending da jeg var 22.

Eller 21 da. Og ja, klart vi hadde blitt omfattet av et sånt regelverk hvis det hadde eksistert da vi giftet oss. Dette har jeg faktisk satt meg litt inn i, både gjennom jobben og pga egen situasjon.

Pr i dag er reglene sånn at hvis man skal søke om familiegjenforening, altså at ektefellen skal kunne komme hit til Norge, er det forskjell på regelverket hvis man er over eller under 23. Hvis man er under 23 år MÅ den norske parten ha en viss inntekt pr år. Det økonomiske kravet kan ikke fylles av verken den utenlandske parten, ved evnt jobbtilbud til den utenlandske parten, eller garantier fra tredjepersoner (feks foreldre).

En konsekvens av dette er at en mange gutter og jenter under 23 må jobbe istedenfor å studere for å kunne bo sammen med ektefellen sin. Dette gjelder alle, og det er mange tilfeller som ikke har noe med tvangsekteskap å gjøre. En høyere aldersgrense for familiegjenforening vil også ha konsekvenser for disse.

Og hva med tilfeller der det er barn inne i bildet? Skal man ta fra barnet retten til å være sammen med begge foreldrene? Og vil ikke da det å få barn kunne brukes som virkemiddel for å omgå denne regelen?

Personlig tror jeg den inntektsgrensen man har i dag er et minst like godt tiltak for å forhindre tvangsekteskap. Men det er vanskelig, fordi reglene i alle tilfeller vil ramme "uskyldige", i den forstand at de også omfatter mange flere enn den opprinnelige målgruppen. Jeg er også overbevist om at en aldersgrense alene ikke løser dette problemet. Tiltak som feks god informasjon og støttegrupper er minst like viktige.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 00:09   #22
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldersgrense for ekteskap med utlendinger

Det som taler for en slik aldersgrense er at dette er utprøvd i Danmark og ser ut til å fungere bra. Selvfølgelig er dette grov innblanding i menneskers privatliv og vi greier sikkert alle å hoste opp en eller annen som kjenner noen som ville ha blitt rammet av en slik grense, men hvis det kan beskytte norsk-pakistanske jenter mot å selges til høystbydende så kan jeg absolutt tenke meg å applaudere et slikt forslag.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no