Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-09, 15:30   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Vi har en gammel bakgård som har blitt forsømt altfor lenge, og nå har jeg bestmt at den skal bli flott og fin igjen. Men jeg trenger litt hjelp. Jeg er flink på kjøkkenhager, men kan null og niks om vanlige hager.

Det som er der allerede:

  • N - En innmari stygg rhododendron og et forsømt bed med skvallerkål
  • M - sandkasse
  • K - En ripsbusk
  • L- Jordbær som dekke under ripsbusken
  • J - en busk som trenger dekke - planlegger fler jordbær
  • H - et lang bed med fagerfredløs og masse skvallerkål
  • I - en busk
  • G - et urtebed
  • E - en innmari stygg hekk
  • B - et bed med to overgrodde, skamklipte roser og skvallerkål
  • A - et bed med bare skvallerkål
  • J - et bed ved en trapp. Der er det ingenting.
  • F - et lite staudebed med noen løker. Pent om våren, ikke pent utover sommeren.
Alt som er der skal beholdes, noe skal klippes ned, men skvallerkålen må vekk. Og det trenger jeg hjelp med å finne ut hvordan vi kan gjøre.

Jeg trenger derfor tips til planter som er så digre at de kan fordrive skvallerkålen, som ikke trenger mye stell og som ikke er så giftige. Lurer bl.a. på bringebær i H, mellom I og G. Den krever jo litt, men det går sikkert.

Det jeg har tenkt på så langt er peoner, keiserkrone, diverse hageliljer og ulike tidligløk som kan stå innimellom alt det andre.

I tillegg er plenen mosegrodd, hva gjør man for å få fin plen igjen?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 17-09-17 kl 10:21.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 15:50   #2
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Her blir det spennende å følge med. Det første jeg kom på var at bedene med skvallerkål bør du vente med til neste år. I år legger du tykk, svart plast over dem så fort som mulig, og lar bedene stå til neste år. Pass på at plasten er tett rundt bedet, eventuelt med planker/stein for å tynge ned. Det er viktig at plasten er svart også, i tillegg til mangelen på lys skal solvarmen "koke" frøene for å fjerne spireevnen.

(Så fin tegning forresten, er det i et program som jeg kan bruke også, tro?)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 19:15   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Hm, koke bort skvallerkålen var en strålende idé! Det ante jeg ikke at gikk. Det er verdens verste plante tror jeg.

Kartet er laget i Illustrator.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 19:59   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Jeg tror jeg ville latt plasten ligget neste år også. Og heller helle over bark og sette noen krukker med beplantning i så lenge for at det skal se litt finere ut.
Den er utrolig gjenstridig den skvalderkålen. Hadde den i hagen der vi bodde før, og ingenting klarte å kvele den når det kom til beplantning nei.

Jeg er veldig glad i klematis selv. Den kan klatre på gjerder og murer, eller være jorddekke. Og det finnes mange forskjellige sorter av den. Lett å holde er den også.

Ellers er det tipset fra min mor ganske bra, at man bør tenke på at man har noe som blomstrer stort sett hele tiden. Slik at man ikke velger planter som blomstrer samtdig. Og det at man setter det høyeste bakerst om man har store bed, og de laveste plantene fremst.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:16   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Det med blomstring hele tiden er et godt poeng, Mjau. Vi har det problemet i bed F. Der står det noen valmuer, liljer og tulipaner, og alle blomstrer tidlig. Også ser bedet helt dust ut resten av sesongen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 20:20   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Eg holder på å planlegge eit svært bed. Og tanken der er at noko skal dekke og noko skal blomstre heile tida.

Klematis er fin, men den blomstrer så kort og resten av tida er det berre masse stengler. Kaprifol er vel litt lengre blomstring på og litt meir med trur eg.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 23:05   #7
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det med blomstring hele tiden er et godt poeng, Mjau. Vi har det problemet i bed F. Der står det noen valmuer, liljer og tulipaner, og alle blomstrer tidlig. Også ser bedet helt dust ut resten av sesongen.

Takk
Og Urt har et poeng ang klematisen. Men jeg syns bladene er fine også, men de står lenge uten blader.

Tulipaner og andre løk er fint å ha i forkant av bed syns jeg, til tross for at tulipaner gjerne er høye. Men når de står i forkant blir de liksom ikke i veien for plantene resten av sesongen.
Eller i klynger på steder du ikke planter ned noe ellers.

I hagen vi hadde før hadde jeg et bed dekket av bark og duk i bunnen der jeg hadde rohdodendron eller hvordan pokker det skrives, og et slikt oppned tre. Syns det funket veldig bra. Og så greit å slippe ugresset... Man kan også ha småstein oppe på duken om man vil ha en litt annerledes hage

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 23:10   #8
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Ang plen så kan dere leie slik fresesak på forskjellige hagesentrer som dere går over med. Det ser veldig dramatisk ut etterpå, men om man gjødsler godt kommer plenen seg veldig fint etterpå. Så er det vel viktig å kalke? Eller var det mot noe annet? Litt småfersk på hage jeg og.
Om det ikke er så mye plen det er snakk om kan man jo ta opp det som er samtidig som man river opp det andre man ikke vil ha, feks den stygge hekken Og kjøre alt på dynga og så rulle ut ferdigplen.

Den stygge hekken blir kanskje fin igjen om dere klipper den helt ned nå?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 23:29   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Det er litt av en jobb du har tatt på deg Glitter.

