Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg takker borte, jeg takker hjemme ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-06, 09:26   #21
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Jeg har dessverre sett mange eksempler der voksne er uhøflige selv, men samtidig krever høflighet av barna. Det er derfor ingen selvfølge for min del.

Det er noe som skjærer seg for meg, hvis jeg må be barna takke foran andre mennesker - føler jeg behandler de mine med liten respekt/nedlatende. Jeg minnes at det var slik jeg følte foreldrene mine behandlet meg. Derfor ser jeg ikke vitsen med å kreve takk av mine barn foran andre mennesker, når jeg selv har dårlig erfaring med det, samtidig som gemalen har god erfaring med å vokse opp med gode forbilder (de krevde aldri at han skulle takke og han er i dag "høfligheten" selv.).


Det er forskjell på å kreve og å gi en ivrig treåring en diskre påminnelse. Det er jammen ikke mye jeg får min treåring til å gjøre ved å kreve det av henne.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 12:40   #22
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.838
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Opprinnelig lagt inn av Joma, her.

Feil ordbruk: Jeg tenker at man "krever", men det er påminnelser man gir. Jeg ble flau, når foreldrene mine kom med disse "påminnelsene". Kanskje rett før jeg hadde tenkt å takke selv. Jeg likte heller ikke disse "påminnelsene" fordi jeg følte foreldrene mine satte meg i ett dårlig lys ovenfor de jeg skulle takke til. Det hadde vært bedre om de tok meg til sides og minte meg på det, men de gjorde det foran andre, og det likte jeg dårlig.

Dessverre ser jeg for lite til "diskre påminnelser", men ser ofte foreldre sier det høyt, når andre hører på.

Å, dette kjenner jeg meg igjen i.
"Og så det lille ordet!" Det pleide både foreldrene og besteforeldrene mine å buse ut med hvis vi ikke var raske nok med takken. -Og så følte man seg som en utaknemlig og fæl unge, selv om man egentlig var veldig glad for det man hadde fått. Kjenner at jeg skal være mer bevisst på å være diskret hvis jeg synes jeg må minne guttene på å takke. Stort sett tror jeg jeg bare har pleid å hviske til dem et spørsmål om de har husket å takke. Vil ikke de skal kjenne takkingen som ekkel.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:42   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Ungene våre har overraskende greit begynt å si takk helt "av seg selv" både når de får noe eller når vi hjelper dem med noe. Av forbilde, antar jeg.

Å huske å takke for en gave, gjerne i etterkant, må de ha litt hjelp til å huske, men da gjør de det gjerne og entusiastisk.

Vi er også bevisste på å skrive opp hva de får av hvem til jul, sånn at når vi takker for gavene i etterkant så vet vi hva vi takker for.

Klemming er frivillig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-15, 18:46   #24
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Se her, se her... hva finner man når man søker på Margrethe Munthe sanger? Joda, tråder fra FP.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-15, 21:13   #25
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme ...

Høflighet er viktig. Eldste min har alltid vært ekstremt flink til å takke, spørre pent osv. De to yngste er ikke fullt så flinke, men jeg prøver å minne dem på det. Klemmer gir man hvis man selv har lyst, ikke ellers. Jeg syns det er en uting å oppfordre barn til å klemme andre. Slikt skal komme spontant, mener jeg. Det er greit om f.eks. bestemora spør "Får jeg en klem før jeg drar?" og så kan barnet svare ja eller nei, men at jeg som forelder sier "Nå må du gi gamle onkel Osvald en klem og takke for gaven", det er ikke ok.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-15, 21:14   #26
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme ...

Taien da, du drar opp gamle tråder og jeg svarer helt ivrig...

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-15, 21:28   #27
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme ...

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Taien da, du drar opp gamle tråder og jeg svarer helt ivrig...

Det kan du da vel. Jeg syntes bare det var litt festlig at når jeg søkte på sanger så havnet jeg bums inn her igjen.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-15, 21:43   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg takker borte, jeg takker hjemme...

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

De to eldste (8 og 10) er så innprentet i at vi takker for gaver, tjenester etc at de gjør det automatisk. Femåringen trenger av og til en påminning, men ikke mer enn at jeg sier navnet hennes og hoster litt.

Å øve på å takke for ting startet vi med før de var året, og ser ingen fare for at man blir selvutslettertakker av å lære seg høflighetstakking.

Nå måtte jeg sjekke datoen. De to eldste er nemlig 16 og 18 nå. Fnis. De takker fortsatt, men sekstenåringen er litt vel tenåringssur og takker ikke alltid. Mer brumming.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no