Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vaskemaskin - vask/tørk

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-18, 10:00   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Vaskemaskin - vask/tørk

Jeg skal kjøpe ny vaskemaskin. Har tørketrommel fra før, men for å spare litt plass (lite vaskerom under trapp) så ser jeg at det nå finnes kombimaskiner vask/tørk.

Er dette noe dere kan anbefale eller bør jeg heller kjøpe vanlig vaskemaskin og heller beholde tørketrommelen?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 10:16   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Vi har det og det funker fint. Hadde ikke gått like greit om vi var mer enn 3, for kapasiteten på tromlingen er bare 4 kg. Men vi tromler bare undertøy, håndklær og sengetøy. Det tar lang tid og ulempen er at vi ikke får tørket og vasket samtidig, men vi er så late med klesvask at vi neppe hadde gjort det uansett. Har en LG-modell som ikke var av de billigste og valgte det fordi vi ikke har plass til tørketrommel oppå vaskemaskinen. Om du har plass og allerede har trommel, hadde jeg nok heller gått for ny vaskemaskin.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 10:43   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Jeg ville ikke valgt det hvis det er mulig å ha én av hver. Uansett hvor god maskin du kjøper, vil den alltid bære preg av å være en kompromissløsning: ikke helt topp verken på vask eller tørk. Dessuten har den den ulempen at når én av funksjonene ryker, må du bytte både vask og tørk. Du vil ganske sikkert være mer fornøyd med å ha én av hver, hvis det er mulig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 11:08   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ville ikke valgt det hvis det er mulig å ha én av hver. Uansett hvor god maskin du kjøper, vil den alltid bære preg av å være en kompromissløsning: ikke helt topp verken på vask eller tørk. Dessuten har den den ulempen at når én av funksjonene ryker, må du bytte både vask og tørk. Du vil ganske sikkert være mer fornøyd med å ha én av hver, hvis det er mulig.

Vi har hatt det. Trpommelfunkjonen sluttet å funke, men maskina funket. Likevel er det ulemper. - trommelen tar mindre enn maskina, det er få innstillinger på trommel sammenlignet med en som bare er tørketrommel, og det å «vaske unna» klær tar lengre tid om man skal tromle. Det tar jo da to timer før neste maskin funker. Nå er jo dere bare to og om du bruker trommelen sjelden, så går det fint. Bruker du trommel hyppig (som meg), så er irritasjonsmomentene ekstra irriterende.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 11:28   #5
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Da ser det ut som at det kanskje lønner seg å bare kjøpe ny vaskemakin. Mener jeg skal få plass til trommelen oppå, hadde bare vært kjekt med plassen til hyller. Men det får bare være.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 12:22   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.440
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Vi kjøpte vask/tørk da vi fikk barn og bodde i leilighet med lite bad. Kjempefornøyd! Jeg tar meg faktisk fortsatt i å savne muligheten for å sette på en maskin og plukke ut rene OG tørre klær noen timer senere. Jeg syns tørkingen tok lang tid, men nå har vi egen tørketrommel og den bruker jammen like lang tid.

Jeg sjekket en del før vi kjøpte, og rådene var klare på å kjøpe en dyrere maskin siden den skal håndtere to ulike funksjoner. Vår var fra Electrolux, og den virket smertefritt i de fem årene vi hadde den.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 12:35   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.530
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Vi kjøpte vask/tørk da vi fikk barn og bodde i leilighet med lite bad. Kjempefornøyd! Jeg tar meg faktisk fortsatt i å savne muligheten for å sette på en maskin og plukke ut rene OG tørre klær noen timer senere.


Akkurat det er digg, det er bare det at "noen" timer senere er minst 6 timer.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 13:04   #8
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.440
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat det er digg, det er bare det at "noen" timer senere er minst 6 timer.

4-5 timer tok det gjerne, men våre gode maskiner fra Samsung bruker bortimot 3 timer på en 60 graders vask, og minst 2 på tørk, så det går ut på ett. I tillegg sparer vi de timene det fort kan gå før vi husker på å flytte klær fra vask til tørk.

De gangene vi kom hjem fra ferie med masse sengetøy og håndklær og sånt, brukte vi eventuelt et tørkestativ i tillegg.

