Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dagslys-lampe/lysterapi ?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-07, 10:35   #1
B@mbi
Aktiv
 
B@mbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Akershus
Innlegg: 179
B@mbi er litt kul
Standard

Dagslys-lampe/lysterapi ?

Noen som har en slik, eller har prøvd? Virker dette?
Jeg trenger desperat mer energi, overskudd og litt humør. Deppa. Eksamen nærmer seg og med stormskritt Og formen har vært svært elendig hele høsten. Alt av vitaminer og mineraler er ok, tar omega3 osv.

Har sett en fra Philips. Men så dyre....De bør liksom virke til noe?

__________________
B@mbi
B@mbi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 10:44   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.208
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Jeg har, og ja, det virker. På meg ihvertfall. Jeg kjører et par 14-dagerskurer i løpet av høsten og vinteren. Første gang i oktober.

Siden man ikke trenger den hele tiden, kanskje du kan kjøpe den sammen med noen?

Jeg har vekkerklokke med lys også.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 10:58   #3
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Jeg har. Er stålende fornöyd.
För jeg kjöpte min egen, fikk jeg 14-dagerskurer på et legesenter. Kanskje du skulle pröve det först, for de lampene er vel ganske dyre?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 16:11   #4
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Jeg lurer også, har slitt mye i høst tidvis litt mer en greit. Tipper jeg får av mannen min til jul om jeg ikke snart kjøper en selv.
Mamma har hatt sin i flere år og mener i allefall at det har gjort underverker på både humør og og søvn.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 16:18   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.842
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Jeg har og har tenkt å ta den frem for sesongen nå. Den gjør at jeg våkner skikkelig på morgenen og sover bedre om natten.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 16:21   #6
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

På legesenteret jeg bruker, låner de de ut gratis mot depositum.

Jeg har ikke prøvd, men har tenkt på det.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 18:25   #7
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Hva koster en sånn lampe?

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 18:46   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Jeg har kjøpt Philips sin, og er fornøyd. Den kostet 1990,-, men man får en dyrere variant med justerbart lys. Jeg bruker den hovedsaklig i forbindelse med søvnbehandling. I følge legen som følger meg opp bør man sjekke at lampen har minimum 10 000 lux.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 18:52   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Trur eg betalte 1000 eller 1500 for mi lampe. Det er jo anerkjent behandling både i forhold til søvnforstyrrelsar og depresjonsbehandling.

Bør forresten finne den fram snarast!

*trøtt*

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 20:55   #10
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Vi har en slik lampe på kontoret, britene og et par andre utlendinger bruker den på denne årsiden og sverger til at den virker men selv merker jeg ikke noe som helst når jeg prøver.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 21:05   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Vi har en sånn på jobb. Jeg får en helt sinnsyk hodepine av den, så jeg prøver å styre unna.

D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 21:09   #12
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vi har en slik lampe på kontoret, britene og et par andre utlendinger bruker den på denne årsiden og sverger til at den virker men selv merker jeg ikke noe som helst når jeg prøver.

Sitter du nærme nok da, evt. er det nok lux? Jeg vet at mange bruker lanolux (eller hva den nå het?), og i den er det ikke tilstrekkelig lux i, iallefall i følge søvnprofessoren jeg går hos. Med min lampe på 10 000 lux må man sitte 2 timer hvis den står 60 cm unna, ved 20 cm må man sitte 30 minutter. Jeg velger det siste, og 20 cm er omtrent inntil nesa. Hvis man har på briller må man sitte lenger.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 21:09   #13
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.208
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Vi har en sånn på jobb. Jeg får en helt sinnsyk hodepine av den, så jeg prøver å styre unna.

Ja, man kan få hodepine de første dagene. Da bør man starte med kortere tid, og øke etter hvert.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 21:29   #14
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Sitter du nærme nok da, evt. er det nok lux? Jeg vet at mange bruker lanolux (eller hva den nå het?), og i den er det ikke tilstrekkelig lux i, iallefall i følge søvnprofessoren jeg går hos. Med min lampe på 10 000 lux må man sitte 2 timer hvis den står 60 cm unna, ved 20 cm må man sitte 30 minutter. Jeg velger det siste, og 20 cm er omtrent inntil nesa. Hvis man har på briller må man sitte lenger.

Ja jeg sitter visstnok riktig i følge veiledningen. Om det er nok lux eller ikke vet jeg ikke men den var veldig dyr (ikke det at det nødvendigivs betyr at den er god kvalitet!).

Skal slike lamper hjelpe mot søvnproblemer altså?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 21:35   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja jeg sitter visstnok riktig i følge veiledningen. Om det er nok lux eller ikke vet jeg ikke men den var veldig dyr (ikke det at det nødvendigivs betyr at den er god kvalitet!).

Skal slike lamper hjelpe mot søvnproblemer altså?

Det hjelper mot døgnrytmeforstyrrelser, ikke generell insomni så vidt jeg har skjønt. Hvis man f.eks sliter med å ligge våken om kvelden skal man bruke lampa rett etter man har stått opp. Hvis man ligger våken om morgenen skal man bruke lampa en stund før man legger seg. Altså, ikke rett før man legger seg - et par timer før eller noe sånt. Ellers risikerer man å ligge våken om kvelden istedenfor. Meningen er å forskyve døgnrytmen.

Prisen har nok ikke så vidt jeg har skjønt ikke så mye å si for effekten. Fikk anbefalt en lampe med 800 lux hos bandasjisten. Den skulle være så fin og flott og fantastisk gi meg vitaminer og hva_har_du. Det hjalp ikke meg så mye når beskjeden jeg fikk var minimum 10 000 lux hos søvnspesialisten. De gikk kun god for en lampe, og det var en eller annen produsent fra Hedmark, men nå husker jeg ikke navnet.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 21:36   #16
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja jeg sitter visstnok riktig i følge veiledningen. Om det er nok lux eller ikke vet jeg ikke men den var veldig dyr (ikke det at det nødvendigivs betyr at den er god kvalitet!).

Skal slike lamper hjelpe mot søvnproblemer altså?

Den skal visst det. Man skal vel helst bruke den tidlig på dagen, slik at du lurer hjernen til å tro at når kvelden kommer så er det sovetid. Med mørketiden hele dagen så er det fort gjort at hjernen lures til å tro at det er natt hele døgnet, og det naturlige søvnmønsteret kan bli forstyrret. Sånn har jeg forstått det i allefall.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 22:19   #17
B@mbi
Aktiv
 
B@mbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Akershus
Innlegg: 179
B@mbi er litt kul
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Så spennende å høre at det virker på så mange. Har veldig lyst til å prøve. Må kanskje undersøke om det går an å låne et sted først. De koster jammen 2500kr de jeg så fra Philips Skrekkelig dyrt!

__________________
B@mbi
B@mbi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 22:21   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Opprinnelig lagt inn av B@mbi, her.

Så spennende å høre at det virker på så mange. Har veldig lyst til å prøve. Må kanskje undersøke om det går an å låne et sted først. De koster jammen 2500kr de jeg så fra Philips Skrekkelig dyrt!

Jeg betalte 1990,- for min hos bandasjisten i Lørenskog. Men som sagt, den finnes i to ulike modeller.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 22:52   #19
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dagslys-lampe/lysterapi ?

Jeg kjøpte min Philips med dimmer i 2001, den virker fortsatt. Bruker den mye, især som læselampe. Setter meg bare foran den med bøkene mine, og blir ikke nær så søvnig som når jeg ikke bruker lampen. Et must for meg !


Den er også glimrende til å ordne øyebryn foran.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no