Jeg tenker at du kanskje ikke bør ta alt i år.
Stauder er alltid fint synes jeg.
Pass på at ikke alle blomstrer på likt. Ha både høye, lave og dekkende. Forslag har jeg ikke, men ta en tur på et gartneri så ser du utvalget.
Peoner er alltid nydelig.
Bringebær krever litt for at de ikke skal ta helt av. De formerer seg veldig ved at røttene vokser under bakken og dere kan få opp bringebær hvor som helst.
Hva med noen frukttrær?
Syriner?
Solsikker?
Kanskje div sommeblomster i et bed? Man får køpt frøblandinger med det.

Ellers er vintergrønnebusker også fint synes jeg.
Det behøver ikke nødvendigvis være så mye blomstrende for at det skal bli fint i en hage.

Kjenner du en gartner så ber du om å få konsentrert RoundUp. Det tar alt :erfart:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 08:55   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Den stygge hekken blir kanskje fin igjen om dere klipper den helt ned nå?

Ja, det er det vi håper på. Jeg tror ikke vi orker å dra den opp nå.

VI ser for oss dette i et toårsperspektiv, mye fordi det er et høyt gjerde langs hele venstresiden av hagen, som skal rives og bygges nytt i år. Derfor får vi gjort lite med bedene inntil dette i år.

Mest mulig stauder er nok det vi går for. Bringebær kan jo kanskje være litt voldsomt, men det hadde vært så deilig med mer spiselig i hagen! Frukttrær har vi nok ikke plass til, hvertfall ikke uten å ta bort den ene stygge syrinen. Det er for så vidt en mulighet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 08:57   #11
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Ang. mose: det er viktig å ikke klippe gresset for kort! Mose etablerer seg raskere i veldig kortklipt gress.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:05   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ang. mose: det er viktig å ikke klippe gresset for kort! Mose etablerer seg raskere i veldig kortklipt gress.

Aha. Det kan nok være litt av årsaken. Jeg lurer på om vi bør harve opp noe av dem, og så på nytt. Når bør man så plen, egentlig?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:19   #13
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Aha. Det kan nok være litt av årsaken. Jeg lurer på om vi bør harve opp noe av dem, og så på nytt. Når bør man så plen, egentlig?

Plenfrø kan sås når som helst, tror jeg - de ligger vel bare i "dvale" om det er for kaldt. Det viktigste er vel å klare å unngå å bruke plenen før den har etablert seg. Det gjelder både nysådd gress og ferdiggress.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 09:23   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

hagegal.no finner du masse gode tips om gode samplantinger, fargevalg, hva du skal velge i forhold til lysforhold osv.
Og ikke minst mange, mange kunnskapsrike mennesker.
Jeg fikk veldig god hjelp der med gamlehagen

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 11:16   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Ikke plant Asters. Det er sneglemat.
:har vært ute i bedet og sjekket:

Det var eneste av staudene mine de gikk løs på i fjor.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 12:11   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Nå har jeg en liste stauder jeg skal sjekke ut:
Achillea - ryllik
Acantus mollis
Storhjelm (mulig den er giftig?)
Allium senescens
Skogskjegg
Astilbe
Hosta
Solvia
Verbascum

Jeg må bare google og se om de er giftige.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 17:57   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

storhjelm er giftig, mener jeg å huske.
Hadde jeg bare bodd i gamlehagen, Glitter, skulle du få kommet og hentet ALT dette hos meg. Nå har jeg intenting av dette dessverre...
Istedet for å kjøpe, anbefaler jeg deg å høre med venner og kjente som har hager rundt om, det er utrolig hvor mye du kan få utav det Gå på "skattejakt"
Og det som er en liten plante i år vokser seg fort større.

Det er mye høye planter med mye grønt, og litt gammeldags stil? Høres flott ut! Har du tenkt noe på fargene på blomstene? De fleste som blomstrer som du har nevnt fås i flere farger.
Hva med noen dagliljer (igjen, dette kan du fint grave opp hos venner og kjente hvis du er ute etter gul/brune. vil du ha sprekere farger må du nok kjøpe)
Høstbergknapp (sedum et-eller-annet, burgunder i farge og blomstrer sent)
Noen klatreroser og klematis vil passe stilen godt
For å bryte det grønne litt (bortsett fra astilbene som du får med nydelig burgunder bladverk også) kan du se litt på alunrot (grav opp hos noen...) og åh, hva heter de, med sølvhvitt bladverk... husker ikke i farta - det kommer.

Også kan du se på geranium - det passer også fint i forhold til de andre plantene dine, og med flotte blåfarger.


Sist redigert av m^2 : 15-05-09 kl 18:04.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 18:04   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

også bare fordi de er så vakre: akeleiefrøstjerne , martagonliljer (de kommer igjen år etter år og sprer seg), stjerneskjerm (astrantia major)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 21:52   #19
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Her blir det spennende å følge med. Det første jeg kom på var at bedene med skvallerkål bør du vente med til neste år. I år legger du tykk, svart plast over dem så fort som mulig, og lar bedene stå til neste år. Pass på at plasten er tett rundt bedet, eventuelt med planker/stein for å tynge ned. Det er viktig at plasten er svart også, i tillegg til mangelen på lys skal solvarmen "koke" frøene for å fjerne spireevnen.

Kan man gjøre dette med andre planter også? Jeg har nemlig et laaangt bed, eller rettere sagt, det var en gang et bed. Nå er det overgrodd av alt mulig rart. Jeg vil ha det vekk og etter hvert plante gress der.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 22:05   #20
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å planlegge bakhagen!

Ingen hjelp fra meg, bare

Jeg er Fru Enkel når det gjelder hage.
2 måls tomt og masse plen. Ett bed. Ett plommetre.
Kanskje kommer det noen busker etter hvert.

Men en flott hage er fantastisk, om man har lyst og ork til å holde det sånn.

Gleder meg til bilder!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no