Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Påbudt med sykkelhjelm

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-07, 09:17   #1
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Påbudt med sykkelhjelm

Hvorfor er det ikke det?

Hva er argumentene for at denne loven ikke er tredd i kraft. Jeg kan personlig ikke se annet en fordeler ved det.

Hva mener dere? Har dere motargumenter for at dette ikke skulle vært påbudt?

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 09:25   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Selvsagt er det ikke annet enn fordeler og egentlig burde det vel i det minste vært en lov som påbød hjelm når man sykler i trafikken.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 09:34   #3
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Tipper at loven ikke er tredd i kraft fordi de som bestemmer at den skal tres i kraft ikke har lyst å bruke hjelm?

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 09:38   #4
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Burde absolutt bli påbudt. Blir helt skremt når jeg ser hvor mange som sykler uten hjelm (spesielt studenter), eller foreldre (spesielt mødre) på sykkeltur med barna (barna har selvfølgelig hjelm).

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:15   #5
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Jeg er veldig for sykling. Jeg syns at flest mulig skal ha mulighet til å sykle. Enten de er barn, ungdom, voksne eller eldre. Jeg frykter at et hjelm-påbud vil gjøre at en del velger å slutte å sykle - og det er i såfall veldig synd.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:17   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Jeg har sluttet å sykle fordi jeg ikke kan ha hjelm på meg, da ser håret mitt ut som et fuglerede når jeg tar den av.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:19   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Skal frisyren være pen, eller skal jeg risikere å pådra meg hjerneskade/død? Hm .. Vanskelig valg.

Jeg har hårfikseting i veska.

Og ja: Jeg er for påbud.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:24   #8
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Det er da bare å bruke hjelm, er det ikke? Trenger ikke vente på et påbud for å beskytte seg selv og ungene. Håret blir ikke værre av å bruke sykkelhjelm enn av motorsykkelhjelm eller alpinhjelm.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:25   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Grunnen til at det ikke har kommet påbud er nettopp at man ikke ønsker at folk skal slutte å sykle, og så blir det heller opp til den enkelte å sørge for å ta på hjelm.

Dessverre er det sånn at det skjer flere skader blant de som sykler med hjelm enn de som sykler uten (her snakker jeg om skader generelt, ikke hodeskader). Dette er man ikke helt sikre på grunnen til, men mistenker at de som har på hjelm er mindre forsiktige i trafikken nettopp på grunn av hjelmen. Den gir jo ikke all verden av beskyttelse.

Bare så det er sagt. Jeg sykler med hjelm, men jeg har sånn kjip frisyre som uansett ikke ødelegges av hjelmen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:28   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Skal frisyren være pen, eller skal jeg risikere å pådra meg hjerneskade/død? Hm .. Vanskelig valg.

Det er jo nettopp derfor jeg sier jeg IKKE sykler.
Men seriøst, jeg bruker lang tid om morgenen for å få håret til å ligge som det skal, så jeg orker ikke å stå utfor barnehagen og styre og stelle med det hver morgen før jeg går inn. Jeg er nok for forfengelig. Heldigvis bor jeg i gåavstand fra barnehagen.

Skulle aldri klippet meg. Aldri mer dustefrisyre som trenger tid for å se bra ut! VOKS, HÅR!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:42   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Det er lurt å bruke hjelm, og man kan gjerne bruke masse penger på holdningsskapende arbeid. Men påbud? Glem det.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 11:40   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Det er gjort en undersøkelse som viser at biler kjører nærmere en syklist med hjeml enn en syklist uten hjelm. her

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 11:43   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Argumenter mot et påbud kan være at man ikke vil ha påbud for alt som er fornuftig. Folk står fri til å ta ufornuftige valg.
Å velge å ikke bruke sykkelhjelm vil i hovedsak gå utover deg selv om noe skulle skje, og da skal det i utgangspunktet ikke være et behov for et påbud.

Selv vet jeg ikke helt hvor jeg står i saken, men mener selvsagt at alle som sykler bør bruke hjelm.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 11:49   #14
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Om man vil være egoistisk nok til å ikke bruke hjelm i trafikken, burde man tenke på de hjemme som ønsker å beholde mammaen/kjæresten/datteren så lenge som mulig. Uansvarlighet kan ramme mange.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 15:14   #15
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Jeg er for påbud med hjelm.

Det at folk kommer til å sykle mindre er et vagt argument syns jeg. Da får folk la vær. Hodeskade blandt syklister har økt mer og mer de siste årene. Det er mer trafikk i dag en det var før. En dårlig sveis blir for tøvete å argumentere med. Jeg vil heller være fin på håret en å forebygge en eventuel hodeskade! Sitter du der som en grønnsak, så spiller ikke den hårsveisen inn.

Jeg sykler alltid med hjelm, jeg forholder meg likt i trafikken om jeg har hjelm eller ikke. Det aller verste jeg ser er små barn som vimser rundt i gatene på sykler uten hjelm!!

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 15:25   #16
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Tipper at loven ikke er tredd i kraft fordi de som bestemmer at den skal tres i kraft ikke har lyst å bruke hjelm?

Det tror jeg og.
Skjønner ikke hvorfor noen ikke vil bruke hjem, redd for sveisen? Det redder jo liv og faktisk så føler jeg meg veldig sporty i hjelm.

Blir irritert på svigermor som tar med poden på sykkeltur uten å ha hjelm på han!

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 20:10   #17
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Etter å ha ligget en uke på sykehus med hodeskade som 16 åring på grunn av sykkelulykke uten hjelm er ikke jeg i tvil i allefall.

Ja til påbud !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 20:42   #18
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

På skolen der jeg jobber må elevene sykle med hjelm når de sykler til skolen. Mens rektor kommer syklende uten...

Jeg mener det burde blitt påbudt med hjelm, akkurat som det er påbudt med lys når det er mørkt.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 20:43   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Lev farlig - dø ung og bli et vakkert lik, er det ikke så?

Nei, jeg heller kan ikke forstå hvorfor det ikke skulle vært påbudt med sykkelhjelm.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:56   #20
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Påbudt med sykkelhjelm

Det er gjort forskning på at det er farligere å sykle med hjelm enn uten. Man kan da ikke påby alt her i verden ved lov?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no