Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan steker jeg speilegg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-12, 17:28   #1
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan steker jeg speilegg?



Okey, oversrskriften sier det meste; hvordan steker jeg speilegg? Sette varme panna (hvor varmt?), hive i litt smør/olje, knekke egget forsiktig oppi og så steke til det henger sammen? Er det så enkelt eller er det noe jeg må huske?

Jeg har aldri likt speilegg, ergo har jeg aldri hatt behov for å steke det heller - før nå.... Poden har erklært at han vil ha sånt egg som han fikk hos kompisen en gang han overnattet: Et sånt egg uten skall rundt, mamma!

I morgen skal jeg til pers, for da har jeg lovet Poden speilegg og bacon til frokost. :angst:

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 17:41   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan steker jeg speilegg?

Den beste måten er å bruke varm panne med mye smør, sette ned varmen til et minimum og så øse det varme smøret over egget til det er ferdig stekt.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 17:43   #3
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan steker jeg speilegg?

Legg lokk over (gjerne et lite, høyt et som bare dekker egget). Da får du ikke sånn tørr skorpe i kanten.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 19:01   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan steker jeg speilegg?

Jeg liker at egget er stekt på begge sider, mens plommen fortsatt er flytende inne. Det som må til da er middels til høy steketemperatur. Egget stekes i smør (ha det i når smøret er lysebrunt/gyllent). Stek egget til hvitten er fast, så snur du det forsiktig og steker det litt på andre siden også.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 19:48   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan steker jeg speilegg?

Jeg gjør som Joika.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 19:51   #6
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan steker jeg speilegg?

Glad jeg har nok egg. Håper Poden blir fornøyd uansett. Selv klarer jeg nesten ikke se folk spise speilegg en gang. :kvalm:

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 13:50   #7
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan steker jeg speilegg?

Det gikk greit, selvom Poden erklærte: Mamma, de så litt rare ut. Du får be pappa'n til D om han kan lære deg.

Vel, vel, han heiv innpå to egg; hvorav det ene var stekt på begge sider uten at plomma ble ødelagt.


Sist redigert av Skytte : 04-12-12 kl 13:53.
Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 14:53   #8
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan steker jeg speilegg?

Jeg setter på plata på maks og bruker jernpanne med smør/melange. Har i egget når smøret freser, og slår av plata slik at egget steker på ettervarmen. Det funker neppe på induksjon.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 14:57   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan steker jeg speilegg?

Bra jobba! Egg og bacon og melk er topp combo etter fyll....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-12, 15:02   #10
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan steker jeg speilegg?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Bra jobba! Egg og bacon og melk er topp combo etter fyll....

Poden var heldigvis ikke full i går. Jeg har aldri fiksa speilegg og bacon og å sitte å se folk spise det dagen derpå....

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no