Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-10, 16:40   #21
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Barna har laget fuglekasser av melkekartonger. De "pynter opp" og gir småfuglene litt mat

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 16:43   #22
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Katten har for første gang i sitt snart seksårige liv fått kattekasse inne og oppholdstilatelse inne på natta.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 16:46   #23
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Jeg har hengt ut meiseboller og svigers (i underetasjen) har fuglemater med solsikkefrø. Jeg ser meisebollene best fra badet, så jeg er ekstra turer innom og kikker på de fine fuglene som spiser.

Rådyra vandrer rundt og spiser at det de kan finne i hagen, nå er det visst bare eføyen på en liten fjellknatt som er tilgjengelig. Spora er tydelige ihvertfall.
Svigers har ei stor glass-skyvedør på stua. Her en dag satt svigerfar på stua og hørte plutselig banking på ruta. Da sto det to rådyr på utsida. Det ene spiste av klatrerosa på veggen, det andre prøvde å få tak i den store grønnplanten rett innenfor glasset! Stakkar liten!

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 16:48   #24
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Jeg har hengt ut meiseboller og svigers (i underetasjen) har fuglemater med solsikkefrø. Jeg ser meisebollene best fra badet, så jeg er ekstra turer innom og kikker på de fine fuglene som spiser.

Rådyra vandrer rundt og spiser at det de kan finne i hagen, nå er det visst bare eføyen på en liten fjellknatt som er tilgjengelig. Spora er tydelige ihvertfall.
Svigers har ei stor glass-skyvedør på stua. Her en dag satt svigerfar på stua og hørte plutselig banking på ruta. Da sto det to rådyr på utsida. Det ene spiste av klatrerosa på veggen, det andre prøvde å få tak i den store grønnplanten rett innenfor glasset! Stakkar liten!

Rådyra har det ikke alltid så greit i sprengkulde og metervis med snø ...
Men dette må jo unektelig ha sett litt komisk ut ...? Bare litt???

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 16:56   #25
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Henger ut meiseboller og solsikkefrø til fuglene, katta vil ikke ut og det slipper hun. Bikkja blir bare sprekere jo kaldere det blir, hun trives veldig godt i kaldt vær, (tilsvarende dårlig i varmt vær) så hun trenger ingen ekstra forpleining pga. kulda.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 16:56   #26
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Hvordan er det med alt saltet som normalt er i maten vi spiser...? Er det så bra for fuglene?
Vel - det ga meg litt å tenke på. I morgen skal jeg kjøpe solsikkefrø, og slike meiseboller. Vi har hatt nek på verandaen i jula, men det ser ikke ut som om det har vært den store interessen.

  Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 16:57   #27
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.790
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Brød ut på brettet ja.
Og så har vi flyttet kaninene våre inn i et rom med 3 plussgrader.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:07   #28
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Om man ikke har matet fuglene på fast plass før kulda/vinteren så bruker de ikke energi på å lete etter mat og drar dit de har fått servert mat før.

Vi satte ut fuglehus i høst men ingen fugler er på den. vi har for åpen tomt og i bakkant så er det vært neste hus. Men svigermor har 2 fuglebrett som trurbo tar med gammelt brød til. Hang opp en kokosbolle ting der før jul og en nå etter og frø

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:08   #29
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hvordan er det med alt saltet som normalt er i maten vi spiser...? Er det så bra for fuglene?
Vel - det ga meg litt å tenke på. I morgen skal jeg kjøpe solsikkefrø, og slike meiseboller. Vi har hatt nek på verandaen i jula, men det ser ikke ut som om det har vært den store interessen.

Som i bra - bedre enn å sulte ihjel? Det er veldig lite salt i maten jeg lager. Vi salter etter behov etterpå.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:09   #30
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.071
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

...og jeg las: Gjør du noe under dyna i denne bitende kulda?