Som sagt, jeg savner vår kombinerte oppriktig!

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 17:03   #9
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Vi har en kombinert Electrolux med 1600 omdreininger, og den tar 7 kg.
Hatt maskina i over 4 år nå og er kjempefornøyd. Vasker sommer/vinterdundyner i den også.
Den dagen den ikke fungerer lengre så kjøper vi samme type.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 19:13   #10
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Vi har det på jobb, og er ikke fornøyde. Selv med timesvis med tromling, blir tøyet aldri tørt. Må uansett henge det opp på klestørkstativ.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-18, 19:20   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.156
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Jeg har en ett år gammel kombimaskin fra LG. Veldig fornøyd med den. Mange funksjoner på vask og tørk, og vasken blir tørr selv på lav temperatur.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-18, 14:55   #12
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Vi har det på jobb, og er ikke fornøyde. Selv med timesvis med tromling, blir tøyet aldri tørt. Må uansett henge det opp på klestørkstativ.


Jeg vil tro at det kommer an på hvilken type man har, og pris og hvor gammel maskina er. Vi har iallefall god erfaring med både trommel og tørking.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-18, 16:53   #13
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Opprinnelig lagt inn av Michelle, her.

Jeg vil tro at det kommer an på hvilken type man har, og pris og hvor gammel maskina er. Vi har iallefall god erfaring med både trommel og tørking.

Husker ikke i farta merket, men var et kjent, godt merke. Og den er ny (dvs ett år nå, men ikke blitt dårligere med tiden)

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-18, 13:36   #14
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Vi hadde en Siemens modell for mange år siden, den vasket veldig bra, topp sentrifuge, men tørketrommelfunksjonen var ikke helt optimal. Man måtte være veldig nøye med å ta ut tøyet så snart det var ferdig, ellers ble det mye mer restfuktighet enn i vanlig tørketrommel. Den funket for så vidt. Tror den tok 4.5 kg vask og maks 2.5 kg tørking. Det var et eget loskylleprogram man måtte ta etter hver tørk. Den gangen var jeg vant med en utluftings-tørketrommel med god kapasitet og ulike innstillinger.

Nå har vi en ny vaskemaskin som tar 9 kg tøy, det har vist seg mer praktisk enn jeg først antok. Jeg tror ikke kombinerte vask/tørk har så stor kapasitet. Vi er på andre vaskemaskin siden Siemens kombi-maskinen. Den nye vaskemaskinen har en saltfunksjon som mykgjør vann og det ser ut til å funke veldig bra. Her i området mykt vann her, men den gjør likevel vaskepulveret mer effektivt. Vi har ikke såpeavleiring på gummiringen i døren lenger.

Hvis det er en stor fordel med alt i en maskin ville jeg sett om de nyeste vask-tørk modellene har ekstra stor trommel og kapasitet nok til i hvert fall 4 til 5 kg tørk. Jeg tenker at det ikke er optimalt å kjøre alt på maks kapasitet hele tiden. I tillegg sjekk om tørkeeffekten er forbedret. Bruker man tørketrommelen ofte er ikke alle kombimodeller optimal. Det kan være en separat tørketrommel med dobbel kondensator bruker mindre strøm i lengden.


Sist redigert av arrow : 01-08-18 kl 21:22.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-18, 19:11   #15
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.440
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Ah, nå kom jeg på enda en kjempefordel med den kombinerte maskina. Den sendte alt av tørkelo ut med skyllevannet. Vi så virkelig aldri noe til lo, Samsungtørketrommelen vi har nå prøver oppriktig å drukne oss i lo.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-18, 19:29   #16
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Jeg har nettopp flyttet fra min gigantiske vaskemaskin og skal nå kjøpe broderen's vask/tørk. Det er kun av bekvemmelighetshensyn at jeg kjøper den, og aner ikke hvilke egenskaper den har. Blir spennende, da.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-18, 21:03   #17
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaskemaskin - vask/tørk

Det ble en ren vaskemaskin fra AEG. Funket fint å sette trommelen jeg har oppå. Nå skal dere se den sikkert ryker en dag her snart.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no