Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Enkel matteoppgave

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-15, 16:36   #1
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Enkel matteoppgave

Ok, litt flaut, men la gå. Regn ut omkrets:


Hvordan regner du?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 16:37   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Jeg teller bare ruter rundt tegningen. Eller rutevegger, da - 4 langs toppen, 1 ned langs høyreside, 1 inn mot venstre, 1 nedover igjen, 3 langs bunnen og 2 opp på venstre side.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 16:43   #3
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Ja, jeg også. Men de har nettopp lært dette og han insisterer på å telle/ adferd de tallene som står skrevet. Slik resten av oppgavene er beskrevet er det ganske misvisende, synes jeg.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 17:12   #4
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Jeg ville tatt 4+2+3+1+1+1. Men jeg er ikke barneskolemattelærer.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 17:12   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Det funker jo hvis det er et rektangel uten "innhukk", så det er vel den regelen han tenker på. Du må bare forklare at her har de gjort det litt vanskeligere.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 17:32   #6
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Omkrets er veien rundt eller altså langs ytterkanten, presiser det gjerne hundre ganger. Jeg ville tegnet med en fargeblyant mens jeg telte veggene. Det er 4 der det står et 4-tall, 2 der det står et 2-tall, osv. Men det mangler tall på to av veggene.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 17:35   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.482
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg ville tatt 4+2+3+1+1+1. Men jeg er ikke barneskolemattelærer.

Det er ikke jeg heller, men hodet mitt arbeider naturlig med sola/klokka, så 4+1+1+1+3+2...

Ikke til hjelp

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 18:09   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.518
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Dette er vel en typisk oppgave for å se om de kan overføre regneregler fra en oppgavetype til en annen? Poenget her er å se om han skjønner at de veggene hvor det ikke står tall også må telles med.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 18:14   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.020
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Enten telle ruter eller addere tall, men da må han forstå at han må finne tallet som liksom skal stå på sidene der det ikke står noe.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:02   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg ville tatt 4+2+3+1+1+1. Men jeg er ikke barneskolemattelærer.

Ikke jeg heller, men jeg sjekker fremdeles leksene til Sneipen. Så definitivt sånn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:19   #11
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

OK, takk. Ja vi regnet sånn. Men så ble han så påståelig og det skjønner jeg siden dette var første oppgave med et par ekstravegger, så jeg ble i tvil om de hadde tenkt feil også ut fra spørsmålene under. De spørsmålene la liksom opp til at svaret skulle være summen av de tallene.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:21   #12
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Jeg må ærlig si jeg synes det er litt vanskelig fordi jeg ikke er pedagog. Jeg ser jo ofte svaret g kan forsåvidt forklare, men neste uten unntak sier han at de ikke har lært det, at jeg regner på en annen måte. Så er vi like langt. Og spør jeg han hvordan de regner, så husker han ikke alltid.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:22   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.518
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Om det stemmer at de ikke har lært det og nytt stoff kommer som lekse, tenker jeg at det er noe du burde ta opp med lærer. I mine øyne skal lekser være repetisjon (i hvert fall for så små barn). Da burde dette vært gjennomgått i timen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:24   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Men selv om de bruker en metode, så er det jo en viktig erfaring at det faktisk er flere veier til det riktige svaret. At en må måle/telle meterne hele veien rundt for å finne omkretsen er veldig logisk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:25   #15
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Det kan godt hende de har lært det, Input, og at han glemmer om det er lært nylig. Men når jeg gikk gjennom de andre oppgavene så jeg bare omkretsregning med 4 sider, og der lengden sto skrevet med tall. Så at det plutselig snek seg inn en annen oppgave var litt rart. Det virket ihvertfall helt nytt på han og jeg tror ikke han skjønte det.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:26   #16
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men selv om de bruker en metode, så er det jo en viktig erfaring at det faktisk er flere veier til det riktige svaret. At en må måle/telle meterne hele veien rundt for å finne omkretsen er veldig logisk.

Ja, enig i det altså. Jeg er bare litt redd for å forvirre. Han sliter nok med å skjønne det de faktisk har lært, så jeg bare stresser han med mine utregninger.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:27   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Kan ikke skjønne at du forvirrer ved å peke hele veien rundt og si at det er disse målene som må med for å finne omkretsen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 19:33   #18
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.684
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Kan ikke skjønne at du forvirrer ved å peke hele veien rundt og si at det er disse målene som må med for å finne omkretsen.

Nei, ikke akkurat den. Det måtte jeg jo. Men han ble litt forvirret over at man plutselig ikke skulle plusse de tallene som sto skrevet. For det hadde de nemlig lært. Men akkurat her måtte jeg jo forklare. Men det er mange andre ganger jeg ligger foran. Feks at man ganger to sider når man skal finne areal. Det hadde de ikke lært enda, så jeg skjønte jo ikke at de bare skulle telle ruter og skrive antall ruter når oppgaven var: "regn ut arealet". Da ba jeg han gange og skrive i cm2. Men det hadde han visst heller ikke lært. Og han sier jo ikke noe, for han vil helst at jeg bare skal si hva han skal gjøre og så bli ferdig.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 20:54   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Men de skal jo ikke bruke én bestemt metode, det er sånn matten i dag skiller seg fra vår tid? De skal lære ulike veier til målet og forstå bakgrunnen. Hvis han ikke skjønner den siste oppgaven, har han ikke skjønt hva omkrets er?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-15, 20:57   #20
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.020
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel matteoppgave

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men de skal jo ikke bruke én bestemt metode, det er sånn matten i dag skiller seg fra vår tid? De skal lære ulike veier til målet og forstå bakgrunnen. Hvis han ikke skjønner den siste oppgaven, har han ikke skjønt hva omkrets er?

Det tenker jeg også. De har lært om konseptet omkrets (min fjerdeklassing har også nettopp gjort det) og skal derfor kunne løse denne oppgaven enten ved å bruke tallene eller ved å telle rutene. Metoden er ikke viktig så lenge de har forstått hva omkrets er.
Når han tror han skal summere tallene, overfører han egentlig en fremgangsmåte fra en annen oppgave til å bli generisk fordi han ikke egentlig har forstått hva han skal gjøre. Dette er veldig vanlig i matte faktisk, og kan også skyldes upresise formuleringer hos læreren. For eksempel: "Så må du summere tallene på sidene for å finne omkretsen". Dette vil jo bare være riktig så lenge alle tallene står skrevet, dersom man tar det helt bokstavelig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no