Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Enda et språkspørsmål: Innledning til jobbsøknad?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-15, 13:37   #1
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Enda et språkspørsmål: Innledning til jobbsøknad?

Jeg har ikke søkt jobb i Norge på 20 år, og ble svar skyldig da en tysk bekjent lurte på hvordan han skulle innlede søknadsbrevene sine.

Når han sender åpne søknader bruker han "Til den det gjelder" eller "Til den det måtte angå", som høres greit ut for meg. Men hva skriver man når man kjenner navnet på den som ansetter? "Hei" blir for uformelt og "kjære" for personlig, mener jeg - hva er takt og tone i jobbsøknader i 2015?

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 13:46   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enda et språkspørsmål: Innledning til jobbsøknad?

No er det ikkje så ofte eg søker jobb heller, men eg har først ei overskrift: "SØKNAD OM STILLING SOM XXX"

Deretter skriv eg "Viser til stilling annonsert på jobbnorge.no (ref) og søker med dette på stilling som XXX"

Så går eg videre med å presentere med sjølv (personalia) og kor eg jobbar no.

Eg skriv altså ikkje direkte til den personen som ansetter og har derfor ikkje noko "Hei" eller "Kjære".

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 13:47   #3
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enda et språkspørsmål: Innledning til jobbsøknad?

I dei aller fleste tilfella er det meir enn ein person som skal lese søknadane, så eg syns det blir litt feil å addressere brevet direkte til ein person.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 13:48   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.887
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enda et språkspørsmål: Innledning til jobbsøknad?

Jeg gjør som Simone (og tror vel det er gjengs).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 13:48   #5
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Sv: Enda et språkspørsmål: Innledning til jobbsøknad?

Jeg søker sjelden jobber, men tar imot søknader desto oftere. Det er vanlig å gjøre det slik Simone sier, altså at søknaden ikke stiles direkte til noen. Like greit, for ofte skal slike søknader behandles av flere personer.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 13:53   #6
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Enda et språkspørsmål: Innledning til jobbsøknad?

Tusen takk!

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-15, 13:58   #7
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.951
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enda et språkspørsmål: Innledning til jobbsøknad?

Jeg gjør som Simone, med unntak av at jeg alltid skriver "Jeg viser til ..." og altså ikke bare "Viser til ...".

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no