Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å ta mye plass

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-18, 10:11   #1
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ta mye plass

En person som tar mye plass - er det positivt eller negativt? Og hva innebærer det tenker dere?

(Veldig åpent, svar det som faller dere inn. )

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:16   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Det kommer jo an på hvordan vedkommende tar plass. Vi har noen som tar plass ved å være et naturlig midtpunkt, som er morsomme, livlige og som skaper liv. Det er stort sett positivt. Men så er det også noen som tar stor plass rett og slett fordi de er ganske egoistiske, selvopptatte og som tiltrekker seg oppmerksomhet på negativt vis. Ikke så positivt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:16   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta mye plass

I det man velger å bruke disse ordne så er det litt negativt ladet synes jeg. Men ikke nødvendigvis utelukkende.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:16   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.854
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Det veldig både og synes jeg. Jeg har elever som tar så stor plass at andre knapt slipper til i klasserommet. Det er ikke ubetinget positivt.

Hvis jeg er i en setting der en person tar stor plass så blir jeg gjerne liten som en mus. Så for meg så er det ikke bare positivt det heller.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:21   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg tenker at det er negativt ladet, men ikke utelukkende.
Jeg kan ta stor plass selv, og kjenner mange med samme kompetanse ( ), men ville ikke tatt "stor plass" som et kompliment akkurat.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:22   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

I det man velger å bruke disse ordne så er det litt negativt ladet synes jeg. Men ikke nødvendigvis utelukkende.

Enig. Man får et bilde av en litt høylytt og kanskje litt selvsentrert person.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:24   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg kommer ikke helt på en måte det brukes som ikke-negativt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:28   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.834
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg synes det er negativt ladet og er enig med bluen i at det er en høylytt og selvsentrert person.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:31   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg synes det er fint at folk tar plass og at man er bevisst plassen man tar.
Det er veldig kjedelig å være i en setting av mennesker som ikke tar plass.

Alt for mange kvinner er for redde for å være en som tar mye plass. Man kan ta mye plass i anstrengelsen for å ikke ta plass også. Jeg synes det er bedre da å oppleve at det er bevisst.

Å ta for stor plass er negativt. Å ta stor/mye plass kan være begge deler.
Å ta for lite plass er negativt. Å ta lite/ mindre plass kan være begge deler.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:33   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

I det man velger å bruke disse ordne så er det litt negativt ladet synes jeg. Men ikke nødvendigvis utelukkende.

Det tenker jeg også. Folk som tar mye plass kan godt være morsomme og skape liv, men det går gjerne på bekostning av andre som ikke slipper til.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:35   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg kommer ikke helt på en måte det brukes som ikke-negativt.

Ikke?
Jeg kan godt si at en person jeg liker tar mye plass. Det kan være helt passende i settingen og helt avgjørende for at noe skal gå bra.
I mange settinger tar sosiale fasilitatorer mye plass, men kan være avgjørende for at ting blir hyggelige.

I selskaper er det alltid forskjell på hvor mye plass folk tar, men jeg ser ingen ting negativt i det dersom denne plassen brukes på en positiv måte og til å inkludere andre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:40   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ikke?
Jeg kan godt si at en person jeg liker tar mye plass. Det kan være helt passende i settingen og helt avgjørende for at noe skal gå bra.
I mange settinger tar sosiale fasilitatorer mye plass, men kan være avgjørende for at ting blir hyggelige.

I selskaper er det alltid forskjell på hvor mye plass folk tar, men jeg ser ingen ting negativt i det dersom denne plassen brukes på en positiv måte og til å inkludere andre.

Ok, men jeg hadde altså aldri kommet på å bruke "ta stor plass" på en positiv måte, for meg er det en negativ klang ved det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:46   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg kjenner folk jeg mener tar stor plass på en positiv måte. De setter ofte stemningen der de er, og leder gjerne an. Men det går også an å ta stor plass på en negativ måte, og det er gjerne vanligere?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:53   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg kjenner folk jeg mener tar stor plass på en positiv måte. De setter ofte stemningen der de er, og leder gjerne an. Men det går også an å ta stor plass på en negativ måte, og det er gjerne vanligere?

Jeg tror det vanligste er å ta mye plass på en positiv måte, men at man ikke tenker over at det også er å ta mye plass.

Jeg opplever sjeldent i sosiale settinger at folk tar for stor plass og overkjører andre, men opplever like fullt at det er forskjeller på hvor mye plass folk tar. Ofte er det jo sånn man er.

Jeg har vært på en del Fp-treff og opplever mange her som mennesker som tar plass, men det er i all hovedsak noe som har gjort stemningen god og vært positivt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:54   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg synes ofte ordene brukes for negativt. Er det litt jantelov som slår inn? For det å ta plass kan være bra, det er jo fort ganske kjedelig om folk sitter der uten å gi noe særlig av seg selv.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 10:57   #16
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes ofte ordene brukes for negativt. Er det litt jantelov som slår inn? For det å ta plass kan være bra, det er jo fort ganske kjedelig om folk sitter der uten å gi noe særlig av seg selv.

Det kan være bra. Men det kan også være at andre ikke slipper til, og trekker seg unna. Særlig om den som tar plass ikke lytter til de andre, og turer frem med sitt. Men ofte er det jo de som tar mye plass som får opp stemningen også.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 11:00   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta mye plass

Ja, man kan nok TA (passe) stor plass positivt, men i det det settes ord på et er det sånn jeg oppfatter det stort sett at det tas (for) stor plass på en ikke positiv måte?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 11:09   #18
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg jobber med ei som tar stor plass, og det er ikke på en positiv måte. Hun lager f.eks høye lyder når hun entrer et rom: stønning, sukking, okking og aiing. Om hun nyser eller hoster, etterfølges det av et høyt hyl. Hun snakker stort sett om seg selv og sin familie og lytter lite til andre. Alt andre snakker om, har hun opplevd på sin måte, som ofte er verre enn andre.

Så har vi andre som tar plass ved å være hyggelig, lytte, er lite selvhøytidelig, og som vet de tar plass. Det er mye latter og høy stemme, men på en annen måte enn første kategori.

Det finnes jo mange flere måter å ta plass på. Men, hvis man kan ta plass og har evne til å lytte/være stille, synes jeg det er ok.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 11:21   #19
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å ta mye plass

Jeg opplever det som et nøytralt uttrykk. Hverken positivt eller negativt. Litt som at noen er veldig sjenerte. Folk er ulike, tenker jeg bare da.
Hvis noen derimot er f.eks spydige, snurpehimlete, aggressive eller sutrete, da tenker jeg at de bør skjerpe seg. Ta seg en bolle.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-18, 11:40   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta mye plass

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det kommer jo an på hvordan vedkommende tar plass. Vi har noen som tar plass ved å være et naturlig midtpunkt, som er morsomme, livlige og som skaper liv. Det er stort sett positivt. Men så er det også noen som tar stor plass rett og slett fordi de er ganske egoistiske, selvopptatte og som tiltrekker seg oppmerksomhet på negativt vis. Ikke så positivt.

Enig. Min mor er en blanding av disse og som regel er det morsomt å være rundt henne men etterhvert som man ikke kommer til orde noensinne og alt bare dreier seg om _henne_ så er det ikke så morsomt lenger. Hun tar definitivt enormt med plass og opptar hele rommet hvor enn hun går, på godt og vondt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no