Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-15, 09:01   #61
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Fremmedfrykt fordekt bak dyrevelferd er ganske vanlig.
Som regel handler det om kunskapsmangel, all den tid alle dyr som slaktes ( det heter _Slaktes_ ikke drepes) i Norge slaktes etter gjeldene norske regler, uansett.
Og det betyr at de bedøves før blodtapping.
Alle dyr på slakteriet dør av blodmangel. Det er fordi hjertet må tømme dyrekroppen for blod, for at slaktet skal kunne bli mat. For at dyra skal slippe å oppleve dette, gjøres de bevisstløse. Måten det gjøres på varierer etter dyraart. Griser gasses med co2, sau og lam og fjørfe får strøm, storfe får et skudd i pannen (det er ikke "dødelig") før halsåren kuttes og dyret dør av blodtap.
Dyrevelferdsloven krever også blodtapping ved avlivning med bolt, altså selv om dyret ikke skal bli mat. Dette er fordi da er man helt sikker.

Jeg anbefaler at folk som har tanker om, og meninger om dette kontakter et slakteri og spør om å få komme på besøk. De fleste har slike ordninger, og ønsker folk gjerne velkommen nettopp fordi det verserer mange myter om hvordan ting foregår.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 10:36   #62
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Det Esme sa. Jeg synes det er ganske meningsløst å ri politiske kjepphester på mat som allerede er kjøpt - det gjelder også kylling og andre produkter man ikke liker tilvirkingsprosessen på. Forbrukermakten må brukes i kjøpsøyeblikket, ikke når man spiser - det blir ikke færre halalslaktede dyr av at du kaster tilberedt mat.

Det blir som å kjefte på folk som bruker arvede pelser - det er ikke noe mer dyrevennlig å kaste en allerede kjøpt pels. (Også er det selvsagt lov å selv være veganer eller ikke ønske å gå med døde dyr, men da er det jo prosessen spise/ha på seg som byr en i mot, det påvirker fremdeles ikke produksjonen.)

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 12:15   #63
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg har aldri i mitt liv vært i et middagsselskap der jeg har spurt om draps- og sankemetoden på maten jeg får servert. Dette hadde jeg heller ikke gjort om jeg skulle på middag til muslimske venner.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 12:42   #64
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Kan ikke huske at slaktemetoden var tema hjemme hos oss da mine foreldre serverte mye feilspikket kylling de hadde fått. Jeg derimot visste, og har litt problemer med kyllingen. Men nevner det ikke i selskap. Vet ikke om feilspikket er i bruk, men det var det vi kalte det.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 12:50   #65
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Hva er feilspikket?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 12:52   #66
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Kan ikke huske at slaktemetoden var tema hjemme hos oss da mine foreldre serverte mye feilspikket kylling de hadde fått. Jeg derimot visste, og har litt problemer med kyllingen. Men nevner det ikke i selskap. Vet ikke om feilspikket er i bruk, men det var det vi kalte det.

Jeg vil tro de har skjærefeil? Altså at det har gått skjevt i skjæringa og ikke kan selges. Altså etter at de er døde?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 12:57   #67
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg er så glad for at forumet ikke går på sånt tull som dette!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 13:03   #68
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

De muslimene jeg kjenner forventer ikke at jeg serverer halal. De spiser ikke svin, men ellers spiser de vanlig kjøtt. Om de ikke hadde spist annet enn halal hadde jeg nok servert fisk eller vegetar ved besøk.

Jeg har ingen sterke issues med tanke på mat. Jeg handler ikke importert halalkjøtt selv (hvorfor skulle jeg liksom?), men jeg lever ikke som veggis på ferietur heller. Jeg har spist kjøtt ganske mange steder i verden, men når jeg er gjest har jeg ikke for vane å spørre om dyrevelferd og slaktemetode for maten som ligger på bordet.

Når jeg handler inn kjøtt, egg og grønnsaker selv tenker jeg over hva jeg handler, men jeg sitter ikke hos andre og kryssforhører.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 13:18   #69
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg har vært i selskap der både draps- og sankemetoden har vært både ivrig spurt etter og grundig diskutert, men det har ingenting å gjøre med kjøpt kjøtt. Dette var i et selskap der middagen egenhendig var jaktet på og skutt av vertskapet og siden det var andre svært ivrige jegere der, så er det slikt det blir snakket om.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 14:35   #70
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg har vært i selskap der både draps- og sankemetoden har vært både ivrig spurt etter og grundig diskutert, men det har ingenting å gjøre med kjøpt kjøtt. Dette var i et selskap der middagen egenhendig var jaktet på og skutt av vertskapet og siden det var andre svært ivrige jegere der, så er det slikt det blir snakket om.



Det har visst jeg også vært med på. Svigerfar bruker å gå i detalj på sånt.
Det påvirker dog ikke mitt forhold til maten på tallerkenen. *kynisk*

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 14:59   #71
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.333
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg har spist middager der både hagl og kulehull har vært observert i maten, men jeg er som regel mest opptatt av sausen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no