Man gjør i all fall ikke noe UTEN dyna. Er jeg prega av at det er freddan?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:18   #31
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Rådyra har det ikke alltid så greit i sprengkulde og metervis med snø ...
Men dette må jo unektelig ha sett litt komisk ut ...? Bare litt???

Ja, jeg skulle ønske jeg hadde sett det! Svigerfar så ihvertfall det komiske i det.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:22   #32
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.895
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

I følge en veldig fugleinteressert slektning skal fugler overhodet IKKE ha matavfall fra vanlige husholdninger med unntak av tørre brødskorper. Det kan gi diarè eller forstoppelse og begge deler er dødelig for fugler. Legg ut solsikkefrø, havre, meiseboller og annen mat beregnet på fugler og kast annet matavfall i søpla.

Jeg har kaniner stående utendørs (i 35 minusgrader). Det går aldeles utmerket. De har gode bur og mengder med halm og høy i burene som de lager seg "huler" av. De får vann 4 ganger daglig (det fryser jo fort) og fòres ekstra. De får kaninpellets tilsatt solsikkefrø (uten skall) og havre for å få opp fettinnholdet. De trenger ekstra energi for å holde varmen nå.

Vil ellers advare folk mot å ta uteboende kaniner inn fordi det er kaldt ute. Kaniner tåler temperatursvingninger veldig dårlig, så hvis de har bodd ute i hele vinter, må de fortsette med det til sommeren kommer. Det er også helt uproblematisk bare man passer på at de får i seg nok vann, nok næring og har nok tørt høy til isolasjon.

Kattene får velge selv om de vil være ute eller inne. Jeg har ei som gjerne er ute et par ganger om dagen, mens den andre helst vil ligge under ovnen dagen lang.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:24   #33
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Vi har to julenek ute, der var det mange fugler i dag! Og så skal jeg hente opp en sånn fuglemater jeg fikk til jul.

Kattene våre (vi har to) er både ute og inne. Blir det for kaldt ligger de på loftet i garasjen sammen med noen glavamatter.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:36   #34
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Vi har meiseboller ute, men ingen pippip å se Har vært masse før om åra, kanskje de har frosset ihjel.

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:42   #35
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Her har vi to fuglenek, to fuglematere, til en hver tid minst fire meiseboller og to halve kokosnøtter hengende. Kjøttmeisen pleier å komme og kakke på vinduet når frosten kommer hvis vi ikke har begynt å mate enda. Det er moro å mate fuglene - vi bor i skogen og har mengder av fugler her. I fjor hadde vi fem ekorn som også forsynte seg av fuglematen utenfor vinduet, men de er her ikke i år. Rev og grevling forsyner seg av den åpne komposten, og elg og rådyr spiser på buskene våre, så på et vis sørger vi for de også.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:46   #36
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Jeg tror at skjære og kråke stort sett lever av matavfall, så jeg er ikke så bekymret.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:48   #37
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Vi lar pusen vår få være inne de kaldeste dagene, eller bare få en liten luftetur.
Jeg mater ikke småfuglene fordi vi har en fugledrepende katt, og jeg er redd matingen bare kan bli en felle for dem.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:53   #38
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Jeg prøver å sulte ihjel kråkene så da kan jeg heller ikke mate fuglene. Men jeg steller fint med egne dyr ihvertfall.

Det er forresten fire elger som har bestemt seg for å bo midlertidig på marka vår. De får lov til det uten at vi forstyrrer dem, men det er vel et nokså marginalt bidrag i grunnen.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:55   #39
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Jeg prøver å sulte ihjel kråkene så da kan jeg heller ikke mate fuglene.

Hvorfor det?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:58   #40
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gjør du noe for dyra i den bitende kulden?

Fordi de har invadert oss, og det er ikke tull engang. Jeg vurderer å skaffe noen til å skyte dem og det sitter langt inne for min del. Jeg er ikke av den dyredrepende sorten for å si det sånn.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no