Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

E-stoffer: spiselig kjemi

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-12, 12:35   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

E-stoffer: spiselig kjemi

Er det flere her som har fått med seg miniserien som ble sendt på NRK2 med hensikten bak mange av E-stoffene som tilsettes maten?

Jeg har bare fått med meg deler av den første delen, der programlederen tok for seg farge som tilsetningsstoff, og MSG, og litt der han tok for seg sukker kontra kunstig sukker.

Jeg er fortsatt kritisk til at det nok i mange tilfeller brukes for mye E-stoffer, men det gikk også opp for meg at de faktisk har en god nytte i mange sammenhenger også.

Vi har jo hele tiden økte krav til maten vår. Det skal smake godt, det skal se bra ut, være sunt, være lett tilgjengelig, holdbart, lett å lage og raskt å lage.

Syns du bruken av E-stoffer har gått for langt? Eller ser du på det som et stort fremskritt i matverden?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 08:17   #2
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: E-stoffer: spiselig kjemi

Jeg synes det har gått altfor langt, men klart det er mye som i dagens samfunn som ses som nytte som lange holdbarhetsdatoer, konsistens osv men jeg synes fortsatt det bare har gått for langt

Jeg har ikke sett programmene, ser ikke TV noe særlig - spesielt ikke de siste ukene da jeg ikke får slått på noe annet enn DVD

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 08:33   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: E-stoffer: spiselig kjemi

Jeg så programmet der han forsøkte å spise mer e-stoffer enn anbefalt- og lagde estoffer av sin egen kropp. Fascinerende!

Personlig er jeg ikke redd for e-stoffer som en gruppe. Det er noen estoffer som har uheldige egenskaper og som kan være skadelige, men mange forekommer naturlig.

Kunstig søtstoff bekymrer meg, selv om jeg har lest undersøkelser som fremhever positive ting med disse.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 08:42   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.805
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: E-stoffer: spiselig kjemi

Vi har noen ekstreme familiemedlemmer som tror blindt på alt som er uten e-stoffer og parabener, jeg er ikke helt der. Det er enkelte stoffer jeg prøver å styre unna, og vi lager mer og mer fra bunnen av. Men jeg synes det er veldig greit at ulike varer holder seg til de er brukt opp, innen rimelighetens grenser. Jeg tenker her også på kosmetikk, kremer osv. Det er kanskje litt på siden av tema her, men du verden hvor mye dyr, økologisk frukt vi har kastet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no