Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-19, 22:23   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Vi har et plommetre som jeg må ta endel greiner på. Henger langt nede, og er i veien ved gressklipping, pluss at snøen garantert vil ta de til vinteren.

Treet er relativt ungt. Litt usikker på antall år, tror det er 6 år siden jeg satte det ned som en liten kvist i hagen. Første året i år med en god mengde frukt på det.

Men når skal/bør jeg pynte litt på dette her? På våren, før blomstring, eller på høsten etter frukta er moden?

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-19, 23:45   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Hageland sier du kan velge selv når det kommer til trær med steinfrukt. Enten tidlig på våren eller etter høsting.

https://hageland.no/planting-og-stel...g-av-frukttre/

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 00:04   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Jeg fikk opp fra Hageland eller Plantasjen på insta eller face at nå kan du beskjære epletre. Vi har ikke trær s p leste ikke nøye,Mulig det gjelder plommer og? : vetikke:

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 01:17   #4
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Ifht andre trær er det ihvertfall fordel at treet er i hvilefase, og ikke vekstfase?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 01:45   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Ifht andre trær er det ihvertfall fordel at treet er i hvilefase, og ikke vekstfase?

Og når er det?

Mitt grådige (?) hode rører ikke treet etter blomstring og frem til etter innhøsting. En ting er at jeg vil ha frukta, og noe annet er at jeg tenker at det er mer sårbart å røre det i produksjonstiden...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 01:47   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hageland sier du kan velge selv når det kommer til trær med steinfrukt. Enten tidlig på våren eller etter høsting.

https://hageland.no/planting-og-stel...g-av-frukttre/

Hvis det stemmer så velger jeg å ta en runder nå til høsten... Sett nå i sommer at de laveste grenene uansett vil gå fyken i vinter om det blir endel snø. Og jeg tenker at det er bedre å kutte grener kontrollert enn at snø og vær skal ødelegge treet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 01:55   #7
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og når er det?

Mitt grådige (?) hode rører ikke treet etter blomstring og frem til etter innhøsting. En ting er at jeg vil ha frukta, og noe annet er at jeg tenker at det er mer sårbart å røre det i produksjonstiden...

Fikk beskjed om selv at det var ok når treet felte bladene, men vet ikke sikkert. Noe med at når trær gjør seg klare for vinter, trekker sevja ned i røttene og denslags

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 02:12   #8
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Fikk beskjed om selv at det var ok når treet felte bladene, men vet ikke sikkert. Noe med at når trær gjør seg klare for vinter, trekker sevja ned i røttene og denslags

Ah, ok. Da er kanskje høsten det beste. Noe jeg jo tenker i meg selv, men må innrømme at kunnskapen er heller laber på dette området :P

Skal ta en tur innom Plantasjen en dag og forhøre meg. Rører ikke treet før plommene er i hus åkke som.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 12:33   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Jeg har alltid beskåret om høsten når bladene har falt av.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 18:27   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

Beskjærer om sommeren. JAS; https://www.plantasjen.no/jas-en-utm...skjaering.html

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-19, 20:54   #11
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beskjære frukttrær, vår eller høst?

I følge det jeg har lært så skal plommetre beskjed i JAS-månedene fordi de er blødere og da skal de ikke beskjæres før juli. Hvis du vil at treet skal vokse mye neste år bør du vente til september, men hvis du vil at det ikke skal vokse så mye så kan du gjøre det i juli.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no